Märklig prissättning på XXL

Att XXL är lite luriga med sin prissättning kan vi nog vara rätt eniga om men vad som inte framkommit i tråden är ett annat problem med XXL som egentligen är betydligt allvarligare.
Vid flera tillfällen (>3) har jag upptäckt att priset "i datorn" är avsevärt högre än priset som står på hyllan.
Senast var det ett par skor för 499:- som gick in för 899:-.
Köper man bara en vara är det kanske inte så stort problem eftersom man direkt märker felet men om man köper ett antal varor så gäller det att dubbelkolla kvittot så att varorna har gått in till rätt pris.
Jag tror inte att det är medvetet från XXL's sida utan mer ett resultat av att de ändrar priserna så ofta så att de inte själva håller koll på vad grejerna ska kosta. Det är upp till oss kunder att hålla koll på verkar det som.

/Thomas
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jo det har hänt mig också men har upptäckt det i kassan sen. Ganska vanligt problem i butiker överlag att de skiljer sig från webben och i butiken. Både i varuhus och mataffär. Ibland är det ju iof åt "rätt håll" också för kund och då e man tyst :)
 
Råkat ut för samma på xxl. Tror det är medvetet. Ibland scannar de inte varan med streckkod utan manuellt knappar in det som ett "högt" pris. Svårt att ha koll om man köper flera varor.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Ni måste gå på konstiga XXL-butiker där butiksbiträden, som går på timlön, avsiktligt försöker lura kunderna för att ägarna ska tjäna mer pengar.

Nej, snarare handlar det om slarv som uppstår när en butik har oerhört stort sortiment och många unga anställda som ska ansvara för detta.
 
Att XXL är lite luriga med sin prissättning kan vi nog vara rätt eniga om men vad som inte framkommit i tråden är ett annat problem med XXL som egentligen är betydligt allvarligare.
Vid flera tillfällen (>3) har jag upptäckt att priset "i datorn" är avsevärt högre än priset som står på hyllan.
Senast var det ett par skor för 499:- som gick in för 899:-.
Köper man bara en vara är det kanske inte så stort problem eftersom man direkt märker felet men om man köper ett antal varor så gäller det att dubbelkolla kvittot så att varorna har gått in till rätt pris.
Jag tror inte att det är medvetet från XXL's sida utan mer ett resultat av att de ändrar priserna så ofta så att de inte själva håller koll på vad grejerna ska kosta. Det är upp till oss kunder att hålla koll på verkar det som.

/Thomas

Det är inte ofta jag handlar på XXL, men nu har jag lärt mig att be någon i personalen kolla priset innan jag ställer mig i kassakön.

OT: Min syrra är noggrann att kolla kvittot när hon handlat mat. Där hon för det mesta handlar mat (ICA Kvantum) har dom ”hittelön” på 25 kronor om priset i datorn/kassan inte stämmer med priset på hyllan/skylt.

/Per
 
Det är inte ofta jag handlar på XXL, men nu har jag lärt mig att be någon i personalen kolla priset innan jag ställer mig i kassakön.

OT: Min syrra är noggrann att kolla kvittot när hon handlat mat. Där hon för det mesta handlar mat (ICA Kvantum) har dom ”hittelön” på 25 kronor om priset i datorn/kassan inte stämmer med priset på hyllan/skylt.

/Per

XXL har så många olika erbjudanden hela tiden, medlemsmejl kommer 1-3 gånger per vecka med nya erbjudanden, personalen i butikerna är chanslösa att hänga med i vändningarna med att märka om.

Det enda som skulle funka är att XXL har displayer med aktuellt pris som uppdateras automatiskt.
 
XXL har så många olika erbjudanden hela tiden, medlemsmejl kommer 1-3 gånger per vecka med nya erbjudanden, personalen i butikerna är chanslösa att hänga med i vändningarna med att märka om.

Det enda som skulle funka är att XXL har displayer med aktuellt pris som uppdateras automatiskt.

Det bör dock innebära att priset i kassan är lägre än vad som är skyltat i butiken (för jag antar att erbjudanden innebär att priset är lägre än vad det annars varit - annars skjuter de ju sig ganska rejält i foten).

