Dricksvatten vid vandring i södra Sverige

Vi gillar att vara ute och t.e.x vandra och har gjort det en hel del i fjällen. När vi kommer söderut (i Göteborgstrakten om än inte i stan) uppstår problemet att orka bära med sig tillräckligt med dricksvatten. det är på många håll långt mellan påfyllnadsmöjigheterna. Vi är två vuxna och två barn så det går åt en hel del. När det gäller matlagning tvekar jag inte att använda sjövatten, men hur renar vi dricksvatten bäst. Koka sjövatten för att få bakterier går ju bra, men andra gifter? Räcker kokningen? Tacksam för tips som skulle spara oss ett antal kilo... / Sofia
 
Jag vandrar mycket kring Göteborg, framför allt på Bohusleden men även Vildmarksleden. Jag renar i princip aldrig vattnet och har aldrig haft några problem med det.
 
Tar du dricksvatten i t.ex. Svartedalen? Det finns ju källa vid Bottenstugan men i övrigt? Sjöarna ser fina ut och även många bäckar, men jag blir lite skeptisk med tanke på alla utsläpp från div industrier...
 
De första larmen om försurning jag hörde kom just från Svartedalen, det var redan på 60-talet.
Som vuxen klarar du det säkert bra men ta med vatten till barnen.
Vattenkvalitet finns att söka på nätet jag kommer bara inte ihåg var, men surfa runt så finner du det.

Glenn
 
Tar du dricksvatten i t.ex. Svartedalen? Det finns ju källa vid Bottenstugan men i övrigt?

Det roliga i detta är att sist jag passerade Bottenstugan så var det så mycket bös och skit i vattenkällan där så att det var ett av de ställen jag INTE drack på. Jag väntade istället till bäcken vid den branta stigningen en bit norr om stugan. Jag hade fyllt min PET-flaska vid Aborrvattnet innan Bottenstugan.

Det är högst individuellt hur mycket vatten man förbrukar men själv har jag en i jämförelse med mina vänner makalös förmåga att klara mig utan då jag inte svettas så extremt mycket. Sist jag passerade Bottenstugan gick jag 41 kilometer på 10 timmar inklusive lunchrast och jag förbrukade endast 3,5 liter vatten utmed den resa. Jag har därför bara med mig en 33cl petflaska samt en 4dl behållare av tåligare material. Därför kan jag lite bättre välja mina vattenställen, men oftast väljer jag sjöar som ser hälsosamma ut eller bäckar som vattnet rinner lite fortare i.
 
De första larmen om försurning jag hörde kom just från Svartedalen, det var redan på 60-talet.

Svartedalen kalkades på 80-talet, allt är hyfsat väl igen och det finns fisk i nästan alla sjöar. Jag är uppväxt i området och min far satt länge i styrelsen för Kungälvs Sportfiskare så jag har haft möjlighet att följa problematiken och vara med under kalkbombningar från flygplan.
 
Vattenrenare

Själv kör jag med en MSR Miniworks och bär aldrig mer än max 1,5 liter.
Kostar visserligen inte helt gratis men värd varenda krona, speciellt som mina vandringar mestadels tilldrar sig i Skåneland där det är ännu svårare att hitta dricksvatten i spenaten.


/O.
 
Svartedalen kalkades på 80-talet, allt är hyfsat väl igen och det finns fisk i nästan alla sjöar. Jag är uppväxt i området och min far satt länge i styrelsen för Kungälvs Sportfiskare så jag har haft möjlighet att följa problematiken och vara med under kalkbombningar från flygplan.

Roligt att höra. Det måste ha varit i "grevens tid" man började kalkbomba. Räckte det att kalka
på åttiotalet, har man inte behövt att fortsätta.

Mvh Glenn
 
Roligt att höra. Det måste ha varit i "grevens tid" man började kalkbomba. Räckte det att kalka
på åttiotalet, har man inte behövt att fortsätta.

Mvh Glenn

Halaj!

Nej, nej!
Med risk att jag har missuppfattat ditt inlägg; det kalkas varje år.
Var ute och knatade (i GBGtrakten, minns inte riktig var) och träffade på någon slags ”myndighetsperson” i busken.
Han var där och tog prover på pH.
Stannade till och pratade lite. Han sa: jo, det är väl ok, men om vi slutar att kalka går pH ner igen.

Liten rolig anekdot: jag försökte minnas lite gymnasiekemi och pratade lite ppm, svaveldioxid, jordens buffrande förmåga och sånt där. Han svarade gott.
Innan vi skiljdes åt frågade han var jag kom ifrån;
Alltså: markägare? Länsstyrelsen? Eller någon annan myndighet?
Han antog att jag hade någon agenda att gå där.
Att någon skulle bara vilja knata runt där i skogen utan att ha något mer syfte än så verkade vara utanför hans fattningsförmåga...

//T
 
Alla sjöar som ligger typ på vanlig berggrund måste kalkas varje år i västsverige.
Undantag kan gälla vatten mycket nära havet där måsarna sköter det , skiter kalk

Desutom kalkas alla sjöar som har utlopp i bäckar och åar(till andra sjöar) som huvudregel
 
Jo, jag vet. Därför tyckte jag Creymytos svar lät konstigt och ifrågasatte det. Men jag kan ha missuppfattat hans svar. Man ser ju hur "referens-sjöarna" mår, de som aldrig kalkas.

Glenn
 
Senast ändrad:
Dricksvattenkvaliten har inte med ph direkt att göra - inte alls överhuvudtaget - så det är bara att dricka så sett.

Angående kalknining - det är många ton som dumpas i alla sjöar varje år - det stannar en 20-40 tons lasbil även vid ganska små sjöar och sen suger helipotern upp det o lägger ut.

Det handlar om att fisk inte kan kan leva och gänga om ph är för lågt - abborre klarar sig längst
därför hittar man den i små tjärnar även om dom inte ingår i kalkningen.

Hittar man mört i är ph bra och sjön dräglig

Men vattnet är ok fast ph är för lågt - och dricka
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mhd Dricksvatten på inre Island / Sprengirsandur? Friluftsmat 2
mhd Dricksvatten på Svalbard? Friluftsmat 3
K.Strom Ersätta smör vid stekning över öppen eld Friluftsmat 12
Livetiskuggan Hygien vid matlagning utomhus Friluftsmat 18
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
grodanbolle Vad kör ni för bars vid vandring/uteliv? Friluftsmat 11
Mediana Förlorar aptiten vid vandring Friluftsmat 23
efred Problem vid mattorkning Friluftsmat 2
grodanbolle Bästa snacks vid vandring? Friluftsmat 61
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
Räv Rävsson Bra mat vid långfärdcykling? Friluftsmat 6
fredric_verklig.se Kryddor och Salt förpackning vid längrevandringar.. Friluftsmat 24
Aardwolf Varför håll vid löpning? Friluftsmat 2
KAP-köket vid första starten. Friluftsmat 0
WilliamGurebo Kaloriförbrukning vandring Friluftsmat 14
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
Micro553 6 - dagars vandring med Lchf Friluftsmat 39
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
Magnusmagnusson Kryddor pÅ Vandringen? Friluftsmat 0
EHJ Hemmagjord rök för vandring Friluftsmat 9
granbom "Födelsedagstårta" på vandring Friluftsmat 14
vandrar Mat under Vandring i USA Friluftsmat 7
arjaeli Billig och god frystorkad mat för längre vandring Friluftsmat 3
grodanbolle Min matlista för en veckas vandring. Friluftsmat 11
emmafuruvik Vandring runt helags, sylarna? Friluftsmat 5
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Specialkost på vandring? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.