Markägare?

Om jag nu har sett ut en plats i skogen där jag planerar att vara några nätter, lång ifrån bebyggelse. Så jag stör ingen människa.
Det jag nu undrar är hur ska jag kunna ta reda på vem som är markägare för att låta denna person veta mina planer.
 
Jag tror att du går denna väg.

Lantmäteriet för att få en tomtbetäkning , sen kontaktar du bygglovsnämden i den aktuella komunen. De kan sen hjälpa dig med att få kontakt.

Det är den du stör som avgör om du stör.
 
Senast ändrad:
Fasen vad bökigt det känns att ta reda på vem som är markägare men jag testar.

Det är inte meningen att störa någon utan bara vanlig artighet att be om lov.
 
Ja, jag tyckte också det känns rätt att göra så. Dock att ringa till dessa instutioner är inget roligt då man med stor säkerhet får sitta i långa köer. Men det är väl bara att ta tag i saken
 
Är det inte för långt ute i obygden kan man göra som vi gjorde inför helgen: Fråga närmsta grannen. Två gånger av fyra så var närmsta grannen en bondgård och det var bonden som ägde marken. Den tredje gången var det inte bonden som var närmsta grannen men närmsta grannen talade om att det var bonden på gården en bit bort.

Den fjärde gången frågade vi ett gäng killar med cross-hojar om de visste vem som ägde marken som vägen ledde in till. "Ja, det är min pappa" svarade killen vi snackade med:)


Det vore ju smidigt om man enkelt kunde hitta fastighetsbeteckningar hos Lantmäteriets webbtjänster, men vad jag kan se så måste man KÖPA ett kartutdrag för att få fram beteckningen. Sen måste man KÖPA fastighetsinformationen (det kostade 50 spänn att köpa info om min fastighet).


Så jag tror kommunen är det man skall satsa på.
 
Att gå via lantmäteriet är inte alltid det smidigaste.

Jag skulle helt enkelt ringt och frågat kommunen om fastighetsbeteckningen för platsen, sen kan dom välja på att svara vem som äger fastigheten eller hänvisa till skatteverket som kan upplysa om det hela. Men kruxet kan ju vara att exakt beskriva en glänta ute i urskogen..men om du bara kan ge en koordinat till kommunen så skall det nog lösa sig...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.