Mat utan kök?

Meningen med maten

Lite av meningen med maten är väl ändå att få i sig kalorier, det är det ju inte med Nutrilett... :)
 
Bars

Det fins ju en hel uppsjö av olika "bars" dvs. energi/protein kakor. Förhållandet mellan protein/kolhydrater/fett/fibrer etc varierar från bar till bar och beror ju på dess ändamål...bygga muskler...ge energi...etc.

Jag brukar ha med mig ett gäng (..ca 1/dag) kakor på vandringar mer eller mindre som nödlösning. I bland har man inte lust (...orkar) att laga mat. Kanske till frukost en regning dag...eller ett mellanmål...eller klart bäst är på kvällen när man inte har lust att laga middag utan bara krascha ner i sovsäcken.

Innehållet i kakorna är enligt min uppfattning mycket bra i vissa märken, men se upp för de som utger sig för att vara "energikakor" av något slag men bara är rent godis. Beroende på vilken bar du väljer så får du en bra blandingar av energikäller...MEN...du bär ju med dig allt vatten som finns i kakan. Om du ska överleva på bara bars i någon vecka eller så är det helt klart tyngre än att ta med sig köket och lite frystorkat.

Alltså...bars som komplement men inte full meny...funkar för mig.

//MM
 
US Army-mat!!

Varm mat utan kök är inte omöjligt! En kompis som varit i Bosnien som FNsoldat demonstrerade i våras amerikanernas matpaket. Paketet innehåller en dags matbehov med diverse energikakor, läsk(!), efterrätter men mest intressant, ett mål varm mat. Detta bestod (idetta fallet) av en påse med ris, en påse med köttgryta och en påse kemikalier. Lägg maten på var sida om kemikaliepaketet i en större påse och tillsätt vatten. Simsalabim värme utvecklas och efter 5-10 min är maten varm och klar.

Nackdelen är att det blir en massa skräp över efter alla påsar och förpackningar men tekniken finns.

Om eller var det finns att köpa har jag ingen aning om men funkar gör det.
 
Pulver + kaka

Men säg att man käkar påsmat, typ Nutrilett el. likn. och kombinerar det med en hemgjord powerbar, typ Runes, samt lite knäckemacka på det. Det borde inte vara några problem att leva gott på.

Per


--
RUNES KAKA
1 dl socker, 1 dl sirap, 1 dl grädde. Detta blandas och kokas i 8-10 minuter till
knäckliknande konsistens.
Tillsätt sedan 5 dl havregryn, 1 dl finriven hasselnöt, och 1 dl maltodextrin.

Knåda väl och kavla ut på bakplåtspapper. Skär i lämpliga bitar när den är varm.
Detta ger 4 kcal/gram vilket är fullt jämförbart med dyra powerbars. Priset på denna
ligger enligt uppgift på cirka 25 kr per kilo !!!!
--
 
Proteinet då?

Till Luffarn:

...verkar vara en spännande häxblandning...och säkert god också ;-)

...men...det finns ju nästa inget protein i det! Inte särskilt nytting någon längre tid.

Du får nog ta med en påse proteinpulver också

//MM
 
MSR

Tja smaken är som baken....
US MSR är inget vidare, CAN och AUS är klart bättre.
US MSR kan löpas lådvis hos de flesta mil postorderföretag, inte billigt, inte gott.

Go tur

Johan K
 
Powerbars

Jeff Lowe, klättraren är ju känd för att sola stora klätterturer på ett par dagar med i princip vatten och några powerbars när andra gjorde veckoexpeditioner.

Så nog går det, men jag tycker ju att mat är en del av upplevelsen och äter gärna inbakad fläskfile, bakar sockerkakor och anat gott...
 
Visst protein!

till Melker:

Den största beståndsdelen i Nutrilett är sojaprotein, så visst finns det!
Men du kanske syftade på enbart powerbarsen... men jag skrev inte om de som enda föda..

Men visst, varför äta sån här mat på en vanlig tur?

En stor del av poängen med att friluftsa är juh att just njuta, och för min del är mat en del av den njutningen.

/Per
 
Sportbars

Låter ju lite spännande detta med sportsbars och militär föda som blir varm av mystiska kemikalier. Finns det några sportsbars att rekommendera?

Det finns väl de med ganska mycket proteiner i? De dyra små kakorna borde väl ändå bli lättare än vanligt torrfoder, det är ju inte mycket vatten i de små liven...
 
Re: Sportbars

Hilber; sa:
Finns det några sportsbars att rekommendera?

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=1109
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7316
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=1137

Gamla LÅNGA trådar om kakor och annat bös. Håller dock med om att maten är det roligaste med uteliv. Hungerna är ju bästa kryddan och själv sticker jag gärna ut på GOURMETURER där man lyxar med finkött, bakar och dricker godaste vinerna. SUNT! :)
 
Jänkarna!!!

Jänkarna har så klart löst detta på helklurigt sätt. Om man nu har sådan tur som jag och har en polare som varit iväg på utlandsmission och sprungit på jänkare som delat med sej av sitt fältkäk har man tur. det är nämligen så här att deras käk är färdigt i en påse, denna påse stoppas ien större medföljande påse och vatten fylls på. Vattnet aktiverar en "grej" i påsen som gör att käket värms, mkt finurligt.
Så mitt tips till dej är att söka på den amerikanska marknaden. Lyycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.