Märklig prissättning på XXL

Det är inte bara orden i sig i en marknadsföring som säger nåt, utan även hur det läggs fram. Om man som XXL plagierar en traditionell REA-annons med allt vad det innebär med överstrukna priser osv, så skapar det förvirring för konsument som knappt läser det finstilta. Detta är ett slugt och beräknande sätt att lura kunder till att tro att butiken har sänkt sina priser - i min värld är det ohederligt och gränsar till brottslighet.
 
Tack ... då vet du ju om vad som står i det stycket. Min frågeställningar var utifrån prisinformationslagen.

Men, då kan ju du faktiskt följa upp dina egna påståenden om att (t.ex.) XXL inte gör något fel utifrån resterande punkter på 2.2.2 i samma dokument. Som redan citerats från publikationen, så är "extrapris" och "fyndpris" exempel på uttryck inte en konkret lista på begrepp som ska vara under lagen om realisation, marknadsföringslag (2008:486) §17.

Och även läsa, http://www.svd.se/reafiffel-pa-trettise, och beskriva konkreta skillnader jämtemot XXL. Du har ju gjort ett konstaterande att XXLs uttryck "TILL EXTRA EXTRA LÅGT PRIS" inte ska ses som REA och du har också konstaterat att jämförpriset, det rekommenderade priset, är ok att använda i sammanhanget.

Det finns också anmälningar ang. XXL i diaret för Konsumentverket.
(Konsumentverket i Finland, har reagerat http://www.kkv.fi/sv/aktuellt/medde...adsdomstolen-for-vilseledande-marknadsforing/ , finns ingen anledning att inte tro att Konsumentverket i Sverige också kommer att reagera.)

Så kanske vi faktiskt ska börja prata om faktiska lagbrott istället för egna moraliska tyckanden.

Härligt att se att finska konsumentverket iaf reagerat tillskillnad mot det svenska som bara agerar då nåt kommer ut i media
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Bilagor

  • 2015-08-24_18-02-11.jpg
    2015-08-24_18-02-11.jpg
    45.6 KB · Visningar: 391
  • 2015-08-24_18-07-16.jpg
    2015-08-24_18-07-16.jpg
    32.3 KB · Visningar: 305
  • 2015-08-24_18-08-57.jpg
    2015-08-24_18-08-57.jpg
    24 KB · Visningar: 305
Skillnaden är att det på XXL står "Rek" framför de högre priserna, samt att priserna de faktiskt tar är svarta.

Från artikeln så bemöter Konsumentverket rekommenderat pris med den avslutande meningen "Är de överstrukna priserna rekommenderat pris från tillverkare är marknadsföringen otillbörlig."

Samt att XXL skriver "TILL EXTRA EXTRA LÅGT PRIS" och att XXL dessutom anger en arbiträr prisskillnad .... priserna i annonsbladet är i.o.f. gröna.

Men där räcker det med att priserna är röd (hos tretti) mindre förlåtligt än att skriva "TILL EXTRA EXTRA LÅGT PRIS" och dessutom ha tillägget -300kr?

Dagens kampanj om löparskor är bättre/sämre?
 
De höjde väl innan så de kunde ge denna "fantastiska" 20%-iga rabatt..ha ha ha...ungefär som elgiganten gör på mellandagsrean när de höjer veckan innan.

man vet inte om man skratta eller gråta åt såna oseriösa företag

Dags att anmäla känns det som, kontakta Svt-plus eller nåt
 
Det är inte bara orden i sig i en marknadsföring som säger nåt, utan även hur det läggs fram. Om man som XXL plagierar en traditionell REA-annons med allt vad det innebär med överstrukna priser osv, så skapar det förvirring för konsument som knappt läser det finstilta. Detta är ett slugt och beräknande sätt att lura kunder till att tro att butiken har sänkt sina priser - i min värld är det ohederligt och gränsar till brottslighet.

Att XXL spelar ett gränslir är klart.

Från http://ec.europa.eu/justice/consume...-it-fair/is-it-unfair/misleading_false_sv.htm

"Man behöver inte bevisa att en konsument faktiskt har vilseletts. Möjligheten att bli vilseledd kan anses vilseledande i sig, om de andra faktorerna också föreligger. Man behöver inte heller bevisa att konsumenten lidit någon ekonomisk skada."


Skokampanjen liggar anmärkninsvärt nära:

http://ec.europa.eu/justice/consume...r-practices/is-it-fair/blacklist/index_sv.htm

"Oriktigt ange att en produkt kommer att vara tillgänglig enbart under mycket begränsad tid, eller att den kommer att vara tillgänglig enbart på särskilda villkor under en mycket begränsad tid, för att få konsumenten att fatta ett omedelbart beslut utan att ha tillräcklig tid eller möjlighet att fatta ett välgrundat beslut."


Men här i kära Sverige sitter vi, eller andra åtminstonde, på ett forum och försvarar rätten att sänka priser som man inte använt sig av...

Blir du lurad? Tacka och ta emot...
 
Den 20% rabatten dras av i kassan

Idag så har de en speciell rabatt på 20% på löparskor, enbart idag!

http://www.xxl.se/skor/herrskor/loparskor/asics-gel-nimbus-17-loparsko-herr/p/1105546_1_style
GEL-NIMBUS 17, löparsko herr 1 499:- (Rek. 1 800:)


http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2909532
XXL Sport & Vildmark : 2015-08-20 : +300:- : 1 499:- : Asics GEL-NIMBUS 17, löparsko herr
2015-08-18 : Nytt pris : 1 199:- : Asics GEL-NIMBUS 17, löparsko herr

Rabatten var egentligen en prishöjning på 300kr.

De höjde väl innan så de kunde ge denna "fantastiska" 20%-iga rabatt..ha ha ha...ungefär som elgiganten gör på mellandagsrean när de höjer veckan innan.

man vet inte om man skratta eller gråta åt såna oseriösa företag

Dags att anmäla känns det som, kontakta Svt-plus eller nåt


Ni sitter här och raljerar men bryr er inte ens om att kolla upp fakta.
Det får er att framstå som väldigt oseriösa.


Men föralldel anmäl, kontakta SVT-plus och ser vad dom säger och vidarebefordra detta sedan till oss andra.
 
Ni sitter här och raljerar men bryr er inte ens om att kolla upp fakta.
Det får er att framstå som väldigt oseriösa.


Men föralldel anmäl, kontakta SVT-plus och ser vad dom säger och vidarebefordra detta sedan till oss andra.

Seså, presentera fakta.

Du kan börja med att presentera fakta omkring varför skokampanjen inte ska falla under:
http://ec.europa.eu/justice/consume...cklist/blacklist-items/blacklist_item4_sv.htm

Sedan följa upp med fakta om varför deras andra kampanjer via annonsbladen inte ska falla under:
http://ec.europa.eu/justice/consume...-it-fair/is-it-unfair/misleading_false_sv.htm
 
Seså, presentera fakta.

Du kan börja med att presentera fakta omkring varför skokampanjen inte ska falla under:
http://ec.europa.eu/justice/consume...cklist/blacklist-items/blacklist_item4_sv.htm

Sedan följa upp med fakta om varför deras andra kampanjer via annonsbladen inte ska falla under:
http://ec.europa.eu/justice/consume...-it-fair/is-it-unfair/misleading_false_sv.htm

Men dåså, anmäl xxl som ni sa och berätta för oss hur det utvecklas!
 
Men dåså, anmäl xxl som ni sa och berätta för oss hur det utvecklas!

Har du sagt A så får du säga B.

Ni sitter här och raljerar men bryr er inte ens om att kolla upp fakta.
Det får er att framstå som väldigt oseriösa.


Men föralldel anmäl, kontakta SVT-plus och ser vad dom säger och vidarebefordra detta sedan till oss andra.

Du borde sitta på fakta efter det uttrycket, presentera dessa.

Du kan få lite hjälp på traven, kolla på prisjakt.se, leta efter butiker som i praktiken använder sig av det rekommenderade priset på 699kr för Haglös Tight Legend Medium. (Ja, för att det ska vara ett giltigt rekommenderat pris så ska det också användas till en väsentlig del av marknaden.)

Jag har i ganska så många inlägg visat vad XXL skriver och hur de presenterar priserna. Du kan kontrollera detta genom att gå till xxl.se och prisjakt.se , gå igenom länkarna jag skrev tidigare.

Det är din tur nu, vassego´
 
Erephus varför vill du inte anmäla XXL?

Efter det uttrycket är jag genuint nyfiken på vad en anmälan från din sida skulle leda till. Du skriker och gormar i denna tråden om hur XXL bryter mot diverse regler, du säger dig ha solklara bevis, men du vill inte anmäla dom.

Vad är din agenda?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips