KAP-kök

  • Trådstartare seglare59@hotmail.com (Stoffe)
  • Start datum

seglare59@hotmail.com (Stoffe)

Gäst
Har köpt KAP-kök men är inte riktigt nöjd.
Andra gången jag skulle tända det, tog hela köket eld.
Jag följde instruktionerna som medföljde till punkt och pricka.
Det sprutade bränsle över hela köket, så att delar av vindskyddet smälte.
Efter att jag släppt trycket i flaskan kunde jag få stopp på en mindre skogsbrand.
När jag gjort en genomgång av köket, och köpt nytt vindkydd, har jag än i dag inte hittat något fel.
Kanske i så fall att det tar ovanligt lång tid att koka upp en liter vatten, och att när köket är rejält förvärmt brinner med liten blå och gul låga. Det tar ca. 7-8 min. att koka upp 1liter vatten.


Vad kan vara fel, och är det någon annan som har samma erfarenhet?
 

tommye ()

Gäst
Fotogenläckage!

Att hela köket "brann" med gul låga berodde på att fotogen läckte ut. Det gjorde även min brännare när jag använde den första gången. Drag försiktigt åt alla delar, inklusive muttern under brännaren. Efter det har min brännare fungerat felfritt i ungefär 4 friluftsveckor per år i 5 år.


Om brännaren inte håller tätt efter det att du dragit åt muttrar o.d. bör du kolla packningarna. När en fotogebrännare är/har varit tom på fotogen är min erfarenhet att det kan vara bra att trycksätta brännaren och släppa igen ytterst lite forogen, stänga ventilen och elda upp den innan köket förvärms och startas upp på vanligt sätt.


Du skrev att ditt kök brann med gul låga och hade låg effekt. Det låter som om köket inte varit tillräckligt varmt för att förgasa fotogenen. Det har hänt mig vid enstaka tillfällen också. Då fungerade köket utmärkt efter det att jag startat om det. Eftersom man måste vänta på att det skall svalna först var jag frikostig med förvärmning tills jag lärde känna mitt kök.


Bli inte för besviken på köket så tidigt. Det positiva är att du blir tvungen att sätta dig in i hur det fungerar och det måste du kunna om det skulle lägga av om några år uppe på t ex vinterfjället. Alla kök med trycksatta drivmedel kan krångla och gör det förr eller senare. Ett utmärkt ställe att lära sig att mecka med fotogenkök är i lumpen. Troppköken missköts där på det grövsta. När man repat ett får man snart tillfälle att repa hela bataljonens. När brännarna sedan är fixade brukar de fungera utmärkt tills någon vrider sönder spindeln.


Glöm inte att skaffa repsats innan du ger dig ut. Min har varit med oanvänd i 5 år nu, men varje gång jag är ute är en närmare tills jag behöver den.


Lycka till önskar Tommy E
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Uselt!

Om det tar 7-8 min att koka upp en liter vatten är det definitivt något fel. Det skall inte ta mer än halva den tiden. När köket går på max skall det bli upp emot 10 cm höga blåaktiga lågor, ibland med ett visst gulaktigt inslag.


Det kan vara så enkelt som att munstycket behöver rensas. Prova att vrida upp rensnålen. För du har väl inte kört med rensnålen uppe, och det är därför som det är så låg effekt? Jag känner en kille (inga namn) som alltid stängde av sitt kök genom att vrida upp rensnålen. Det hade han hållit på med i flera år innan jag påpekade att man skulle stänga av köket genom att vrida åt andra hållet.


Har du haft ordentligt tryck i flaskan? Man skall ju inte överdriva pumpandet, men man bör känna lite motstånd i pumpen när trycket är tillräckligt.


Ibland kan lågan hoppa ner under brännarhatten. Då blir ljudet mer skorrande än susande, och hatten brukar bli glödande röd. Det är inte det som har hänt? Om lågan hoppar ner brukar det bara vara att stänga av, och sedan vrida på igen och tända på nytt på ovansidan.


Om du inte kommer till rätta med problemen, ring Gunnar Finn.


MVH


Peter Ask
 

seglare59@hotmail.com (Stoffe)

Gäst
Problem ändå!

Tack för era långa utlägg!


Jag har förvärmt i ca.4-5 min, och köket brinner fortfarande med en liten "boll" med blå bas och gul topp. Trycket i flaskan är nog bra. Jag pumpade 25 tag på en 1/2 full flaska. Jag har rensat med rensnålen 3-4 ggr. och rensnålen är inte uppe när jag kör. Fortfarande dålig effekt.
Jag undrar om inte munstycket tagit stryk, när köket blev övertänt. Tittar man hur bränslet kommer ut
från munstycket, så kommer det i en tunn stråle. Ska det inte vara en dimma? Dvs. förångas.
Kan det vara ett måndags ex.?
 
Hörs det rätta väs-ljudet?

Jag har inget KAP, men jag vet att fotogenkök ska brinna med ett väsande ljud. Är köket tyst beror det på att fotogenen inte förgasas utan bara brinner (ungefär som i ett spritkök), dessutom brukar det lukta illa och sota ner kastrullerna. Men, som sagt, jag har aldrig testat ett Kap, bara Primus och MSR.


När jag ska förvärma mitt Primus , så väntar jag till förvärmningslågorna minskar och köket börjar väsa. Då vrider jag på lite gran, väntar några sekunder, och vrider sedan på fullt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KAP Kök Friluftsmat 2
pojansson KAP-kök Friluftsmat 1
KAP-Artic kök Friluftsmat 4
Medicin Kap Artic Friluftsmat 2
Medicin Kap Artic Friluftsmat 1
ala KAP brännare tungt totalt sett? Friluftsmat 6
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
KAP-köket vid första starten. Friluftsmat 0
norpan_ KAP-köket Friluftsmat 6
KAP-arktic, nybörjar-fråga Friluftsmat 18
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
ritron Erfarenheter av kök! Friluftsmat 6
Primus Base -kök? Friluftsmat 0
Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ? Friluftsmat 8
Multifuel kök KÖPES Friluftsmat 1
eh Kök Friluftsmat 4
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1
vilket kök är bäst? Friluftsmat 2
Johan Msr-kök Friluftsmat 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.