Haken här är dock att kunder i butiken inte ser att varan har nedsatt pris. Dock innebär ju utskicket att kunder kommer till butiken. Man sätter alltså ner priset men minskar chansen att kunden faktiskt väljer varan pga det nedsatta priset. De som läst utskicket kanske frågar efter varan eller om den inte skulle vara billigare, men övriga kunder kommer ju inte köpa varan för att den är billig.

Det låter ju lite avsiktligt fulspel. Det är ju inte så att det är helt omöjligt att märka om manuellt heller. Det räcker ju med att man har en lista på varor som skall märkas om för det är ju trots allt bara ett fåtal varor som är på erbjudande.

Kanske är det där det "brister" som gör att priset i kassan är högre än i butik också. Man helt enkelt skiter i att se till att ha rutiner för att hålla pris i butiken och kassan i synk.
 
Det låter ju lite avsiktligt fulspel. Det är ju inte så att det är helt omöjligt att märka om manuellt heller. Det räcker ju med att man har en lista på varor som skall märkas om för det är ju trots allt bara ett fåtal varor som är på erbjudande.

Kanske är det där det "brister" som gör att priset i kassan är högre än i butik också. Man helt enkelt skiter i att se till att ha rutiner för att hålla pris i butiken och kassan i synk.

Erbjudandena kan vara allt från enstaka varor till hela kategorier som alla badkläder och/eller alla träningsredskap, osv. Det kan alltså vara allt från ett tiotal upp till tusentals varor som ska märkas om, ibland med bara någon dags mellanrum.

Jag antar att det helt enkelt är en krock mellan webben och de verkliga butikerna, att någon i ledande position lämpat över ansvaret på personalen i butik oavsett om det är mission impossible eller inte, snarare än en diabolisk sammansvärjning.
 
Erbjudandena kan vara allt från enstaka varor till hela kategorier som alla badkläder och/eller alla träningsredskap, osv. Det kan alltså vara allt från ett tiotal upp till tusentals varor som ska märkas om, ibland med bara någon dags mellanrum.

Jag antar att det helt enkelt är en krock mellan webben och de verkliga butikerna, att någon i ledande position lämpat över ansvaret på personalen i butik oavsett om det är mission impossible eller inte, snarare än en diabolisk sammansvärjning.

Det går faktiskt att sätta upp generell information i butiken - t.ex. en skylt med texten "20% på alla badkläder". Bara det faktum att man kommunicerar ut erbjudande till kund via utskick visar ju på att det inte är värre än så.

Jag har inte skrivit att det är en diabolisk sammansvärjning. Däremot är det ju en praktisk (för XXL) bieffekt av att de rutiner man har - och det behövs inte någon sammansvärjning för att rutinerna skall brista på detta sätt (det räcker med att någon i ledande position inte styr upp rutinerna bättre).
 
Jag antar att det helt enkelt är en krock mellan webben och de verkliga butikerna,
att någon i ledande position lämpat över ansvaret på personalen i butik
oavsett om det är mission impossible eller inte, snarare än en diabolisk sammansvärjning.
Frågan är löst sedan länge - av ett svenskt företag, faktiskt.
Med Pricers system för prismärkning* säkerställer man att priset på hyllkanten och priset i kassan
alltid är detsamma - och bägge undersystemen är sedan 'slavar' under det pris som finns i ekonomi-
systemets dator... Hade firmor som XXL m.fl. insett problemet - så hade lösningen bara varit ett kort
telefonsamtal bort. Men jag misstänker att det inte riktigt är så glasklart transparant och enkelt,
de kanske verkligen VILL att kunderna ska vara osäkra om vad som ska dras från kortet i kassan.

*Jag handlar i en ICA-butik i lilla Hamburgsund som kört med Pricer i åratal, och har aldrig råkat ut
för några konstigheter under mina sommarvistelser där. Systemet är utmärkt både för butiken, för
personalen och för kunderna...
 
Skulle erbjudandet man fått hem inte stämma på kvittot är det bara att visa reklambladet i mobilen, så bör väl saken vara löst.
Men visst man får kolla kvittot. Men det gör jag alltid på vägen ut ur vilken affär som helst, om jag gjort ett större köp. Lite upp till sitt egen ansvar att kolla också.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips