Älvarum (och Omberg öht)

Eftersom jag inte går så bra (p g a knäskada) tänkte jag satsa lite på cykelturer. Har redan gjort en, mindre, Linköping-Lakvik och tillbaka, med övernattning vid sjön Risten, och känner för fler expeditioner.

Någon tipsade om Älvarums udde i södra änden av Omberg. Vare sig jag cyklar dit direkt från Linköping eller på en omväg, tänkte jag ta mig dit söderifrån, eftersom tillfarten norrifrån verkar väldigt brant. På bild ser det ut att finnas gott om tältmark. Jag kan inte se på bild hur lätt det är att hämta vatten till matlagning och hygien.

I övrigt tacksam för tipsom turer och utflykter i Östergötland, och/eller kompletteringar på Omberg, med övernattningsmöjlighet i tält. Eftersom jag är ovan att cykla med packning (det skadade benet är dessutom försvagat, men jag försöker träna upp det) tänkte jag mig att i första hand äta ute nära övernattningsställena, men äta morgonmål i tältet, så jag blir nog beroende av campingplatser.
 
Älvarums udde når du på väg från norr men du måste lyfta cykeln över stängslet till betesmarken norr om urskogsreservatet. Förr körde folk ned där med bil. Från söder är det vandringsled som kan vara cykelbar för vana MTB-cyklister. Det är lätt att nå Vätterns vatten vid Älvarums udde
 
Tack för info, bara att glömma, verkar det. Lyfta, när jag saknar styrka i ena armen? Och på stig, nä det går inte. Det får väl bli camping vid Hästholmen, istället.
 
Annars går det bra att tälta vid Stocklycke. Väg ända fram, och finns trappa ner till vattnet. Beroende på vattenhöjd kan det dock vara mer än 50cm ner till ytan från nedersta steget.
Lycka till med cyklingen!
 
Tack, men innan jag läst detta inlägg hade jag bildgooglat på Stocklyckehamn och det ser inte alls lockande ut. Det blir ett helt annat projekt. Omberg ska jag spara till ett vandringsprojekt, om jag får ordning på mitt krånglande knä.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.