KAP-köket vid första starten.

  • Trådstartare urban.norstrom@boliden.se (Urban)
  • Start datum

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Tjena, har just köpt ett KAP-kök och var med om en något obehglig upplevelse när jag skulle start det första gången.


Köket är ju tomt på bränsle när det levereras så vid första starten måste ett speciell procedur genomgås för att fylla på fotogen i brännaren. Det står att man skall pumpa upp trycket i flaskan och därefter öppna reglerventilen försiktigt. När någon droppe fotogen kommer fram i munstycket skall man omedelbart stänga reglerventilen igen. Nu kan man börja förvärma och allt borde vara frid och fröjd.


Det som hände mig var att reglerventilen inte var stängd helt och hållet när jag pumpade upp trycket i flaskan, vilket jag inte upptäckte. Fotogen började genast sippra ut och droppa ner i förvärmningskoppen. Efter de 10-20 sekunder det tog för mig att läsa vidare i manualen hade det hunnit ut en hel del fotogen. Jag såg inte detta eftersom nästan allt runnit ner i förvärmningskoppen. När jag nu började förvärma gick allt bra från början men när fotogenen blivit tillräckligt varm antändes den och det bran utav bara den. Halvmeters lågor, kort sagt vindskyddet var en jättelik brandfackla.


Allt slutade dock lyckligt med lite sot och doft som resultat.


VARNING! SE TILL ATT REGLERVENTILEN ÄR ORDENTLIGT STÄNGD NÄR KÖKET SKALL STARTAS FÖRSTA GÅNGEN. VENTILEN KAN GÅ TRÖGT OCH MAN KAN DÅ TRO ATT DEN ÄR STÄNGD VILKET HÄNDE MIG.


Detta gäller alltså när köket startas för första gången, när det är nytt. När man använder det nästa gång har man ju stäng ventilen från föregående användning.


/Urban
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.