Hygien vid matlagning utomhus

Hur gör ni när ni lagar mat utomhus och hygien? Tänker mig korta turen med färska livsmedel och inte vid vatten. Börjar med skärbrädan och kniven, sedan händer vid matlagning, disken efter?
Att släpa vatten extra för disk känns så där. Det är ändå otroligt trevligt att laga mat ute, typ på en utsiktsplats. Är det bara en middag går det givetvis att ta med disk hem. Vill måla upp att man är ute och åker bil, stannar på lokala affären och kommer ut med färsk kyckling, ris, grädde osv och går till en avsides plats utan vatten med den strålande utsikten. Stormköket är ett trangia och man har 2 liter vatten med sig, kosa och tallrik. Sked och en morakniv som verktyg.
 
Om du tar bilen: Ta med smutsig disk hem i en för ändamålet medtagen plastpåse eller dylikt. Händer kan du tvätta med lite tvål och vatten eller handsprit. Just rå kyckling hade iaf jag undvikit i lägen där jag är tvingad att kompromissa med diskning, rengöring och hygien. Det är som du kanske känner till en rätt vanlig källa till matförgiftning. Ett vanligt scenario är att samma kniv och skärbräda används till till exempel rå kyckling och sallad. 🤢
 
Ja, färsk kyckling är väl inte det mest optimala att ta med sig ut på turen direkt. Då är det nog bättre att ta med en färdiggrillad.

jag lagar bara mat där det finns vatten i närheten - hav, bäck etc för att tvätta sig i.
 
Kyckling minns jag att vi fick i fryst form (ostyckad) att försöka laga till i skogen under värnplikten. Minns inte om vi lyckades men tror inte det.

Biff och liknande fungerar att steka. Vattendunk och diskbalja samt diskmedel diskborste skärbräda etc kan man ha med i bil. Cyklar jag blir det vattensnålare upplägg beträffande matval men disk kan man få till när man passerar vattendrag.

På kajakturer kan jag få till diverse rätter men kycklingrätter går bort.

Thure
 

Ja det var det mest svåra tänkte jag att hålla hygien på utomhus. Men visst lilla corona spriten funkar långt. Sedan brukar jag få en kladdig kniv som man inte vill sätta tillbaka i lädrslidan. Små problem i livet.

Men åter till kycklingen så skulle jag ha stekt den med pinnar som jag kan kast. Dela den efter att den är stekt.

Åter till ordet utmaning och det är olika nivå på det.
 
Kyckling minns jag att vi fick i fryst form (ostyckad) att försöka laga till i skogen under värnplikten. Minns inte om vi lyckades men tror inte det.

Biff och liknande fungerar att steka. Vattendunk och diskbalja samt diskmedel diskborste skärbräda etc kan man ha med i bil. Cyklar jag blir det vattensnålare upplägg beträffande matval men disk kan man få till när man passerar vattendrag.

På kajakturer kan jag få till diverse rätter men kycklingrätter går bort.

Thure

Ja i kajaken är livet så enkelt.
 
Jag har gjort det till en liten sport att diska med minimalt med vatten, jag har diskat efter 4 personer med 2 dl vatten. Det kräver att man är lite systematisk och försöker att få bort så mycket matrester som möjligt mekaniskt först. Och sen med enbart vatten. På slutet kör man diskmedel och sköljer med varm vatten för att få bort fetthinnan som är kvar.

Och sen det viktigaste av allt: Disken måste torka så den blir helt torr. Låta disken torka är en del av att desinficera den, väldigt få mikroorganismer överlever utan vatten.

Skärbräda (=hajkbricka) av trä är en fördel, då trä i sig har antiseptiska egenskaper.

Men visst, det gäller att skära sakerna i rätt ordning. Ska man t.ex. skära både kycklig och sallad skär man såklart salladen först, efter att ha skurit kycklig får man nog anse kniv och skärbräda vara kontaminerade och i behov av diskning (och torkning) innan de används igen.

Man får tänka bort den här vanan man har hemifrån att man hela tiden diskar av grejer under rinnande vatten...
 
Utbildade kockar som verkligen inte vill förstöra sitt rykte med smitta från rå kyckling brukar väl för-koka den innan de går ut och grillar? Både för att den ska vara tillräckligt genomvarm en gång, utan att man behöver bränna ytan för att slippa att den är rå i mitten. Då räcker det även med att ha rätt kryddning och värma den till ätbar temperatur på grillen utan att kolla hur genomstekt det är. Så är den varm men någorlunda saftig ändå efter grillningen.

Grädde håller sig hyggligt på en dagsutflykt. En sommarvandring i fjällen i sol och kortbyxvärme bar vi med oss ett paket bacon och grönmögelost ett par dagar. Det var inte så känsligt utan höll bra tills vi lagade till det med pasta. Tar man lite mer hållbara produkter eller vac-packat (ost som redan från början är möglig och ändå ska smälta i maten blir inte dålig lika snabbt i värme tex.).
 
Om nu permisen är att man ska använda gas/sprit kök så är det lite utanför mitt expertis område och jag tycker det är frustrerande att ens få vatten att koka med gas, tanken att koka/steka en fågel så är lite väl skrämmande :eek:

Har däremot lagat vildfågel över öppen eld och i gryta några gånger.
Man kan använda plasthandskar i hanteringen av potentiellt smittat kött/fågel och som skärbräda två papptallrikar eller en ved kubbe som man sedan eldar upp. Kniven kan man i värsta fall sterilisera över lågorna ett tag men det gör jag bara med billiga knivar som redan är i dåligt skick. Resten av disken kan man torka ur med lite hushållspapper och en gnutta vatten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.