Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Den lodräta axeln anger "atm" det betyder att vid havsnivå är det 1 atm och då kokar vatten vid 100grader(vågrät axel), högre höjd är lika med lägre tryck i atm. Kolla vad trycket är på respektive höjd så kan du lätt utläsa var kokpunkten är på Klager's diagram.
Det kommer an pa vilket koek du har. Naagra typer fuel fungerar ochsaa i hoejden. Normalt skulde inte t.e. 1,500 meter spela stor roll, men paa hoegre hoejder borde man benytta multifuel koek, men aeven naagra av dom kan vara ostabila.
Problem och problem om man skall få den där riktiga al dente känslan i pastan så får man ju naturligtvis anpassa koktiden efter lufttrycket, luftfuktigheten och en massa andra parametrar. Då är säkert varje höjdmeter viktig.
Problem och problem om man skall få den där riktiga al dente känslan i pastan så får man ju naturligtvis anpassa koktiden efter lufttrycket, luftfuktigheten och en massa andra parametrar. Då är säkert varje höjdmeter viktig.
Naturligtvis, så slarvigt av mig att inte tänka på det... Som ett absolut minimum bör man nog därtill åtminstone beakta avståndet från ekvatorn för att få den upplevda höjden samt inte minst solfläckstalet och positionen för Haleys komet.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer