mat med lång hållbarhet

Re: Fler konkreta exempel efterlyses!

hugbe; sa:
Skulle däremot uppskatta om den bakteriologiska diskussionen tonades ned och fokus istället hamnade på mer konkreta exempel på vad som är lämplig mat att ta med på "utflykten"

Då kommer genast ett motkrav, det e en jäkla skillnad att ta med sig mat för 1 helg, 1 vecka eller 1 månad.. MAO hur lång skall utflyckten vara?
 
Tror inte tiden är av avgörande vikt

Eller vid närmare eftertanke är ju såklart tiden väldigt viktig. Jag preciserar genom att säga 4 dygn.
 
Re: Tror inte tiden är av avgörande vikt

hugbe; sa:
Eller vid närmare eftertanke är ju såklart tiden väldigt viktig. Jag preciserar genom att säga 4 dygn.

4dygn på båt är ingen direkt vetenskap.. Potatis, grönt, kryddor och ägg kan du ha med, mjölkersättning till sås och så vidare. Vill du så kan man ha med färska saker till första dagen/kvällen och sedan så väljer man lite tåligare livsmedel till de kommande dagarna.

Konkreta exempel:
Frukost - Havregrynsgröt med sylt, mjölkersättning och kokta ägg på en hårdmacka med kaviar.

lunch - Carbonara som du gör på rökt fläsk, ägg, parmesano och någon form av pasta.

middag - skånsk äggakaka med stekt bacon. Eller kasslergratäng med pulvermos och champinioner.

skall man vara borta i 4dygn så kan man med en frysbox lyxa till det hur mykke man vill.. Jag har haft mjölk, yougert och gräddfil i en frysbox i 3dygn utan problem..(den behöver väl inte ligga i solen?)
 
4 dygn? Då kan du ta med kött om du fryser in det med trolldegsmetoden (från Utekokboken av Klint). Man bakar in köttet i en deg som dels fungerar som isolering och dels suger upp eventuell köttsaft som rinner ut.
 
nermander; sa:
4 dygn? Då kan du ta med kött om du fryser in det med trolldegsmetoden (från Utekokboken av Klint). Man bakar in köttet i en deg som dels fungerar som isolering och dels suger upp eventuell köttsaft som rinner ut.
Låter coolt..
Ska nog ta och läsa om det..

Annars brukar ju nudelsoppa kunna funka bra.. Om man har ner en massa kryddor och eventuellt grönsaker så kan det bli riktigt gott.. Man kan ju även göra en wok med nudlar..
 
Fyra dygn är kort

För det första behöver du inte ta den svenska renhetshysterien på allvar. Hur f-n överlevde folk förr i tiden (eller om du hellre vill LEVER folk i andra delar av världen)? Smakar det mysko eller ser REJÄLT mysko ut så är det dags att bli lite försiktig. Egentligen är det inte heller så farligt - lite löst i magen i ett dygn bara.

Sedan blir det inte så förbaskat varmt i botten på en kajak heller (inte några 30+ då vattnet kyler).

Nu lär du väl knappast längre våga lite på mina tumregler (konservativa/försiktiga sådana), men här kommer några.

Färsk kött - 1 dag
Tillrett (stekt/kokt) kött - 2 dagar
Vaccum förpackad korv etc - 3 dagar
Fryst kött som får tina under turen - 3 dagar

Torkat kött klarar sig betydligt längre och jag tycker det smakar bra också. Med lite konserver och grönt blir det svårt att inte ätas gott.
 
parmaskinka

Vår friluftsmat fick ett riktigt lyft efter ett besök i en italiensk delikatessaffär! Parmaskinka och salami håller sig i alla fall i ett par dagar, och en bit god parmesan är både lätt (mycket smak/gram) och hållbar. Så risotto på snabbris med mycket parmesan och parmaskinka ör numera en klassiker på våra turer.

Mia
 
Re: Fyra dygn är kort

Duracellkaninen; sa:
Hur f-n överlevde folk förr i tiden (eller om du hellre vill LEVER folk i andra delar av världen)?

Det där argumentet brukar falla om man tittar på dödligheten (genomsnittsålder etc).

Sen handlar det ju inte bara om att dö av matförgiftning. Om man är ute på vandring och blir magsjuk så finns ju risken att man dör indirekt på grund av matförgiftningen (men det beror ju på var man är, klimat och terräng etc).

Men till syvende och sist så är väl grundfrågan faktiskt mycket en fråga om att det inte skall bli lurvigt av mögel. Men det var ju därför jag blev förvånad över att frågan handlade om så kort tid som 4 dygn. Det är väldigt få livsmedel som blir dåliga på så kort tid om de nu inte förvaras helt felaktigt. Det är väl i princip bara en del mejerivaror och kött/fisk som det inte räcker med att förvara så svalt som möjligt.
 
Re: Re: Fyra dygn är kort

nermander; sa:
Duracellkaninen; sa:
Hur f-n överlevde folk förr i tiden (eller om du hellre vill LEVER folk i andra delar av världen)?

Det där argumentet brukar falla om man tittar på dödligheten (genomsnittsålder etc).

Sen handlar det ju inte bara om att dö av matförgiftning. Om man är ute på vandring och blir magsjuk så finns ju risken att man dör indirekt på grund av matförgiftningen (men det beror ju på var man är, klimat och terräng etc).

Men till syvende och sist så är väl grundfrågan faktiskt mycket en fråga om att det inte skall bli lurvigt av mögel. Men det var ju därför jag blev förvånad över att frågan handlade om så kort tid som 4 dygn. Det är väldigt få livsmedel som blir dåliga på så kort tid om de nu inte förvaras helt felaktigt. Det är väl i princip bara en del mejerivaror och kött/fisk som det inte räcker med att förvara så svalt som möjligt.

För oss som har Miljö&Hälsoskyddsnämnden nästgårds kommer just genomsnittslivslängden reflexmässigt i tankarna. MEN som du redan själv insett är det inte den kortvariga diarré som utlöses av skämd mat som var/är problemet (såvida man inte redan är allvarligt försvagad av något vida värre). Och alldeles speciellt inte om det gäller en tur i civilisationens (modern sjukvårds) närhet.

Tyvärr (då jag vet att du gillar fakta) kommer jag inte ihåg var jag läste om dödsorsakerna från förr. Jag är säker på att lunginflammation och TBC stod högt på listan. Varför jag är ganska tacksam för att Sverige inte skriver ut antibiotika till höger och vänster längre, så att den typen av viktiga läkemedel behåller sin verkan.
 
MAO.. Det är ingen svår konst att duka upp delikateser på bordet om utfärden inte är längre än 4dagar speciellt ombord på en båt. Så Hugo, vill du ha fler recept-tips så ge dig till känna igen så kan vi nog klämma fram lite läckerheter..

Christer: Jag gillade din 1-3dagars regel på kött, 4-5dagar lär ju inte bli några problem om man har en helt vanlig frysbox och några frysklampar med sig..

Nu börjar väl en intressant månad då man bör vara lite extra försiktig med råvarorna... Så att minska på marginalerna under rötmånaden kan nog vara klokt, hur mycket finns det folk som vet bättre än mig!
 
Recept på läckerheter

FJS90/91; sa:
...vill du ha fler recept-tips så ge dig till känna igen så kan vi nog klämma fram lite läckerheter..

Har fått ta del av en hel del intressant, mycket tacksam för det! Tar gärna mot recept på läckerheter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
fridaeus Glutenfri mat Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.