Korrosion?
Jag har två enliters SIGG-flaskor som läcker. Som tur var upptäckte jag läckaget hemma innan jag skulle ut. Vad jag minns så var det så att jag hade fyllt fotogen i en av dem, och upptäckte att den blev blöt på utsidan. Jag kollade då genom att pumpa upp trycket i den, och då sprutade fotogenen ut genom ett litet hål. Inte så bra. Det var ingen tydlig skada på flaskan, så jag antar att det var korrosin som ätit sig igenom godset. Likadant är det med en liten (0,3 l) SIGG-flaska som jag har. Läcker från ett nästan osynligt hål.
En annan gång var jag ute med några kompisar, och vi hade med oss ett MSR-kök med en SIGG-flaska som tank. Mitt som vi körde köket sprack flaskan, och fotogenen sprutade ut. Som tur var tog det inte eld, men köket var ju oanvändbart efter det. Förmodligen hade flaskan åsamkats en mekanisk skada, och gav sedan vika för det höga trycket.
Sprit i aluminiumflaskor kan nog vara en bov i dramat. Har man bara petroleumbränslen i flaskorna kanske man slipper korrosionsproblem? MSR-flaskor har betydligt tjockare gods än SIGG-flaskor, och torde därför stå emot både korrosion och mekaniska skador bättre. Jag har använt MSR-flaskor i 6-7 år och ingen av dem har än så länge börjat läcka.
MVH
Peter Ask