Hygien vid matlagning utomhus

Att vi delade ut levande höns vid överlevnadsutbildningen kritiserades bl a av vetrinärerna som helt rätt pekade på smittoriskerna. Försiktighet och hygientänk krävs.
 
Om jag ska laga mat för överlevnad så är det kokning som gäller oavsett vad jag har att äta.
Då är det inte upplevelsen utan överlevnaden som styr, och magsjuka drar ned båda dramatiskt.
Ska jag äta gott under en vandring så förbereder jag hemma så långt det går och fryser in, så är det i princip uppvärmning och yta som ska till innan middagen.
Fruset kött i lämplig förpackning står sig länge. Bubbelplast eller golvunderlägg eller liknande.
 
De stora problemen är:
Jord som kan finnas på rotfrukter o grönsaker. Om jorden på något sätt hamnar i kött som sedan kylförvaras. Matförgiftning.
Kyckling har ibland varit ett problem så försiktighet rekommenderas.

Man undviker de flesta riskerna om man preppar maten omedelbart före tillagning. Och inte sparar något rått som man skurit i.

/John
 
Brukar skrubba ur mat, fett, grötrester med tex gräs, takmossa eller vad som finns tillgängligt tills kastrull el kokkärl är torrt och rent. Brukar vara lite skräp kvar som jag brukar skölja ur med det sista vattnet i kaffe kannan. Tar aldrig med mig diskmedel el diskborste. Vid dom tillfällen skärbräda behövts har jag använt undersidan av kastrullen eller vedträn/trä.
 
Är det kyckling så är det förbereda hemma och frysa in tills man ska tillaga.
Sedan är det bara att diska ur med växter i närheten.
 
En liten tvål, en liten trasa och vatten som värms på elden eller köket är ingen konst att fixa. Köttråvarorna putsade och förberedda hemma, förvara i plast och vira in i tröjan så klarar de en dag i ryggsäcken. Kött skärs enklast i en stor bytta, läggs över i stekpannan med besticken. Samma procedurer som hemma men färre verktyg. Rena händer, diska besticken först och ät sedan (om du använder dem som ovan). Tvål/diskmedel och varmt vatten fungerar också i fält.

//J
 
Har blivit matförgiftad 2x i båda fallen var det Clubsandwich serverad på bättre ställen i Långtbortistan, det tog varje gång en halv vecka att bli människa igen och syntomen kom inom en halvtimme, inte rekomendabelt! Även om man minskar en hel storlek.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.