Mat i eller utanför tältet?

Brukar ni ha er mat i tältet eller lägga det en bit bort från tältet när ni tältar på fjället? Mer specifikt Abisko-Nikoulutta ? Jag tänker att det blir ganska jobbigt om björnen vill in i tältet pga mat? Däremot vistas björnen primärt i skogen. Men man vet ju aldrig. Hur gör ni?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
I Skandinavien förvaras den i ryggsäcken som är i tältet medan nästa dags frukost brukar förvaras i tältet utanför ryggsäcken
Detta oberoende om det är skog eller kalfjäll

Det verkar sprida sig en obefogad björnskräck genom vandringssverige, influerat av bilder och historier från Nordamerika.
Den enda man ska vara "rädd" för över möss och myror i maten.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

avslutad210712

Gäst
Är mer orolig för att andra vandrare stjäl min mat än att en vilsegången björn skulle göra det så maten är alltid i absiden.

Att matenblir stulen av nallen är jag inte rädd för men senariot att nalle vill in i tältet pga maten finns där är ett senario som jag gärna vill slippa. Ligga och höra en björn utanför tältet känns inte så härligt😅

avslutad210712

Gäst
Tror inte att du behöver vara rädd för nallen uppe på kalfjället mellan Abisko och Nikkaluokta. Personligen har jag aldrig ens tänkt tanken på björnar vare sig uppe på kalfjället eller i skogarna närmast kalfjället.

Och jag är definitivt ingen tuffing när det gäller sånt. Är inte heller rädd för björnar i skogarna hemma där jag vet att det både finns björn och att stammen verkar ha ökat senaste åren.

Men om du själv känner att du vill lägga maten en bit från tältet så ska du såklart göra det om inte annat för att få en bättre nattsömn.

Kan nämna att jag vid ett tillfälle hade med mig en tältkamrat som inte hade kunnat sova på natten pga "björnen" som strök omkring utanför tältet och hade mystiska läten för sig. Så jag öppnade tältet och som tur är hade ett hundratal renar skrämt bort "björnen"........

Känns väldigt osannolikt att en björn i svenska fjällen skulle våga sig fram till ett tält. De är väldigt skygga.

Lämnar man sin matpåse 200 meter bort finns det nog istället en risk att något djur vågar sig dit, och det vore ju tråkigt....

Enda gången jag varit skraj att möta björn var när jag irrade omkring i rapadalens djungel långt ovanför stigen bland manshöga ormbunkar och skit.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips