Kap Artic

Jahaja, nu vet jag en massa om Kap Artic och Explorerköket (från Optimus), tack för det! Men, hmm, vilka bränslen fungerar i Kap? I Explorer verkar ju allt funka?


Tacksam för svar...blir inte klok på vad som står att läsa på nätet om dessa kök. Olika uppgifter....


/Tomas
 
RE Kap Artic

Det bränsle som fungerar bäst i båda dessa kök är fotogen, i Kap är det dessutom det ända som fungerar.
Nackdelen med fotogen är att det är svårt att förvärma med då det behöver en "veke" av någotslag för att brinna.


Lycka till.


/ Anders - utsidan.se
 
Bränslen i KAP

Jag trodde att jag hade rett ut det här förut men OK, jag gör ett nytt försök:


KAP-Arctic är gjort för fotogen, och fungerar bäst med detta bränsle. Det går även bra att köra på andra petroliumbränslen med liknande egenskaper, t ex flygbränsle, diesel, lampolja och lacknafta.


KAP går att köra på bensin också, men munstycket har inte rätt dimension för det. Kör man med originalmunstycket blir effekten betydligt lägre än med fotogen.


Vill man köra på bensin kan man emellertid skaffa ett bensinmunstycke från Optimus (medföljer t ex Explorer). Detta passar ofta direkt i KAP-brännaren, men man kan bli tvungen att fila på det lite för att det ska passa. Kör man med bensinmunstycke går köket bra på bensin, och man får i stort sett samma effekt som med fotogen. Dock brukar det uppstå ett visst pulserande i lågan när man kör på bensin. Det beror på tryckpulser som uppstår när bensinen kokar i brännaren. Motsvarande sak händer när fotogenen kokar, men inbygt i köket finns ett membran som dämpar dessa fotogenpulser. Det är avpassat för fotogen, och fungerar inte lika bra för bensin.


Jag har kört mitt Arctic på bensin ganska mycket, t ex i USA där bra fotogen inte går att få tag i.


KAP-Arctic går inte att köra på sprit. För detta krävs en fetare blandning luft/bränsle, vilket kan uppnås på t ex Explorer med ett strypspjäll. Jag har provat att köra på sprit, men gasen som strömmar ut ur brännaren blir så mager att den inte går att tända.


Till slut: Använd alltid så rena bränslen som möjligt. Det är bäst både för din och kökets hälsa. Bilbensin och diesel ger mycket otrevliga avgaser, och bör bara användas som kökbränsle i nödfall.


MVH


Peter Ask
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Medicin Kap Artic Friluftsmat 1
KAP-Artic kök Friluftsmat 4
KAP-kök Friluftsmat 4
ala KAP brännare tungt totalt sett? Friluftsmat 6
KAP Kök Friluftsmat 2
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
pojansson KAP-kök Friluftsmat 1
KAP-köket vid första starten. Friluftsmat 0
norpan_ KAP-köket Friluftsmat 6
KAP-arktic, nybörjar-fråga Friluftsmat 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.