KAP brännare tungt totalt sett?

Jag har kikat runt bland alla olika inlägg om KAP-brännaren och tycker det verkar vara en mycket bra lösning, i alla fall för vinterbruk, för mig som kör trangia och trivs med det. På sommaren tycker jag gas ändå verkar smidigast då man bla slipper förvärma. Ni som har KAP, kör ni den på sommaren också? Men det jag mest funderar på är vikten. Enligt finn väger brännare + flaska 640 gram. Lägger man det till sitt storm kök så kommer det i alla fall börja närma sig 2 kilos sträcket när man som jag har duossal. Är det acceptabelt för kök och grytor?
Vad blir vikten för motsavarnde kök som körs fristående med folievindskydd?
Övrigt jag undrar effekt? Jämfört med andra multifuel kök och gas till trangiat.
Hur funkar det att reglera värmen på KAP-köket?
Kräver det mycket mekande? Vet av erfarenhet att MSR tex kan kräva en heldel kärlek och omsorg för att funka bra (kanske pga vanlig bensin sotar köket)
Är det tryggt att använda dvs hållbart så man kan lita på det. Funkar det att köra i absiden utan att riskera att tältet brinnerupp?


Jag vet att det är ett gammalt ämne som ni säkert tröttnat på sedan länge men jag känner inte att jag hittat svaren på alla mina frågor i de gamla inläggen....


Tack på förhand!


/Andreas
 
Har trots allt hittat nästan alla svaren....

Har nu centrifugerat detta forum ytterligare och hittat lite fler svar som jag inte hittade tidigare. Så för att ni inte ska klaga på att jag letat för dåligt och för att ni ska slippa upprepa er i onödan så kan jag begränsa min frågeställning en aning.
Vad gäller effekten verkar det ju som om alla är överens om att KAP är väl som andra motsvarande brännare så det verkar ju bra. Värmeregleringsförmågan är vad jag förstått bättre än på många andra liknande kök men sämre än tex gas (?). Driftsäkerheten verkar vara hög. Det är bra! men vilka reservdelar bör man ändå ha med på långtur? Jag har läst endel om läckande flaskor osv. Så det som kvarstår från mina tidigare frågor är egentligen att jag skulle vilja ha ytterligre några kommentarer om vikten. Användandet i absider (är det en god idé att i alla fall till en början förvärma och starta utanför för att sedasn flytta in köket i absiden?) och även om det kan konkurrera med gas på sommaren eller blir det för mycket joxande?


/Andreas
 

Björn Olsson

Gäst
Förvärm ordentligt...

Använder ett kap-kök både sommar och vinter.....och är helnöjd med det...
På vinter-tältning tänder jag upp det inne i absiden...brukar ha stekpannan i beredskap om jag skulle misslyckar med uppvärmningen, men det gäller att förvärma max om det är kallt ute, dvs så mycket rödsprit som får plats i koppen.
Är det riktigt kallt brukar jag sen ta in det i innertältet för att få det behagligt varmt, givetvis med lite ventilation.
Vikten upplever jag inte som nåt problem, men nu är jag inte heller nån gramjägare.
ha det
Björn
 
Kap vikt m.m.

Kap med titankärl väger ca 1350 gr. och fungerar bra om man tar hänsyn till titanets värmetröghet när man gör såser m.m. (man får koka upp lite långsammare än med alukärl). Med alu-kärl hamnar vikten på ca 1550 gr.


När man väl lärt sig förvärma så vet man ganska säkert när köket kommer att göra flame-out och inte fungera. Det är naturligtvis ändå viktigt att alltid tända med stekpanna eller annan flamdämpare i beredskap.


Jag har använt köket mindre än ett år och aldrig haft några problem. Enligt Optimus (som gör liknande konstruktioner) så är dock spindeln med packningar den del av hattbrännaren som är känsligast för mekaniska skador. Det vanligaste problemet är att spindeln skadas när något stöter till reglerratten (multiverktyget). Vill man vara säker på att skydda spindeln kan man därför ta bort ratten när man inte använder den. Även munstycket kan skadas, om man vrider upp rensnålen och låter den stå kvar under gång. Själv bär jag därför alltid med mig en reservspindel och extra munstycke samt kuggstång med rensnål. Gunnar Finn säljer en reservdelssats med detta innehåll.


Den bränsleflaska som levereras med Kap-köket är enligt min mening sämre än både MSR och Optimus modeller. Den bucklas lätt och kan få konstiga läckor. Själv rekommenderar jag Optimus 1-literflaska som passar utmärkt och är av betydligt högre kvalite.


M v H,


Johan
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Alltid KAP

Jag använder alltid KAP, sommar som vinter. Faktum är att jag aldrig använder något annat friluftskök. För några år sedan provade jag en gasbrännare till Trangia, men blev bara besviken. Effekten var betydligt sämre än ett fotogenkök, och när trycket i gasflaskan minskade blev effekten ännu sämre. Varför effekten var så dålig vet jag inte, gaskök sägs ju vara de som har högst effekt. Jag får väl skaffa en ny brännare och testa igen...


