Re: Jakt
Partys; sa:
Vad jag har förstått från jägare i finland har den inte tagit några andelar direkt av räv och grävling.
Jag bor i Finland, och som tidigare nämnts i debatten så har vi gott om mårdhund.
När de första mårdhundarna började dyka opp i Borgå trakten (södra Finland) någon gång på 70-talet trodde många att vi skulle få ett värdefullt pälsdjur i vår fauna. Priset på skinnen sjönk dock snart till en nivå som gjorde fångsten olönsam. Däremot kvarstod problemen.
Mårdhunden förökar sig otroligt snabbt.
Kullar med 10 - 15 ungar är inget ovanligt.
Mårdhunden putsar effektivt markhäckande fåglars bon, harungar mm.
Räv och grävling minskar inte fast det kommer in mårdhund. Mårdhund och grävling bor ofta i samma gryt samtidigt.
Rabies har inte vad jag vet förekommit i Finland, däremot sprider mårdhunden skabb.
Jag vill uppmana alla jägare i Sverige att hålla efter mårdhunden så gott det går. Fångst med fällor av burmodell fungerar utmärkt. Mårdhunden är betydligt "dummare" än räven och går lätt i fällan. Det är inget ovanligt med två djur samtidigt i fällan. Som bete duger nästan vad som helst, fisk, slaktavfall, flådda mårdhundskroppar, mm. Vakjakt vid åtel fungerar också utmärkt. Stövare och älghundar brukar ofta få "ståndskall" på mårdhund, då är det bara att snabbt springa till platsen avliva eländet.
Det går väl inte att stoppa invasionen, men försök hålla antalet individer på låg nivå som möjligt.