Lundhags Sense fleece

Har någon ett utlåtande om hur detta plagg fungerar?
Det verkar väldigt bra att det inte är helt vindtätt
utan bara till 98%, men hur funkar detta i praktiken?
kan man använda den som höstjacka?, som joggingplagg?
som mellanlager?

Ni som har detta plagg, eller andra plagg i "Polartec
Windblock-ACT" kan väl lämna ett omdöme?

/Faedrik

Släkt med Powershield

Jag har en jacka i Polartec Powershield, det är samma membran i den som i WindBloc-ACT. Den stoppar nästan all vind, det är bara ett par gånger som det har blåst för mycket, det var på vintern vid skidåkning och då var man i princip ensam i backen. SÅ visst funkar membranet. Den är ju bättre än en helt vindtät fleece då den ventilerar klart bättre än ett helt vindtätt membranplagg. Problemet med att använda den som höstjacka är att en fleecejacka inte är så otroligt vattenresistant, och trots allt kan vädret variera en hel del. Men för de dagar då det inte regnar tror jag du skulle bli mycket nöjd. Som löparjacka tror jag den funkar bra tack vare relationen mellan vindtäthet och ventilation. Som mellanlager är den kanske inte optimal, men visst funkar den. Jag tor att du kommer att bli nöjd om du löper den, ett bra allroundplagg till ett bra pris (på deras hemsida vill säga).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Släkt med Powershield

langby; sa:
....då den ventilerar klart bättre än ett helt vindtätt membranplagg.

Jag håller med dig i att en jacka iventilerande material är bra.

Men är det inte så att en jacka i vindtätt material har ingen(noll) ventilation?

Luftrörelse är väl en förutsättning för ventilation, eller?

/Håkan

Ventilation=andning

HåkanC; sa:
Men är det inte så att en jacka i vindtätt material har ingen(noll) ventilation?

Luftrörelse är väl en förutsättning för ventilation, eller?

Även helt vatten och vindtäta membran har möjlighet att släppa ut en del fukt. GoreTex mm fungerar ju trots allt.

Lundhags Sense

jag ser att Lundhags rear ut Sensevästar (50%). Jag är dock lite osäker på vilken storlek jag bör välja. jag är 185 cm lång och 85 kg tung. Är L lagom? Någon med erfarenhet av Lundhags kläder?

/Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips