Märklig prissättning på XXL

Var ska vi handla när Naturkompaniet när slutat vara gratis provställe?

Fast med dagens ehandel borde även sådana butiker hålla låga priser för att inte konkurreras ut. Det är lätt att beställa via nätet!


För ett antal år sedan när jag var in på Naturkompaniet för att handla och ville prata med en viss person av dom anställda fick jag vänta väldigt länge (kanske en timme eller 2) för han var upptagen med en ”kund” som höll på att prova kängor, kanske 20-30 par. När ”kunden” äntligen hittat ett par som han var nöjd och jag trodde att han skulle köpa dom kängorna så sa han att han skulle beställa dom på någon Internetfirma som var några 100 kronor billigare, men där det var beställningsvara.

Resultatet blev att Naturkompaniet slutade med att lagerföra och sälja dessa kängor (Lundhags).

Var ska man handla sådant som kläder och skor som man måste prova, om det inte finns någon butik på stan som säljer dom?

Som vanligt har jag inga ekonomiska intressen Naturkompaniet i eller i något annat företag i branschen.

Per
 
För ett antal år sedan när jag var in på Naturkompaniet för att handla och ville prata med en viss person av dom anställda fick jag vänta väldigt länge (kanske en timme eller 2) för han var upptagen med en ”kund” som höll på att prova kängor, kanske 20-30 par. När ”kunden” äntligen hittat ett par som han var nöjd och jag trodde att han skulle köpa dom kängorna så sa han att han skulle beställa dom på någon Internetfirma som var några 100 kronor billigare, men där det var beställningsvara.

Resultatet blev att Naturkompaniet slutade med att lagerföra och sälja dessa kängor (Lundhags).

Var ska man handla sådant som kläder och skor som man måste prova, om det inte finns någon butik på stan som säljer dom?

Som vanligt har jag inga ekonomiska intressen Naturkompaniet i eller i något annat företag i branschen.

Per
Nu var det ju inte något scenario enligt ovan jag skrev om utan min kommentar var ju angående att butiker långt från storstäderna skulle hålla rekommenderat pris.

Att göra som du beskriver är riktigt dålig stil, den service man kan få i butik är ofta värd ett lite högre pris tycker jag. Jag provade nog iaf tio olika skor på xxl senast, men jag köpte dem där också. Likadant med föregående par från naturkompaniet.

Dock är det är inte så svårt att beställa via nätet. Jag köpte ett par friluftsbyxor från outnorth, provade dem och insåg att de var för stora och skickade tillbaka. Svårare var det inte, och jag beställde hem en storlek mindre som satt som en smäck.

Men visst jag föredrar att handla i butik om möjligt.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Såg häromdagen att väldigt många XXL-varor var billigare i butik. Snöskor ett exempel. Tubbs Journey 36. 1899:- på nätet. 1299:- i butik. Det brukar ju vara tvärtom. Man får nog se upp och kanske dubbelkolla om man har möjlighet.
 
Det är ju viktigt att förstå här att det som konsumentverket har anmärkt på är att de skriver att det är en prisnedsättning. Är det en prisnedsättning så måste de kunna bevisa att produkten har sålts till jämförpriset.

Att sätta det rekommenderade priset överkorsat utan att ha sålt för det priset är inte ok.

Men att bara skriva "Vårt pris 199, tillverkarens rekommenderade pris 249" kan de knappast anmärka på. Det går ju alldeles utmärkt att verifiera att 249 är tillverkarens rekommenderade pris genom att kolla i tillverkarens prislistor.

De skulle ju t.o.m. kunna skriva
"Nu 179, vårt ordinarie pris 199, tillverkarens rekommenderade pris 249"

Man kan ju inte begära att de ska lista varenda konkurrents nuvarande pris.

Tittar man på hur det ser ut när man handlar Taxfree på Finlandsfärjorna så gör de ju nån lustig jämförelse med "Normalpris på land".
 
Det är ju viktigt att förstå här att det som konsumentverket har anmärkt på är att de skriver att det är en prisnedsättning. Är det en prisnedsättning så måste de kunna bevisa att produkten har sålts till jämförpriset.

Att sätta det rekommenderade priset överkorsat utan att ha sålt för det priset är inte ok.

Men att bara skriva "Vårt pris 199, tillverkarens rekommenderade pris 249" kan de knappast anmärka på. Det går ju alldeles utmärkt att verifiera att 249 är tillverkarens rekommenderade pris genom att kolla i tillverkarens prislistor.

De skulle ju t.o.m. kunna skriva
"Nu 179, vårt ordinarie pris 199, tillverkarens rekommenderade pris 249"

Man kan ju inte begära att de ska lista varenda konkurrents nuvarande pris.

Tittar man på hur det ser ut när man handlar Taxfree på Finlandsfärjorna så gör de ju nån lustig jämförelse med "Normalpris på land".

