Markägare?

Utom synhåll från bebyggelse och på icke odlad mark. Obs nysatt skog är odlad mark. En natt på samma plats utan tillstånd, ett tält, en familjegrupp. En lösare sammansatt grupp med fler tält, tillstånd från första natten.
Så även om du går ut med en lösare grupp över dagen och avser vistas på annans mark, tillstånd.
Den s k Allemanrätten innerbär regler för enskilt färdande. Inte bygga och bo, inga grupper.
Som ledare för d v olika organisationer gäller det att hålla sig väl med markägare.
Kommunens Fastighetskarta finns antingen på kommunkontoret eller på biblioteket, länsbiblioteken brukar ha ekonomiska kartan. Har du fastighetsbeteckningen, är resten bara ett par samtal borta. Se bara till att vara ute i god tid och vet gärna vad du talar om. Koordinater, kartkunskap och helst terrängkunskap underlättar oftast.
God tur!
 
Det som är kul är att "seobserver" uppenbart inte är infödd svensk. Men en av de som verkar värna mest om allemansrätten på detta forum. Bugar och bockar. :)

När det gäller fastighetsbetäckning måste man ha den innan man ringer kommun efter som det är de de söker på.

Är det ett "känt" område kan det funka inte annars.

Så har det varit för mig i alla fall.

Plus jag har aldrig blivit nekad till att få använda annan mark, sen att vi städar området omkring där vi varit har ju lett till fina samarbeten.
 
Jag kan nu informera att man inte ens behöver gå via kommunen som jag gjort tidigare, de har alla uppgifter hos lantmäteriet och det kostar inget att få informationen om vem ägaren är via telefon.

Beställer du papper där ifrån kostar det.
 
Skulle nog köra på att fråga på byn, om det finns någon bebyggelse i närheten. Hittar ibland fin slöjdmaterial när jag strövar i skogen. Om det är något man vill ha är det bara att fråga i närmsta hus så brukar det gå att hitta ägaren ganska fort. När man frågar om det går att såga ner trädet och gärna betala ersättning får man nästan alltid svaret; såga på du bara. Dvs markägare uppskattar att man pratar med dem innan man går över allemansrätten och ger oftast klartecken.
 
Kan man betäcka fastigheter, det låter kul, men hur uppfostrar man avkomman?
;)
Skiljer sig inte från beprövad uppfostran av andra objekt (fruar, barn, tjänstehjon osv). Husaga är svaret på alla frågor om uppfostran. (Det för med sig vissa plikter att vara man.)
 
Tips

Fastighetskartan (där fastighetsbeteckningen framgår) - kallas också Gula kartan i tryckt form eller mer formellt registerkartan när lantmätarn varit i farten kan beskådas i Kartbutiken - på Kungsgatan i Stockholm bland annat. För att sen komma åt personinformationen och kontaktuppgifter krävs access till fastighetsregistret - tidigare benämt CFD
Denna access har normalt alla fastighetsmäklare och i vissa fall också banker.

Men då det kostar pengar att göra en sökning kan det vara bättre att besöka Lantmäteriet lokalt vilka brukar ha en "fri" terminal för besökare att använda. Länsstyrelsen och i vissa fall byggnadsnämnden på kommunen brukar ibland ha samma "service".

Lycka till

Vänligen/Dag
 
Jag skulle på något sätt ta ut koordinaterna för platsen och sen gå in på, eller ringa till, närmaste skogsstyrelsekontor och fråga.
 
Den fjärde gången frågade vi ett gäng killar med cross-hojar om de visste vem som ägde marken som vägen ledde in till. "Ja, det är min pappa" svarade killen vi snackade med:)


med den här tråden i färskt minne http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53449&highlight=cross blev ju den situationen lite lätt komisk. tur att inte killarna stördes av att få massa oregelbundna skoavtryck i sina rena, harmoniska och linjära spår. :)

för övrigt är mitt råd att gå via dom stora bolagen, se var deras skogar är och hålla sig i dom. där kan du ju timmra ett halvt hus och bo i ett halvår utan att nån bryr sig. varför ska man gå och gnaga i nån orolig bondes små ägor, när det finns så mycket stor orörd skog där ingen är!?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.