• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Må bra

Hejsan, jag är en tjej som jobbar väldigt mycket och försöker hinna med att träna så mycket som möjligt samtidigt som jag är i en relation som även den tar mycket tid. Jag har väldigt svårt att slappna av och ta hand om mig själv så jag tänkte om det finns fler som mig här som behöver tips på hur man gör för att må bra och ta hand om sig själv så kan vi tipsa varandra! Känner att jag är ständigt stressad och det lilla jag vet om stress är att man kan bli riktigt sjuk av det.

Så om ni har tips på må- bra-grejer man kan göra, avslappningsövningar, allt relaterat med stress och sömn så är jag evigt tacksam!

/ Ida
 
Ok nu ska jag generalisera lite, vilket man antagligen inte borde göra.

Många har extremt hög ambitionsnivå på jobb etc. allt ska levereras perfekt. Många gånger utan att de egentligen inte ger något att allt är perfekt. Därför är mitt förslag på jobbet:

Sänk ambitionsnivån eller prioritera när du ska ha hög eller låg ambitionsnivå. Jobba mindre, good enough är en bra paroll. Prioritera mer vad som är viktigt att göra, vad som kan vänta och vad som kan skitas i.Våga säga nej till saker om du har för mycket. Prioritera också vilken ambitionsnivå olika uppgifter ska ha. En annan grej som är bra är att försöka ha koll över sin egen planering. En anledning till stress kan vara att man har mycket att göra men inte har en direkt överblick över vad exakt det är och hur man ska planera det. Finns många bra hjälpmedel för att samla arbetsuppgifter. Jag använder todoist, finns både som app och på webben för att hålla reda på mina arbetsuppgifter.

Träning är ofta samma sak, många tränar för att må bra, men tränar så jävla mycket så att de inte har tid att må bra utan träningen blir ett stressmoment som måste göras för att "må bra" med resultatet att man inte mår bra.

så sätt en målsättning med träningen, varför tränar jag? En annan tanke är att fundera igenom träningen, hur tränar jag, kan jag lägga mindre tid på träning men med högre kvalitet?

Familjen, där har jag förstås ingen aning om situationen. Men hos oss har det varit väldigt bra att vi har börjat prata om hur vi ska hantera egentid, vi har småbarn så vi måste pussla lite med den. Men vi har sagt att vi har varsin frikväll i veckan, minst, där vi helt enkelt gör det vi känner för. Det har funkat bra och varit ett lyft.
 
Senast ändrad:
Hittade en bra sida som handlar om stress som verkar bra, gjorde ett stresstest och fick lite tips där ifrån! Nu vet jag ungefär vad jag behöver jobba med och lägga tid på. www.stressklubben.se är sidan för den som är intresserad!

Kram
 
Ok nu ska jag generalisera lite, vilket man antagligen inte borde göra.

Många har extremt hög ambitionsnivå på jobb etc. allt ska levereras perfekt. Många gånger utan att de egentligen inte ger något att allt är perfekt. Därför är mitt förslag på jobbet:

Sänk ambitionsnivån eller prioritera när du ska ha hög eller låg ambitionsnivå. Jobba mindre, good enough är en bra paroll. Prioritera mer vad som är viktigt att göra, vad som kan vänta och vad som kan skitas i.Våga säga nej till saker om du har för mycket. Prioritera också vilken ambitionsnivå olika uppgifter ska ha. En annan grej som är bra är att försöka ha koll över sin egen planering. En anledning till stress kan vara att man har mycket att göra men inte har en direkt överblick över vad exakt det är och hur man ska planera det. Finns många bra hjälpmedel för att samla arbetsuppgifter. Jag använder todoist, finns både som app och på webben för att hålla reda på mina arbetsuppgifter.

Träning är ofta samma sak, många tränar för att må bra, men tränar så jävla mycket så att de inte har tid att må bra utan träningen blir ett stressmoment som måste göras för att "må bra" med resultatet att man inte mår bra.

så sätt en målsättning med träningen, varför tränar jag? En annan tanke är att fundera igenom träningen, hur tränar jag, kan jag lägga mindre tid på träning men med högre kvalitet?