Det där blir ju bara konstigt och vi har ju redan kört ett varv på den banan. KV kräver inte en lista på allas priser ska anges utan att priset som anges ska användas i branschen. Indirekt att tillverkaren anger ett rekommenderat är orelevant om det inte också används.

Kan vi sätta punkt för påståenden som inte är eller varit relevanta?

Dessutom... varför argumentera om att det inte är så när KV så tydligt anger att det är så? Det är ju korkat, ursäkta.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Det har hänt mig flera ggr att i kassan får man ordinarie pris!! De slår medvetet in utan rea priser. När man påtalar det så spelar kassapersonalen ovetandes. Någon mera som observerat det?

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 
Det har hänt mig flera ggr att i kassan får man ordinarie pris!! De slår medvetet in utan rea priser. När man påtalar det så spelar kassapersonalen ovetandes. Någon mera som observerat det?

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Jag köpte för ett tag sedan nya Craft Gunde Windstopper https://www.xxl.se/craft-zero-extreme-ws-gunde-boxer-herr/p/1064292_2_style på XXL då mina försvunnit (gissningsvis någon som stulit dom när dom hängde på tork i torkskåpet i tvättstugan)

När jag skulle betala så var det ett helt annat pris i kassan än som stod på hyllan. Jag sa till han/hon som jobbade i kassan att det stod ett helt annat lägre pris på hyllan, och han/hon som jobbade i kassan ringde ett samtal till någon och då fick jag det priset som stod på hyllan.

Om det var 199 kronor som i länken ovan (som nog är färskvara) kommer jag inte ihåg och jag köpte säkert något mer så det går inte att kolla via mitt kontoutdrag från banken.

Min personliga reflektion är med streckkod på alla varor så borde det vara en baggis att ändra priset i datorn till kassaregistret när det är ”extrapris” eller vad dom nu behagar kallar det.



Per
 
Har inte varit med om det på XXL (tvärtom tycker jag faktiskt att de är bra på att ge reapris i butik, trots att många gånger sägs nyhetsbrev/websidans kampanjer bara gälla online) men dock på andra ställen, ett par olika välkända elektronikkedjor tex. Jag tror att man hoppas på att kunder som handlar i butiken inte ska märka något, samt att man inte vill lägga tid på att ändra priset i datorn.
 
Jag köpte för ett tag sedan nya Craft Gunde Windstopper https://www.xxl.se/craft-zero-extreme-ws-gunde-boxer-herr/p/1064292_2_style på XXL då mina försvunnit (gissningsvis någon som stulit dom när dom hängde på tork i torkskåpet i tvättstugan)

När jag skulle betala så var det ett helt annat pris i kassan än som stod på hyllan. Jag sa till han/hon som jobbade i kassan att det stod ett helt annat lägre pris på hyllan, och han/hon som jobbade i kassan ringde ett samtal till någon och då fick jag det priset som stod på hyllan.

Om det var 199 kronor som i länken ovan (som nog är färskvara) kommer jag inte ihåg och jag köpte säkert något mer så det går inte att kolla via mitt kontoutdrag från banken.

Min personliga reflektion är med streckkod på alla varor så borde det vara en baggis att ändra priset i datorn till kassaregistret när det är ”extrapris” eller vad dom nu behagar kallar det.



Per
I mitt fall slog de in stavarna manuellt för att få ordinarie pris, ca 700kr i skillnad!! Hon rättade sen med streckkod. Så det var garanterat medvetet. Hänt igen på en annan xxl.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 
Halaj!

Råkade ”Wallraffa” på XXL idag.
Bilderna är på en slags rullmoj till muskelmassage, eller nåt.
Iaf: på det vänstra fotot står 179:- på ”prislappen”. På rullen på bilden står -220:-. längst ner till V på prislappen står rek. Pris 300:- visst. Allt gott så väl.
Men på fotot till höger står 149:-. Under, inom parentes, står 300:-

Grejen är: dessa två ”prisuppgiftslappar” står på samma låda!
Jag tog alltså ett foto på ena sidan lådan, gick runt och tog ett foto till på andra sidan samma låda.
Hur faaen kan man ha två olika prisuppgifter på samma låda?!

//T
 

Bilagor

  • prisskillnad.jpg
    prisskillnad.jpg
    38.4 KB · Visningar: 551
Halaj!

Men det blir värre! Se bara!
Ca 20 meter från lådan står en annan låda, precis vid ingången, med samma rullmoj. Med ett tredje pris! Tre priser för en och samma vara. Undrar vilket som gäller?
Jag blev grymt sugen på att ta en och stega fram till kassan bara för att kolla vad de tog för den, men jag orkade inte tjafsa. Det var kö.

Min egen teori: jag tror inte att det är något systematiskt fiffel det handlar om. Snarare att personalen har noll koll. Och butikschefen sitter inne på kontoret och växlar sin arbetstid mellan att facebooka och porrsurfa.

//T
 

Bilagor

  • tredje.jpg
    tredje.jpg
    114.8 KB · Visningar: 563

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips