m/90 kängor

Om jag inte minns helt fel så finns det 2 tillverkare till m90 kängorna. Det kan vara anledningen till att det kan vara vissa skillnader mellan olika sommarkängor.

RÄTT

och johan dra vinstlotten.

Saxat från tidigare länkad soldf sida.

Nya kängor tillverkas av företaget Sievi i Finland. Vissa modifikationer har införts. Bla har skinnöglan bak på skaftet byts ut mot en hårdare i nylonväv, vilket enligt vissa användare gett upphov till skavsår. Dessutom har Marschkängan nu fått samma fasning på sulan som möjliggör användning av skidor likt Vinterkängan.

Då var den saken avklarad.

/R

Robwah-9; sa:
Kung Stalle; sa:
Men jag har ju ett par Arbesko (M90-känga alltså) med nylonögla? Hur blir de nu då?

Stalle

Gör om gör rätt. Läs mitt tidigare inlägg så ser du att du har en ny sko från Finland.

Men om de finska är tillverkade av i Finland, hur kommer det sig då att det står på dem att de är tillverkade av Arbesko?

Mystiken tätnar (för dem som är intresserade).
Det kan röra sig om nån typ av licenstillverkning - att Arbeskos firmanamn står även på de finska.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Mystiken tätnar...

... Ja precis, det gör den!

För det står verkligen Arbesko på mina kängor och de har nylonflärpen. Aj, aj... jag får nog ta ledigt resten av dagen och fundera på det här.

Stalle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips