Ersätta smör vid stekning över öppen eld

God dag folkens

Ska hålla i ett litet event där jag ska bjuda på lite klassiska kolbullar och kok kaffe ute över öppen eld. Där kommer det även vara med några veganer. Att hitta ersättning till fläsket känns som en kul utmaning medan smöret att steka i känns betydligt svårare att ersätta. Olja, stekjärn och kolbulle blir bara kattskit.
Så är det någon här som har något bra veganskt alternativ att steka i?
 
I boken laga mat på stekhäll rekommenderas varmpressad rapsolja, då den tål högre grader än den kallpressade.
 
Du steker väl kolbullarna i flott? (genuin fråga) Jag gissar att kokosfett är det som kommer närmast, annars ett vanligt mjölkfritt stekmargarin.
 
Stekhäll och rapsolja funkar utmärkt i varje fall med gasolbrännare enligt vår erfarenhet. Rårakor är bra vegorätt med stekhäll.

Thure
 
Hela finessen med kolbullar är väl att dom steks i baconfett & smör. Då är det bättre att fixa en annan rätt till växtätarna, råraka som ovan låter som ett bra förslag.
 
Tyvärr är det orimligt svårt att göra en riktig kolbulle vegansk. Det som gör att den blir jäkla god är flottet från smör och fläsk (och att det är fläskbitar i rätten, för "fläsk, de e gott de").

Som andra redan skrivit så säger jag också råraka.

Stek den i rapsolja. Toppa med fräst svamp (vilken som helst, shiitake ska tydligen passa bäst men jag kör alltid på champinjoner eller kantareller), växtbaserad yoghurt och rårörda lingon. Svampen ska helst stekas i torr panna så börja med den.
 
Du steker väl kolbullarna i flott? (genuin fråga) Jag gissar att kokosfett är det som kommer närmast, annars ett vanligt mjölkfritt stekmargarin.
Ja det va lite dåligt förklarat av mig. Gör jag bara åt mig själv så steker jag givetvis alltid fläsket först och sen i med smeten i det. Eventuellt toppar jag med smör även där beroende på fläsket. När jag har större sällskap med mig försteker jag alltid fläsket och häller i smeten och då krävs det en klick smör.


Men det kanske är så att jag bara försöker döda en rätt som ni säger. Tyvärr ska jag bjuda på en hel del så kan inte krångla för mycket med olika ingredienser men Rårakor lär fungera kanon bra med bara rårörda lingon det med. Ska prova både kokkos fett och mjölkfritt smör fåse hur det fungerar.
Stort tack för alla svar!
 
Ursprungligen räckte det med fettet från fläsket för att steka kolbullar, men när det blev svårt att få tag på riktigt amerikafläsk (t ex under krigsåren) började man även använda olja, främst palmolja (kafferolja). Även rapsolja eller solrosolja funkar bra. Smör har ingen någonsin använt i en riktig kolbulle.
 
Det bör vara riktigt super fett fläsk eftersom kolbullarna blir frasigast och godast när "mjölsmeten" friteras i rikligt med flott som tål hög värme utan att bli bränt.
När jag har gjort det i massupplaga på olika event hackar jag 30% bacon/rökt fläsk & 30% rimmat sidfläsk samt 40% finhackat "rent" fett från gris med lågt innehåll av bindväv (bukfett).
Köttfettmixen försteks innan och blandas i en stor bunke, så är det bara att gräva ur allt efter som man producerar, dvs. en riklig dutt med fläskmix och när det är riktigt varmt och fettet flyter runt så åker "mjölsmeten" i pannan.

Det fläsk man använde en gång i tiden typ vad man kallar Amerika fläsk som är ett torrsaltat "fett-fläsk" (torrsaltning ger lågt vatteninnehåll). Det feta fläsket innehåller i princip bara salt, fett och bindväv (man kan möjligen ana att där finns någon molekyl kött) och det var så för att tåla förvaring på ett bra sätt och framförallt det skulle ha ett maximalt kaloriinnehåll så man orkade att jobba hårt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.