Lyxmat på fjället

Ska ut och fjällvandra i början av sommaren och sitter nu och planerar mat för att komma igång med torkningen i tid. Jag ska gå med min man och vi kommer vara ute över vår bröllopsdag, så jag tänkte att det skulle sitta fint att fira det med något extra lyxigt i matväg. Tyvärr har jag lite ont om idéer. Är det någon som har något tips?

Hade tänkt mig en trerätters, kanske med förrätten utbytt till bara lite snacks av trevlig sort. Tillagningen kommer ske på ett vanligt trangia. Jag är beredd att bära lite extra för den goda sakens skull, men middagen blir flera dagar in i vandringen, så hållbarhet är ett problem.

Så, låt höra: Vad är era kulinariska höjdpunkter på vandringar?
 
Om du nu ändå vill tillaga en förrätt, så har jag ett fantastiskt tips. Min Livskamrat har överraskat mig med... omelett!

Torkning
1) Lägg bakplåtspapper på 2 plåtar.
2) Vispa samman 6 ägg.
3) Fördela smeten på plåtarna.
4) Sätt i ugn (50 grader) någon timme med luckan på glänt.
5) Fortsätt torkningen i soligt fönster.
6) Mortla till pulver och förvara i plastpåse.

Tillagning
1) Fyll på pulverblandningen med 6 rågade matskedar mjölkpulver (helst 3 %)
2) Fyll på med lite vatten till grötliknande konsistens.
3) Smeta ut i stekpanna.
3) Låt svälla ca 10 min.
4) Tillsätt eventuellt mer vatten.
5) Strö över soltorkade tomater, lufttorkad skinka och eller strimlad salami i småbitar
6) Stek på låg värme. Peta med gaffeln.
7) Servera med torkade kryddor.

HåkanF

PS En god skinka (parma, serrano o dyl) förbereder du gernom att torka i ugn hemma. Vansinnigt gott. Vi har också provat med att torka rökt lax. Snuskigt gott!
 
Omelett känns ju oväntat och har onekligen lyxpotential. Jag har inte testat att torka ägg än, men någon gång måste ju bli den första. Var annars inne på något crepes-artat med svampfyllning, men frågan är om torkat ägg funkar till pannkakssmet också?

PackitGourmet verkar ha rätt inställning till friluftsmat. Vill nog helst göra från grunden själv, men man blir onekligen inspirerad av deras urval.
 
Omelett känns ju oväntat och har onekligen lyxpotential. Jag har inte testat att torka ägg än, men någon gång måste ju bli den första. Var annars inne på något crepes-artat med svampfyllning, men frågan är om torkat ägg funkar till pannkakssmet också?

PackitGourmet verkar ha rätt inställning till friluftsmat. Vill nog helst göra från grunden själv, men man blir onekligen inspirerad av deras urval.

Torkat ägg funkar utmärkt i pannkakssmet. Jag brukar torka ett ägg mer än jag normalt har i smeten.
 
Ett enklare alternativ

Hejsan,

Både omelett och crepes är kanontrevliga alternativ. Men efter att ha varit nere i torka ägg och mortla träsket bara måste jag tippas om http://friluftsmat.nu/?page_id=1151. Deras torkade äggpulver är typ 100 gånger bättre i matlagningen än något som jag själv lyckats åstadkomma och dessutom slipper man stå med den där eländiga morteln timme ut och timme in!!! Även deras övriga torkade sortiment håller hög kvalité. Bland annat gillar jag verkligen deras torkade gräddpulver, blir klart godare om man t.ex vill göra stuvad svamp. Min personliga favoritsvamp är svart trumpetsvamp, men även torkade trattkantareller är hur fina som helst.

Om man gillar rökt kött är enligt min åsikt en fin bit rökt hjort eller rådjur bland det godaste man kan äta i fält. Till denna kan jag tänka mig en fin bandpasta och antingen en svamp eller ädelostsås till.

Efterrätt är lite lurigare. Men om man skippar crepes till förrätt kan man ju steka ett par pannkakor. Är man vid rätt tid uppe i fjällen kan man ju kanske t.o.m få färsk hjortronsylt till, MUMS :)

/ Stefan
 
Efterrätt

Ett efterrättsförslag är mixa banan och blåbär, ungefär hälften hälften, smaka av med något sött och ev vaniljpulver. Bred ut på plåt, 2-3 mm tjockt och torka i ugn tills den är seg. rulla plattan till en rulle och klipp till lagom breda bitar.

kanske att man kan servera med vaniljsås. Snabbpulver med pulvermjölk eller grädde fungerar fint i fält.

Lycka till med överraskningen
 
Chokladpudding!

Chokladpudding brukar jag faktiskt ha med mig ut!

Vatten + mjölkpulver(liite extra) och rör om, låt stå lite, sedan i med choklad pulver (ca 1/2 dl extra så att det ska stelna,) rör om, vänta (ju längre ju bättre) och njut:)
Tyvärr saknar jag grädden, men det funkar ändå:)
 
Härligt att fira med lyx!

För huvudrätt kan man låta en risotto stå och puttra medans man mumsar på förrätten. Kräver ju lite längre koktid men blir gott och krämigt utan att mejeripulver behöver tillsättas, En bit parmesan får du förstås ta med. Smaksätt med torkad svamp och buljongpulver (jag använder lantbuljongen från Renée Voltaire). Jag har använt soltorkad tomat och torkade hackade oliver till också, Passar bra med torkat kött till. Som Håkan föreslår är torkad lax supergott! Blir säkert bra med torkat rivet citronskal i risotton.

Jag är lite frusen av mig och vill helst ha varm efterätt. Men jag har av sällskap fått smaka diverse chokladmousse och fromage, lagat från färdigt pulver och vid behov blandat med mjölk/gräddpulver. För mig är favoriten vanlig nyponsoppa med biskvier. Annars pannkakor (finns färdigt pulver). Tidigt på året är det nog knepigt att hitta bär (beroende på vart ni ska) men ta med lite kokosolja att steka i och torkade kokosflarn och kanske någon mer torkad exotisk frukt eller bär så blir det smarrigt ändå!

Lycka till!
Madeleine

PS jag hade gömt med en liten avec till efterätten också ;)
 
Hejsan,

Både omelett och crepes är kanontrevliga alternativ. Men efter att ha varit nere i torka ägg och mortla träsket bara måste jag tippas om http://friluftsmat.nu/?page_id=1151. Deras torkade äggpulver är typ 100 gånger bättre i matlagningen än något som jag själv lyckats åstadkomma och dessutom slipper man stå med den där eländiga morteln timme ut och timme in!!! Även deras övriga torkade sortiment håller hög kvalité. Bland annat gillar jag verkligen deras torkade gräddpulver, blir klart godare om man t.ex vill göra stuvad svamp. Min personliga favoritsvamp är svart trumpetsvamp, men även torkade trattkantareller är hur fina som helst.

Om man gillar rökt kött är enligt min åsikt en fin bit rökt hjort eller rådjur bland det godaste man kan äta i fält. Till denna kan jag tänka mig en fin bandpasta och antingen en svamp eller ädelostsås till.

Efterrätt är lite lurigare. Men om man skippar crepes till förrätt kan man ju steka ett par pannkakor. Är man vid rätt tid uppe i fjällen kan man ju kanske t.o.m få färsk hjortronsylt till, MUMS :)

/ Stefan

Jag tyckte att 179:- för ägg tog emot lite väl mycket. Däremot beställde jag pannkaksmix därifrån som fungerade utmärkt.

När jag har torkat ägg har jag smulat det så gott det går med fingrarna, någon gång la jag alltihop en påse och slog lite med en hammare på. Någon mortel äger jag inte. Det funkar även om det blir lite äggflingor av det hela.
 
En enkel efterrätt om du orkar bära; äppelkompott/karamelliserade äpplen med kaksmulor och vaniljsås. Vaniljsås finns ju färdigblandad (lätt att kyla i en jokk) och i pulverform (funkar bra att göra på mjölkpulver). Äpplena tärnas och antingen kokas med lite vatten, socker, kanel eller steks lätt med socker och kanel. Kakor kan man välja efter behag, jag brukar köra på digestivekex.

Äpplena kan man byta ut mot ex rabarber och då krydda med lite ingefära.

Ska fundera på de andra rätterna...
 
Beror på vad man jämför med....

Jag tyckte att 179:- för ägg tog emot lite väl mycket. Däremot beställde jag pannkaksmix därifrån som fungerade utmärkt.

När jag har torkat ägg har jag smulat det så gott det går med fingrarna, någon gång la jag alltihop en påse och slog lite med en hammare på. Någon mortel äger jag inte. Det funkar även om det blir lite äggflingor av det hela.

Jo visst kan man tycka att 179 spänn för "lite" torkade ägg är ganska mycket. Men å andra sidan är det ju var 2 stycken Real Turmat kostar och jag skulle vilja påstå att en "ägg-påse" från Friluftsmat innehålller betydligt mycket mera mat än två Real-påsar.

Sen vill jag inte vara dryg, men pannkaksmix = mjölkpulver + mjöl + ägg + salt och eventuellt socker....det är väl bara ägget som man inte hittar i vilken mataffär som helst?!?

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Brune Äta kiwi med skalet på? Friluftsmat 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.