Bästa snacks vid vandring?

Vad är det mest optimala rent näringsmässigt för att fylla på depåerna?

Är tex muslibar bättre en en lionbar? En lion är i alla fall godare. Det kanske inte skall var för gott så att man äter upp allt på en gång?

Det är väl individuellt men näringmässigt så kanske det går att generalisera.
 
Näringsmässigt bäst för vad? En krävande topptur över två timmar eller en långdragen vandring i relativt lätt terräng? Beroende på intensitet så blir det optimala lite olika. Hög intensitet leder till större nytta av påfyllnad av kolhydrater med efterföljande inlagring och utnyttjande av glykogen medan en lägre intensitet under längre tid gott kan underhållas med mera fett. En påse nötter kan med fördel tuggas ur för att underhålla energibalansen. Dock kan man nog få nytta av en sockerrik dryck under lite kortare och hårdare strapatser. Kan väl kort nämnas att det skiljer lite mellan könen då kvinnor verkar vara bättre än män att utnyttja sina fettdepåer (från fettceller och intramuskulärt fett )som energisubstrat. Frågan är dock om detta är något som blir praktiskt mätbart under en vanlig fjällvandring.

Sen vet jag int eom man kan säga att matolja är bäst näringsmässigt. Visst får man en del bra fettsyror men det finns annat som är näringstätare. Energi i massor ger det dock:).
 
Ork, påfyllning och för att så effektivt utnyttja de depåer man har av fett.

Med vandring menar jag vandring. En toppbestigning är ingen vandring. Det är en toppbestigning och vi behöver inte fjanta runt för en definition. Vanlig randomvandring i fjällen.
 
För mig kan mycket väl en toppbestigning ingå i en vandring. Sen om du kallar det att fjanta runt en definition så får du gärna göra det med faktum kvarstår - vad som är mest optimalt beror på aktivitetens intensitet och art. Du kan inte mena att en veckas vandring för dig består av exakt samma sak hela tiden? Frågan du ställer är komplex och det går inte att svara "blablabla är bäst...jämt". En komplex fråga får ett mer eller mindre komplext svar ;).

Konkreta exempel på vad jag tycker är bra snacks framgår av tidigare svar så om du gärna vill så är det bara att förbise fjanterierna.
 
nu är det inga toppbestigningar i de svenska fjällen som kräver några speciella förberedelser eller extrema snacksval så det kan vi lämna därhän.. jag brukar själv göra dagspåsar med russin och nötter, jag anpassar dom efter hur krävande vandring jag kommer att välja, det är ganska enkelt att titta på innehållsförteckningen, väga och räkna.. själv undviker jag chocklad på sommaren av uppenbara orsaker, sen e jag för snål för att köpa färdiga bars..
 
nu är det inga toppbestigningar i de svenska fjällen som kräver några speciella förberedelser eller extrema snacksval så det kan vi lämna därhän.. jag brukar själv göra dagspåsar med russin och nötter, jag anpassar dom efter hur krävande vandring jag kommer att välja, det är ganska enkelt att titta på innehållsförteckningen, väga och räkna.. själv undviker jag chocklad på sommaren av uppenbara orsaker, sen e jag för snål för att köpa färdiga bars..

Bra att någon förstår.

En muslibar kostar två spänn så då är du jävligt snål men frågan är ju om det är någon skillnad näringsmässigt. 80% musli kanske ger en jämnare blodsockernivå vilket då är en fördel vid vandring?

Jag inbillar mig att det är "nyttigare" men i realiteten är jag osäker.
 
Dextrosol, russin, nötter samt M&M:s (smälter inte!). Då kan man välja extremt snabb eller lite långsammare energi som man sedan kompletterar med den vanliga maten som är långsam.

// Jocke
 
Senast ändrad:
Nästa fråga blir väl

vilka bars är bäst för vandring, toppturer, middagslurar?
I Collin Fletchers underbara The Complete Walker finns ett kapitel om näringsbehov och mat. Programmeraren som även var vandrare skulle göra ett optimalt dataprogram om vilken mat han skulle packa. Efter mycken möda och besvär skrev radskrivaren ut resultatet, han skulle packa ett antal US gallon Vinäger! Se så lätt det kan gå fel.
Även om olja innehåller flest kalorier per viktenhet så är det brister avseende näringsämnen och vitaminer samt inte minst spårämnen....
Som vanligt är svaret vad som är bäst att det är lite av varje.... gläd dig åt det! Bars kan man lämna hemma!
//J
 
Bra att någon förstår.

Du frågade ju vilket snacks som var det mest optimala, men nu hävdar du helt plötsligt att det är bra att nån fattar att det inte spelar nån större roll vad man väljer. Bestäm dig - är rätt snacks viktiga eller inte?

Tror du allvarligt att du märker skillnad på Lions- och muslibar om det, som du hävdar, bara handlar om randomvandring utan speciella krav?

Återigen blir jag paff över hur ofta dina inlägg verkar gå ut på att mucka gräl.

Sov gott. :)
 
*funderar stilla över näringsinnehållet i müslibars för två kronor*

Jag kan förklara min snålhet, jag är för snål för att köpa skit.. oavsett vad det kostar. nu säger jag inte att dessa 2kr bars är skit för det har jag inte en aning om..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.