Familjen, där har jag förstås ingen aning om situationen. Men hos oss har det varit väldigt bra att vi har börjat prata om hur vi ska hantera egentid, vi har småbarn så vi måste pussla lite med den. Men vi har sagt att vi har varsin frikväll i veckan, minst, där vi helt enkelt gör det vi känner för. Det har funkat bra och varit ett lyft.

Hade helt glömt bort denna tråd. Jag måste säga tack för ditt inlägg, otroligt bra skrivet! Använder du fortfarande todoist-appen? Har inte kollat in den än. Kan ju kanske vara bra att göra det då jag oftast blir stressad den här tiden på året.
 
Jag upplever också stress. Mest för att jag är understimulerad på jobbet och för att jag har mycket att göra på fritiden med hund, träning, extra studier, hemma mm.

Att skriva en lista är bra för att få en översikt på arbetet och hemma på fritiden.
Men det kan också bli ett stressmoment att kolla på listan och försöka hinna med vad som står.

Tänk på andningen. ta ca 5-10 min.
Sätt dig med rak rygg utan att använda ryggstöd och hela fötterna i marken, blunda och känn efter i axlar och nacke. Spända?
Släpp ner axlarna och andas. Tänk på hur du andas utan att själv påverka eller styra andningen. Mage eller bröst?

Grönt är skönt: En blomma på arbetsplatsen att titta på ibland kan ge ro om du inte hinner ta en kort promenad.

Resurser: Vad behöver du?
Försök att få de resurser du behöver för att kunna genomföra det du ska göra. Utan tillfredsställda resurser ökar fysisk- psykisk- och social- stress, frustration, över/understimulans mm.

Vila: Det tar mycket lång tid för kroppen att återhämta sig efter stress.
Immunförsvaret är nedsatt, sämre minnesfunktion och personlighetsstörningar är några effekter av obalans mellan stress och vila

Tänk också på kosthållningen: Snabbmat, tobak och energidrycker ökar fria radikaler som bryter ner cellerna i kroppen. Stress ökar suget efter "skräpet" och skräpet ökar effekten av stress.
Antioxidanter, vitaminer, mineraler och spårämnen rensar och skyddar kroppen.

Fokus: Försök att lura kroppen genom att byta fokus och försök att hitta andra vinklar.
Övning ex: Tänk inte på att hålla armen rak!
1. Håll ut armen och be någon annan böja den fysiskt.
2. Håll ut armen och sträck den efter en sak (tavla eller klocka), fokusera på saken, be någon att böja armen igen.
3. Tänk på en böjd banan och upprepa.
När var det lättast att böja eller hålla armen rak?

Det var lite som jag har att komma med på rak arm.
Det finns hur mycket som helst om stress att läsa
 
WOW! Tack så hemskt mycket av dina tips! Ska testa så fort jag kommer hem från jobbet.

Som du säger att stress suktar efter "skräpet" kan jag verkligen meddela att det gör för mig. Igår smällde jag i mig en kexchoklad efter middagen precis innan jag skulle gå och lägga mig. Kändes otroligt onödigt efteråt men jag kunde inte hjälpa det.

Hatar att känna mig stressad innan jag går och lägger mig.
 
Varsågod :)
Du kan göra det på jobbet också då det behövs.

En annan fokusövning du kan prova. Inte för att den hjälper mot stress men ger ett annat perspektiv.

1 Sträck ut höger arm och vrid överkroppen så långt du kan och peka ut en referenspunkt.
2 Gör lika dant åt andra hållet och peka ut en referens lite till höger om första punkten.
3 Vrid dig igen och försök nå den andra referensen.

Genom att fokusera på en annan referens kan man prestera mer.
 
Men toppen! Jag skrev precis ett inlägg om just stress, det här var ju en jättebra tråd. Hur mår du idag Ida?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.