Vandring runt helags, sylarna?

Hej!

Funderar på att gå en vandring med min pojkvän i helags, sylarna området. Har någon förslag på en rolig tur runt 5 dagar? Vi tänker utgå från storulvån eller storlien och starta någon gång i mitten på september.

Tack på förhand!
 
Turförslag

Hej

Finns ju en hel del fint där. Frågan är ju vilken inriktning man vill ha och hur vana ni är att gå. Vill man ta det lugnt och glassa eller ha massa toppturer?

I senaste Utemagasinet eller om det var Turist så föreslog de Storulvån - Sylarna (+ topptur) - Helags (+ topptur) - Gåsen - Sylarna. Det skulle ta ca en vecka.
Går man samma tur men skippar toppturen på Helags så borde man kunna ta det på fem dagar.

Jag ska upp dit nästa vecka så jag kan ju rapportera sen om nåt bra om du vill.

Martin
 
Gärna tips!

Tack Martin för dina tips. Du får gärna ge förslag efter att du har kommit hem.

Vi hade tänkt att vara ute i ca fem dagar vilket blir våran första lite längre vandring. Men vi är båda skidåkare (tävling/skidlärare) så styrka och uthållighet är bra (DVS tuffa turer räknar vi med att klara).

MVH Emma och tack på förhand!
 
Tält eller stuga?

Hej Emma!

Om ni ska tälta så kan en trevlig tur vara utgå från Enafors (vid E14) och gå över Snasahögarna för att sedan ansluta till ledsystemet norr om rastskyddet vid Ulvåtjärn. Det är inte så många som tar den vägen, så då får ni vara lite "ifred" samtidigt som utsikten in över Sylmassivet är strålande. Ni missar Blåhammaren, men får i gengäld en vacker och lite ovanligare vandring.

Därefter är rutten Sylarnas fjällstation-Gåsen-Storulvån ett bra sätt att se mycket samtidigt som er tidsplan håller. Då har ni tid för en vilodag/topptur/reservdag också. Räkna med att det tar två dagar att komma till Sylarna med detta vägval. Från Storulvån taxi tillbaka till Enafors (där ni tar tåget hem eller kommer tillbaka till er bil).

Föreslår att ni har Storulvån som "slutstation", för oavsett vilken väg man vandrar dit så är det lite av motorväg över stigarna... Det är roligare att börja i splendid solitude, tycker i alla fall jag!

Om ni sover inne så börja med Blåhammaren och fortsätt sedan som ovan (Sylarna-Gåsen-Storulvån). En klassisk tur!

God tur!

:) /Lotta
 
Tillbaka i världen igen

Har precis haft en toppen-tur runt Sylarna. Tyvärr fick min flickvän problem med knät så det blev inte lika mycket vandring som vi tänkt. Nåja. I vilket fall som helst så skulle jag kunna rekommendera följande:

För att snabbt komma in till fjällen föreslår jag Storulvån - Spåime - Sylarna. Vägen från Enafors till Ulvåtjärn har jag funderat på men då skulle jag vilja ha minst en vecka på mig.
Gå förbi Sylarnas fjällstation drygt nån km så finns det lite tältplater på västra sidan om Sylälven.

Enligt en man jag pratade med i bastun på Storulvån efter turen så är det ingen höjdare att gå från Sylarna - Gåsen. Däremot är tydligen Helags - Gåsen schysst.

Well. Sen kan man ju knata runt lite som man vill runt Sylarna. Pga knäproblemen så blev utforskandet där som sagt inte vad det var tänkt, men jag tror att det kan vara ganska fint att runda Sylmassivet, dvs via Nedalshytta i Norge och sen norr runt Sylarna.

Sen kan man ju från Sylarna ta vägen mot Enkälen men ta stigen som går öster om Enkälen och träffar rakt på Ulvåtjärn på tillbaka vägen och sen till Storulvån.

Hoppas ni får en fin tur. Berätta gärna hur det blev sen och vilken väg ni valde.

Ha de

// Martin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.