Kaloriförbrukning vandring

Hej, tänkt gå bohusleden i sommar och ska börja torka mat snart.
Tänker att det man förbränner är träningen+naturliga metabolismen,
vilket jag har räknat ut med hjälp av vissa hemsidor ligger på ungefär 3000-3500kcal per dag om man går ungefär 20km/dag med ryggsäck på 15kg plus med min kroppsvikt på 57kg. Allt blev komplicerat då medellutningen under vandringen kom in som alternativ, vilket ändrade den siffran drastiskt. Tänkte att det var bättre att fråga här. Hur mycket förbränner ni per dag ungefär? Berätta gärna hur tung ryggsäck ni räknar med, hur långt ni går per dag, kroppsvikt m.m
 
Jag försöker få i mig minst 3000kcal per dag, gärna mer om jag kan. Jag tycker det kan vara svårt att äta så mycket som man behöver få i sig, speciellt i början av en vandring. Du förbränner mer och mer kalorier ju längre du är ute. Jag tycker du ska försöka få i dig så mycket energi som möjligt, behöver inte vara orolig att du äter för mycket om du ska gå 35mil :)

min ryggsäck väger mellan 10-15kg och brukar gå runt 25km/dag.
 
Finns det ej affärer eller matställen nära denna led?
Det är ju ifh plant och går ej jfr. med fjällen.
Det viktigaste är ju om du har lite övervikt före eller är mager.
Vätska är nog ett större problem om ni ska gå på sommaren,ev kanske enklare vattenrening behövs.
Ca 700 gr frystorkat inkl ca 200 gr godis(Nötter,choklad,russin el dyligt ev marsipan för de som kan äta detta eller mandelmassa.Socker som rör,fruktsocker,druvsocker att blanda i vatten med lite salt) per dag är man gramjägare gör man Permican själv eller köper energikex,men vanliga degestive är även de fyllda med socker och fett.
Lite olja kan man även ha med och hälla i maten.
Jag kokar havregryn men för de som vill är ju musli mer energitätt.
Jag är 193 cm och ca 86 kg vägde 82 när man tränade mer och om detta kanske är 2-3 kg extra ísolering´kan jag ju gå ner dessa utan bryta ner musklerna och det är först då man är hungrig nästan hela dygnet som man går ner i vikt ,vid lite hungerkänsla då och då blir det bara några hekto ner per vecka mot kanske 1 kg/V.
Går ni denna sträcka på 14 d -20d så blir det max 3 kg vikt nedgång om ni har lite för lite mar med och mao är hungriga hela dagarna
Jag gick ca 45 km på en dag nu i våras med ca 3 kg packn i motsv terräng och 30 km varje dag.
Packningen borde kunna vara runt 8-10 kg istf 15 kg om ni skaffar mat under vägen samt ev sover i vindskydd eller under tarp med myggnät.Och borde gå bra utan bära bränsle och ha vedkök eller anv eldstäder under vägen.
Minskar vikten på packning med 1/3 - 1/2 kan ni öka sträckan minst lika mkt.
Kan även gå att sända matpaket på posten till något ombud nära leden.
Hur mkt energi man behöver har även med din kondition att göra ,vid bättre tränad så ökar effekttiviteten vid förbränningen och det går åt mindre kalorier per km.
Människan är även kapabel att svälta lite under långa perioder utan ta någon större skada av detta ,då är det betydligt farligare med att ta bantnings kurser med gämna mellanrum.
Förra året gick jag med 30kg + första dagarna i fjällen och var ute i 16 d utan köpa mat el bränsle under vägen och gick ej ner något alls ca 15-20km om dagen i relativt kuperad terräng vissa dagar då jag delvis gick O-ledat och isf gå efter höjdkurvorna för att spara energi ,och minska belastningen på bl. knän trotts stavar.
 
Som du är inne på kan energiförbrukningen variera inom vida ramar beroende på terrängtyp. Jag brukar budgetera för någonstans mellan 2400 - 2700 kcal/dag, vilket motsvarar 150 - 170% av min "normalförbränning" hemma. Med en näringstäthet kring 600 kcal/100g (tänk nötter, men dit strävar jag med all mat jag fixar för turen) motsvarar det 400 till 450 g mat/dag, men jag "spär ut" detta med lite mindre kaloririka lyxtillsatser, så det brukar i praktiken landa på ca 450 till 500 g/dag.

Den lägre gränsen funkar utan noterbar viktförlust för "vanlig vandring" i nordiska fjäll, vilket säkert ändå kräver mer än Bohusleden. Den övre behöver jag på mer alpina turer/toppbestigningar/klättring på kontinenten, där det sällan handlar om mindre än 1000 höjdmeter upp och ner varje dag. På riktigt jobbiga turer tappar jag något enstaka kilo. Problemet är dock snarast att jag inte orkar få i mig all maten, och alltid kommer hem med oätna portioner. Då är det ju inte så meningsfullt att ta med sig ännu mer.

Min ryggsäcksvikt varierar ju beroende på omständigheter, men grundkittet (den fasta vikten) för ensam sommar/höstvandring med tält i fjällen är rätt konstant och väger ca 4 kg. För exempelvis 12 dagars vandring tillkommer enligt ovan ca 5,5 kg mat och en 100 g gaspatron (ca 220 g brutto). Allt som allt strax under 10 kg.
Matvikten minskar ju linjärt ner till noll, så det vore kanske mer meningsfullt att räkna med någon sorts medelvikt.

Dagsetappernas längd är inte lätt att ange, och hur mycket man tar ut sig beror ju mer på terrängens beskaffenhet än horisontella avstånd. Jag brukar nog vara igång i kanske 8-10 timmar/dag, men jag stannar när andan faller på (typ vacker utsikt), ligger och drömmer i tältet en hel dag om det ösregnar, och slår läger extra tidigt när jag springer på en extra fin tältplats. En annan dag kanske jag får lust att gå i 12 timmar i stället.

Du får ju ta höjd för att vi alla är olika. Jag är kvinna med säkert mindre muskelmassa än du och därmed lägre ämnesomsättning, plus att jag verkar vara "billig i drift" även för att vara kvinna. Jag är 170 cm lång och brukade väga ca 60 kg när jag var mer vältränad; har dock nyligen insett att jag väger under 55 kg som äldre tant :p
 
En som finräknade på det var Colin Fletcher när han gick genom Californien, The Thousand Mile Summer heter hans underhållande bok, han var extrem tungvandrare ännu 1964.
 
Jag går ca 17 km/dag +/- ett par km i svenska fjällen. Kuperat, men inte extremt.
Jag bär med mig allt för vandringen, inkl mat. Jag brukar gå ned något kilo på en vecka.
Det jag äter till frukost är havregrynsgröt med mjölkpulver. Har blandat i någon nötblandning också för att göra den lite roligare. Sedan två mjuka smörgåsar med tubpålägg. Kaffe och vatten.
Till lunch har jag hemmatorkad mat med pasta och/eller röda linser.
Samma sak till middag.
Som snacks under dagen är det energibars, ibland hemmagjorda, Kan vara kakor, godis också.
Energimässigt blir det kanske 2500 kcal/dag.
Jag brukar ha med mig mat för upp till två veckors vandring och ryggsäcken väger ca 20 kg. Själv väger jag ca 90 kg. Jag är van vandrare.
 
Jag har tyvärr inget svar när det gäller mig själv, för jag tycker är alldeles för jobbigt att beräkna både energiintag och energiåtgång. Jag orkar inte bära så mycket heller, så jag försöker bara packa så lätt och energität mat jag kan. Men för ett par år sen läste jag den här studien, Energy balance during backpacking. Om du inte redan har läst den så kanske du hittar nåt nyttigt där.
 
Utan att tillföra så mkt tycker jag det är svårt att beräkna sånt i förväg. Ta med vad du tror på, vandra några dar och skriv upp erfarenheter, för mkt / lite, smaskigt el äckligt, vad saknades. Sen vet du.
 
Utan att tillföra så mkt tycker jag det är svårt att beräkna sånt i förväg. Ta med vad du tror på, vandra några dar och skriv upp erfarenheter, för mkt / lite, smaskigt el äckligt, vad saknades. Sen vet du.
Håller helt med. Det är ju inte heller så blodigt om det blir lite fel i början. Det kan se överteoretiskt ut med mina kaloriberäkningar, men egentligen är allt baserat på ett långt vandringslivs trial-and-error. Beräkningarna har oftast tillkommit i efterhand som ett sätt att förstå, minnas och kunna upprepa de praktiska erfarenheterna. Med dem i ryggmärgen går jag numera mest på magkänsla, lust och "ögonmått" när jag förbereder min vandringsproviant.

Med det sagt, kan man ju ändå ta till sig lite enkla "teoretiska" insikter som att fett är ca dubbelt så kaloririkt per viktenhet som protein och kolhydrater; att mat med minimerad (eller ingen) koktid spar mycket bränsle på längre turer; att "snabba" kolhydrater kan ge en snabb kick med därefter "palt-coma" (insulinöverslag); att olika proteinkällor kompletterar varandra; eller att de flesta magar mår bra av en del fibrer i maten.
 
När vi bar 27+ kilon och jäktade borde vi haft ett intag på ca 4400-4800 per dygn, det hade vi sällan så vi gicke ner i vikt på fältövningar och återtog det när vi var lydiga studenter.
 
Med en näringstäthet kring 600 kcal/100g

Min torkade färssås ligger på ca 400 kcal/100g (torkad och klar) och snabbmakaronerna på 360kcal/100g.


Tänk nötter säger du, ja de har ju 600kcal/100g och det är ju rätt smart att komplettera med lite snacks så man inte behöver göra ordning 1500kcal-måltider som jag gör...
 
Min torkade färssås ligger på ca 400 kcal/100g (torkad och klar) och snabbmakaronerna på 360kcal/100g.
Tänk nötter säger du, ja de har ju 600kcal/100g och det är ju rätt smart att komplettera med lite snacks så man inte behöver göra ordning 1500kcal-måltider som jag gör...
Dina kaloriuppgifter för färs och makaroner tyder ju på väldigt liten resp. ingen fettandel. Jag vet att många tror att det inte går att ha fett i torkad mat, men jag har haft det helt problemfritt i årtionden. Tvärtom blir t ex torkade grönsaker godare, mjukare och betydligt lättare att återvattna, samma med färskost typ feta och baljväxter. Jag t o m värmer in fett till mättnad i det lilla av kolhydrater jag tar med (bulgur och bönpasta). Det gäller bara att förvara de färdigtorkade portionerna mörkt och lufttätt, så håller de betydligt längre än en säsongs vandringar.

Det är inte så svårt att närma sig nötternas fettandel, och därmed motsvarande kaloriinnehåll, i den övriga provianten. Låter mycket med ca 50%, men det handlar ju om andelen av torrvikten. Vanliga feta ostar, choklad, halva, tahina, jordnötssmör, torkade oliver, torkad fet fisk m m är redan där helt naturligt, trots att alla inte är helt vattenfria. Jag har inte riktigt så hög andel i den torkade maten, men tar med rejält med smör, som jag "spetsar" rätterna med vid återvattning/"tillagning".

Sen är är det som sagt inte alla magar som trivs med hög fettandel i maten, men de färdiga maträtterna - särskilt lite mer vattenrika grytor o.d., ligger ju på mer normala nivåer.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.