Märklig prissättning på XXL

Reorna som ifrågasattes just i detta fallet var de adventsreor som XXL hade under december.

Tältrean på 25% utgick från 6499 kr, XXLs ordinarie pris, under rean kostade tältet i fråga 4874 kr, vilket är 25% avdrag från 6499 kr.

Så det var en riktig rea.

nej det var inte bara "adventsreorna" utan mer allmänt om deras marknadsföring, men min fråga väcktes åter iom flera rea-tips om XXL på sistone. Ville mer väcka medvetandet hos andra så de är uppmärksamma pp att företaget har en historik av bluffreor sen tidigare.

Den där 25% tältrean såg ut som en äkta rea. Ifrågasatte inte den just.

Ja visst Elgiganten och Media markt är säkert inte ett dugg bättre men det gör ju inte saken bättre. Tycker bara att rätt ska va rätt. Det ska va lag och ordning i handeln. REA innebär att handlaren måste följa givna regler annars får det inte kallas REA.
 
Fusket XXL kör med är inte att de låter bli att dra av erbjuden rabatt utan priset de påstår är ordinarie pris. Deras ordinarie är det som står med 6499kr inte som de påstår med det överstrukna 8499kr. De har aldrig haft priset 8499kr och priset representerar inte marknaden heller.

Och det är KV tydlig med att det inte är tillåtet, det är fusk enligt dem. Och de har även skrivit det direkt till XXL i utslaget från tidigare under 2016.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

XXL kör samma stil som Elgiganten och MediaMarkt och det går bra för dom tack vare metoden. Folk älskar att få ned satta priser, sen att baspriset är fel och/eller varan är en gammal modell vill man inte veta! Kundernas jakt på självbedrägeri gynnar månglarna i templet

Det är säkert sant att det ofta kan vara så. Men inte alltid. Det är ju väldigt lätt att kolla vad andra butiker tar. Menar inte att det är rätt av dem att göra så, men man ska inte utgå från att alla extrapriser är bluff.
 
Bodknoddar har länge gjort så här och det gäller att veta standardpris för att se om det är någon rea alls.

Anmäla kedjor som har råd med böterna tycks inte hjälpa. Men fotröstar man och ger dem kalla handen så märks det snabbt hos dem.
Sporthandeln är överetablerad och är därmed känslig.

Se upp och

go tur
 
Hihi

Bodknoddar har länge gjort så här och det gäller att veta standardpris för att se om det är någon rea alls.

Anmäla kedjor som har råd med böterna tycks inte hjälpa. Men fotröstar man och ger dem kalla handen så märks det snabbt hos dem.
Sporthandeln är överetablerad och är därmed känslig.

Se upp och

go tur

Jag gillar ditt ordval "bodknoddar" !!!!!
 
Konsumenterna får koppla in huvet

Jaja så är det. Tycker inte att det är ok att andra kör samma rejs. KV skulle ju också granska andra.

Jag har inte läst nå mer om det själv sedan i våras.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Det faktum att fler kör samma rejs år ut och år in visar väl att konsumenten i gemen inte tycker det är ett problem eller har gott om pengar och inte ids bry sig. Visst KV (finns dom fortfarande?) kanske gnölar och tom utfärdar någon form av bot men vinsterna av det aktuella agerandet överväger med råge det negativa inslaget. Så länge det stora konsumentkollektivet gillar/accepterar metoderna så har denna typ av mångleri kommit för att stanna.
 
Det faktum att fler kör samma rejs år ut och år in visar väl att konsumenten i gemen inte tycker det är ett problem eller har gott om pengar och inte ids bry sig. Visst KV (finns dom fortfarande?) kanske gnölar och tom utfärdar någon form av bot men vinsterna av det aktuella agerandet överväger med råge det negativa inslaget. Så länge det stora konsumentkollektivet gillar/accepterar metoderna så har denna typ av mångleri kommit för att stanna.
Du skulle också kunna se på det som ordspråket "mota olle vid grind".

Konsumenten i gemen kan varken du eller jag yttra oss om, men vi kan konstatera att det konstant sker granskningar av och anmälningar till KV.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Olle

Du skulle också kunna se på det som ordspråket "mota olle vid grind".

Konsumenten i gemen kan varken du eller jag yttra oss om, men vi kan konstatera att det konstant sker granskningar av och anmälningar till KV.

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Du tänker på detta?

http://www.konsumentverket.se/om-ko...onsumentverket-granskar-sporthandelns-priser/

Gör det någon skillnad, om 6 månader är samma beteende tillbaka för då har KV ögonen på annat....
 
Du tänker på detta?

http://www.konsumentverket.se/om-ko...onsumentverket-granskar-sporthandelns-priser/

Gör det någon skillnad, om 6 månader är samma beteende tillbaka för då har KV ögonen på annat....

I KV's beslut så avslutar de ärendet eftersom XXL hade (då) bättrat sig. Det kanske de hade gjort då, det var i början av februari som de meddelade detta. KV skriver också om förbud och vite.

Samtidigt så var det enkelt för mig att hitta två exempel, tidigare i tråden. Dessa var då från 2016.

Idag så hittar jag inget, det verkar som att XXL tagit bort alla de "jämförpriser" de haft tidigare. Nyårslöfte om bättring? Ingen aning ... men det finns ett relativt nytt och pågående ärende hos KV om just XXLs marknadsföring. När det är avslutat så kanske (om minnet håller) går att återkoppla och se om det finns något samband med förändringen som skett på XXL.se

17 st anmälningar hade kommit in till KV under 2016 om XXL de flesta om vilseledande prisinformation och marknadsföring. (Ett annat elektronikföretag hade 16 st, mer blandade anmälningar. Det företaget gör inte som XXL gjorde gällande prisjämförelserna om jag kollar på deras hemsida.)
 
Senast ändrad:
XXL ska ha cred för att de faktiskt HAR fysiska butiker där man kan PROVA. Tumme upp, två stycken!

Men... Det här jävliga fjantiga tältrean går bara ut på att vi ska ANSTRÄNGA oss att följa VAD XXL gör, och LÄSA deras utskick.

För de är inte korkade, och det VET att vi är precis LAGOM KORKADE, för vi pratar om våra "Tältfynd" och är skitnoga med att BERÄTTA för precis ALLA om att vi köpt det på XXL tältrea med 25%.

Ok, hur många tält köper ni per år i snitt från XXL, 1..? Färre?

Finns det massor av ANDRA AKTÖRER som säljer Helsport i Sverige/Europa & säljer utanför sitt eget land?! Svar: Nej.

Alltså: När vi köper på REA SOM VI DESSUTOM MÅSTE SKRYTA MED, betalar vi faktiskt NORMALPRIS. De vet att 95% väntar in rean, för de är inte många SERIÖSA tältköpare som bara "måste ha ett 7000kr-tält NU", utan vi väntar.

Resten kan ni räkna ut själva, annars får ni höra av er.

Sign. Fett Blåst & Stolt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Nya stolligheter på XXL

Det finns ingen hejd på hur dåliga dom på XXL är att räkna.

Att 399 kronor -75 % inte blir 699 kronor klarar nog en normalbegåvad 7-åring av att räkna ut.


Per
 

Bilagor

  • XXL cykelbyxor beskurenP6220008 (1).jpg
    XXL cykelbyxor beskurenP6220008 (1).jpg
    75.6 KB · Visningar: 679
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.