Lågan på ett KAP-Arctic går att reglera mycket exakt, lika bra som på ett gaskök. Lär man sig att förvärma på rätt sätt så är det ingen fara att tända köket i absiden. Jag använder en plastspruta (10 ml) och suger upp sprit från en liten flaska. På det sättet får man exakt mängd (5 ml sommartid) och spiller heller inget utanför brännaren. När man sedan vrider på fotogenen skall man göra det försiktigt och lyssna noga. Är brännaren tillräckligt varm börjar det susa direkt. Hör man inget ljud så är brännaren förmodligen inte tillräckligt varm, och då är det bäst att stänga snabbt igen.


Vikten är kanske den största nackdelen med KAP-Arctic. Det blir en rejäl klump i ryggsäcken, speciellt om man som jag använder duossal-kastruller och alltid har med två "tagar". Jag tycker dock att funktionen mer än väl uppväger den höga vikten. Men då är ju inte jag heller någon gramjägare direkt. Ryktet säger att Gunnar Finn skall komma med en "lättviktsversion" av köket så småningom. Någon som vet mer?


Jag håller med Johan Rundberg om att originalflaskan till KAP inte är någon höjdare. Själv använder jag en mellanstor MSR-flaska (ca 7 dl). Den är betydligt hållbarare. Pajar flaskan så går ju inte köket att använda! Därför har jag alltid med en flaska till på längre turer. När det gäller andra reservdelar så har jag också med mig några packningar, en spindel, ett munstycke och en kuggstång när jag är ute länge. Under de snart tio år som jag använt mitt kök har jag dock inte behövt dem en enda gång.


Den största risken för haveri tror jag annars har med pumpen att göra. Om man har flaskan stående med pistången stickandes upp och råkar välta den så att pistången böjs, så är man nog lite illa ute.Om det inte går att pumpa får man inget tryck, och ingen låga. Än värre om pistången knäcks, eller om bottenventilen i pumpen av någon anleding skulle haverera. Av ren försiktighet brukar jag därför skruva fast pistången i intryckt läge efter varje pumpning.


MVH


Peter Ask
 
Om lättviktsvarianten (och tack för tipsen!)

Jag pratade med Gunnar om detta när jag beställde mitt KAP-kök för några minuter sedan... Han sa att han hade gjort en prototyp och att han letade efter någon som skulle kunna tillverka detta kök. Han kunde dock säkert säga att det inte skulle bli i år som man skulle kunna köpa det. Vad jag förstod skulle detta bli ett kök som skulle användas fristående från trangiat.


Hoppas det hjälpte något!


Förövrigt ett jättetack till alla som tog sig tid att hjälpa mig och återigen diskuterade detta kära(?) ämne.
Nästa gång någon undrar får väl även jag vara med och "hylla" detta kök hoppas jag.


/Andreas
 

Gramjägaren/prylnisse

Gäst
En jämförelse med Primus MFS

Ja, jag är gramjägare. Lite skamset kan jag erkänna att jag vägt mina grejor. Här är lite siffror att jämföra med. Alla siffror i gram.


Bensinkök Primus MFS (utan pump) 320
Gasflaska Primus 450g gas (full) 600
Pump till ovanst. 135
Bränsleflaska Optimus 0.6liter 105
Siggflaska 1 liters olackerad 125
Imco tändare 35
Påse+tändstickor+reservdelar 60
Vindskydd (MSR) 60
Kastrull Trangia Alu 1.5 liter 125
Kastrull Trangia Alu 1.75 liter 150
Kastrull Trangia 1.75 liter Nonstick 160
Kastrull Primus Rostfri 1.75 liter 220
Stekpanna MSR Blaclite (lättast!) 156
Stekpanna Trangia Nonstick 205
Bestick Lexan (Globetrotter) 44


MSR stekpannan passar utmärkt till Trangiagrytorna. Trangiastekpannan är lite stor om man inte har med själva trangiaköket.


Om man får dålig effekt på Primus gasgrejor kan det bero på att man dragit fast flaskan för löst. Dra åt tills det tar stopp, men var försiktig.


Jag har för mig att MSR Dragonfly väger ungefär lika mycket som MFS



/Eder prylbög


PS. (Man kan komma under 15 kg på en 1 veckas tur om man bara vill.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Medicin Kap Artic Friluftsmat 2
Medicin Kap Artic Friluftsmat 1
KAP-kök Friluftsmat 4
KAP Kök Friluftsmat 2
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
pojansson KAP-kök Friluftsmat 1
KAP-köket vid första starten. Friluftsmat 0
norpan_ KAP-köket Friluftsmat 6
KAP-Artic kök Friluftsmat 4
KAP-arktic, nybörjar-fråga Friluftsmat 18
da_flower Mat i två veckor .. gott och tungt .. Friluftsmat 56

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.