Mat i eller utanför tältet?

Björn är inte problemet. Det är de där ulliga, gulliga mössen, sorkarna och lämlarna som käkar upp min parmesan. [emoji16]

Peter

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Finns det någon i Sverige som haft besök av en björn runt tältet uppe på kalfjället. Låt oss i så fall få ta del av den historien. (Annars kan vi snabbt avliva björnskräcken bland alla vandrare som oroar sig.)

Men de som har fått besök av björnen har ju naturligtvis inte överlevt och kan inte berätta!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om man läser Edvin Nilssons böcker om Sarek förstår man vilket arbete och vilken kunskap som krävs för att komma i närheten av björn i svenska fjällen. Nalle föredrar ren eller blåbär före frystorkat alla dagar i veckan.

Jag tror inte heller att man behöver vara rädd för björn-besök eftersom björn normalt undviker människor. Dessutom är vi vandrare i fjällen eller skogslandet under den tid på året då det finns gått om annan mat för björnen. Har varit i fjällen i många år men aldrig upplevt björn nära tält-platser. Här ej heller hört/läst om ngn tält-attack.
Däremot skall man passa upp med matförvaring om man tältar nära fjällstationer å dito stugor. Där finns ofta möss å gnagare som kan gnaga sönder ryggor å tält då den känner lukten av mat. Bäst är att tälta långt ifrån stationen/ stugan.
Blev väckt en natt av vildsvin när jag tältade i Sörmland för några år sedan. Dom kände nog lukten av middagsresterna som jag dumt nog inte grävt ner. Jag klappade då hårt i händerna och ropade högt då stack svinen iväg. Det tog en stund innan jag somnade om.

Jag är inte heller så speciellt rädd för att en björn ska hamna i tältet i svenska fjällen. Nu är jag ändå lite orolig när jag ska tälta i den vanliga skogen för att testa utrustningen och jag är lite rädd för råbockarna att de ska springa och snubbla på mitt tält. Tror inte ens det är möjligt ungefär som den där björnen tror jag. Nu börjar också det bli mörkare, men det blir det ju i fjällen också.

Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Finns det överhuvudtaget någon som sett björn (med litet b) vid Kungsleden mellan Abisko och Nikka under vandringssäsong?

Diskriminering *L*

Såklart inte. b(med liten bokstav)jörnen trivs inte där med tanke på alla människor

Olyckor med björnar är mest med hundar som retar björnen och springer tillbaka till husse/matte eller vad heter det om man är PK-riktig

Varför alla BEVÄPNADE jägare råkar ut för det är för att de går mot vinden vilket innebär att det är svårare för björnen att upptäcka dem..

Just nu äter björnen i skogen och skiter i skogen

Den här artikeln har jag sett länkar till tidigare på utsidan:

Att den är femton år gammal och att fjällen varit välbesökta utan några tillbud som jag känner till sen dess sätter väl det hela i perspektiv. Jag har också maten i tältet.

Enda gången jag varit skraj att möta björn var när jag irrade omkring i rapadalens djungel långt ovanför stigen bland manshöga ormbunkar och skit.
Jag har tillbringat flera veckor i rapadeltat med kanot, och således kunnat röra mig fritt mellan alla öar, näs och flodfåror. Det finns många spår av björn och de har STENKOLL på vad vi har för oss, men man ska ha en jäkla tur för att få se dom. De håller sig undan så gott de kan, och kommer fram flera timmar senare för att lukta och undersöka våra fotspår. Om man mot förmodan stöter på en björn så kommer den tydligt visa att den inte uppskattar kontakten och springa därifrån.
En kanot i mitt sällskap stötte ihop med björn med ungar. Björnen gick upp på bakbenen och röt åt dom medans ungarna simmade iväg. Kanoten backade, björnen likaså, allt var överspelat på några sekunder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips