Mapsource 6.0 beta

Imponerande antal ändringar

Har inte testat ännu, men 63 tillägg och ändringar samt 29 fixar måste vara något av ett rekord!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Betan

Har provat lite....

Man får hastighet o höjd på track, fick man det tidigare??

Inga kända strul, bortsett från att jag inte blir klok på det här med unlock.....

Lite saker som flyttat på sig, sök har fått egen meny...

Det har inte blivit av att jag kört så mycke som det var tänkt, så jag har bara använt det som vanligt....

Re: Testat

Lindmark; sa:
Är det ingen som testat ännu, vill gärna höra lite kommentarer innan jag laddar hem.

MVH/Jan

Har använt programmet ett antal gånger utan några problem. Kan inte se särskilt många förändringar som antalet ändringar och fixar ger en antydan om.

Som nämnts kan man nu se höjdprofiler av tracks och funktionen för unlock maps är kraftigt förändrad bl a kan man inte längre enkelt se vilka koderna är (går dock lätt att se med en texteditor).

En ny funktion är att man kan ge varje GPS ett eget namn - vad man nu skall ha den finnesen till? Find funktionen skall vara förbättrad också, men jag har inte prövat den ännu. Betan känns helt stabil.

Höjdkurvor

Nä, faktiskt.

Det var inte nytt....

Även i 5.4 kan man ju få höjdprofiler, det har du helt rätt i. Se där, vad lite man vet....

Annan höjdprofil

Det nya är att man kan få höjdprofiler av rutter. Spårprofilerna har funnits en längre tid (bryr mig inte om att ta reda på sedan vilken version).
För att det ska gå att se höjdprofilen på en rutt, krävs att kartan man lägger rutten på stödjer detta. Jag vet inte vilken karta det gäller, men det är ingen som jag har provat med i alla fall.

Detta är en funktion som Magellan haft länge i sina GPS-mottagare, under förustättning att man tankat in en topografisk karta i mottagaren.

Anders

Nytt format

Vad jag märkte var att när jag öppnade äldre tracks med 6.0 konverterade programmet till sitt nya format. Jag var tvungen att spara ner det nya "spåret" och kasta den gamla upplagan. Blir mycket "handarbete" om man vill konvertera sina tracks.

MVH/Jan

Re: Hur då, menar du?

apersson850; sa:
Vad för konvertering är det du syftar på?

Anders
MapSource konverterar det äldre formatet MPS till GDB vid Open och Save. Vill man använda det gamla formater använder man iställer Import och Export!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips