Mat i eller utanför tältet?

Björn är inte problemet. Det är de där ulliga, gulliga mössen, sorkarna och lämlarna som käkar upp min parmesan. [emoji16]

Peter

Skickat från min G8341 via Tapatalk
 
Finns det någon i Sverige som haft besök av en björn runt tältet uppe på kalfjället. Låt oss i så fall få ta del av den historien. (Annars kan vi snabbt avliva björnskräcken bland alla vandrare som oroar sig.)


Men de som har fått besök av björnen har ju naturligtvis inte överlevt och kan inte berätta!
 
Om man läser Edvin Nilssons böcker om Sarek förstår man vilket arbete och vilken kunskap som krävs för att komma i närheten av björn i svenska fjällen. Nalle föredrar ren eller blåbär före frystorkat alla dagar i veckan.
 
Jag tror inte heller att man behöver vara rädd för björn-besök eftersom björn normalt undviker människor. Dessutom är vi vandrare i fjällen eller skogslandet under den tid på året då det finns gått om annan mat för björnen. Har varit i fjällen i många år men aldrig upplevt björn nära tält-platser. Här ej heller hört/läst om ngn tält-attack.
Däremot skall man passa upp med matförvaring om man tältar nära fjällstationer å dito stugor. Där finns ofta möss å gnagare som kan gnaga sönder ryggor å tält då den känner lukten av mat. Bäst är att tälta långt ifrån stationen/ stugan.
Blev väckt en natt av vildsvin när jag tältade i Sörmland för några år sedan. Dom kände nog lukten av middagsresterna som jag dumt nog inte grävt ner. Jag klappade då hårt i händerna och ropade högt då stack svinen iväg. Det tog en stund innan jag somnade om.
 
Jag är inte heller så speciellt rädd för att en björn ska hamna i tältet i svenska fjällen. Nu är jag ändå lite orolig när jag ska tälta i den vanliga skogen för att testa utrustningen och jag är lite rädd för råbockarna att de ska springa och snubbla på mitt tält. Tror inte ens det är möjligt ungefär som den där björnen tror jag. Nu börjar också det bli mörkare, men det blir det ju i fjällen också.
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Finns det överhuvudtaget någon som sett björn (med litet b) vid Kungsleden mellan Abisko och Nikka under vandringssäsong?

Diskriminering *L*

Såklart inte. b(med liten bokstav)jörnen trivs inte där med tanke på alla människor

Olyckor med björnar är mest med hundar som retar björnen och springer tillbaka till husse/matte eller vad heter det om man är PK-riktig

Varför alla BEVÄPNADE jägare råkar ut för det är för att de går mot vinden vilket innebär att det är svårare för björnen att upptäcka dem..

Just nu äter björnen i skogen och skiter i skogen
 
Den här artikeln har jag sett länkar till tidigare på utsidan:

Att den är femton år gammal och att fjällen varit välbesökta utan några tillbud som jag känner till sen dess sätter väl det hela i perspektiv. Jag har också maten i tältet.
 
Enda gången jag varit skraj att möta björn var när jag irrade omkring i rapadalens djungel långt ovanför stigen bland manshöga ormbunkar och skit.
Jag har tillbringat flera veckor i rapadeltat med kanot, och således kunnat röra mig fritt mellan alla öar, näs och flodfåror. Det finns många spår av björn och de har STENKOLL på vad vi har för oss, men man ska ha en jäkla tur för att få se dom. De håller sig undan så gott de kan, och kommer fram flera timmar senare för att lukta och undersöka våra fotspår. Om man mot förmodan stöter på en björn så kommer den tydligt visa att den inte uppskattar kontakten och springa därifrån.
En kanot i mitt sällskap stötte ihop med björn med ungar. Björnen gick upp på bakbenen och röt åt dom medans ungarna simmade iväg. Kanoten backade, björnen likaså, allt var överspelat på några sekunder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.