Matlagning med bräckt vatten?

Går det att använda bräckt vatten, dvs vatten i stockholms skägård och östersjön vid matlagning, eller är det för salt? Är det någon som vet var gränsen går för salthalt i dricksvatten respektive vatten till matlagning?

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Drick ej!!!

Bräckt vatten skall inte drickas. Kroppens salthalt är 0,9% (biologisk saltlösning), men om man dricker vatten med denna salthalt, vilket är som bräckt vatten, kommer kroppen att torka ut.
Rent biologiskt sker det att njurarnas återtagande av primärurin (150 l/dygn) hämmas av ökad salthalt. Resultatet blir att urinen blir klar/ljusgul vilket annars är ett tecken på att man dricker tillräckligt.
Samma effekt sker när man dricker alkohol.

Det går dock utmärkt att koka potatis i bräckt vatten, vad gäller salthalten. Övriga föroreningar bör beaktas!

MVH
Anders V

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Alldeles utmärkt!

Östersjöns vatten är utmärkt till att koka ris, pasta eller potatis i. Det går också bra att koka gröt på det. Jag använder alltid havsvatten till en stor del av matlagningen när jag paddlar i Östersjön.

MVH

Peter Ask

Rening?

Tack för klargörandet! Renar du vattnet innan medelst filter/puritabs motsvarande, eller kör du som det är och låter kokningen ta kål på eventuella bakterier?

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Kokar

Det senare. Jag har aldrig blivit sjuk av det, och jag har inte hört talas om någon som blivit det heller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips