Lundhags eller Bergans barnryggsäck?

Min stora sjuåring vill gärna ha och behöver en riktig vandringsryggsäck. Jag vill att den skall vara liten, hon skall bara bära några få kilon, men samtidigt räcka ett tag upp i åldrarna så hon inte växer ur den så fort. Vi har hittat en Lundhags Rocket på nätet, som rymmer 15 liter och har ett riktigt bärsystem. En rosa förstås. :) Men jag hittar ingen information om den och hittar den inte heller i affärerna på stan. Vill inte gärna köpa grisen i säcken så jag undrar om någon kan råda till något. Det står att den skall passa för ca 8-12-åringar, men jag vet inte hur de åldrarna stämmer med verkligheten, hon är som en 8-åring i klädstorlekar, så den borde passa.

Annars verkar Bergans barnsäckar vara jättebra, men det verkar som om många växer ur dem i 9-årsåldern och eftersom min dotter är stor för sin ålder så måste vi troligen köpa en ny säck om bara ett par år. Det vore bättre att kunna köpa en ryggsäck som hon befinner sig i nedre delen av storleksspannet av.
 
Vi har haft ett

par Bergans barnryggsäckar och det är snarare så att volymen varit liten än att barnen växt ur rem och rygglängd.

Det finns så oändligt mycket ryggsäcksmodeller att det är svårt att ge något väl underbyggt råd.

Thure
 
Tack för svaret! Vi resonerade litet till och kom fram till att det egentligen inte har så stor betydelse, så det blev en Lundhags. Vi får väl ta på oss uppgiften att skriva ett omdöme om den sen.
 
Hur var säcken?

Hej!

Jag undrar om ni blev nöjda med Lundhags Rocky 15? Funderar på den till min dotter som när vi vandrar kommer vara 11,5 - kanske hon växer ur den direkt? (Eftersom den är 8-12 år..)

/Marie
 
Hej!

Jag undrar om ni blev nöjda med Lundhags Rocky 15? Funderar på den till min dotter som när vi vandrar kommer vara 11,5 - kanske hon växer ur den direkt? (Eftersom den är 8-12 år..)

/Marie

Vi har motsvarande säck fast förra modellen hette Meteor och rymmer också 15 liter. har funkat jättebra fram tills nu. Vår dotter som är kort för sina 8 år börjar att växa ur den. Till sommaren funkar den inte. Vi har fortfarande inte hittat ett lätt alternativ för henne.
Storasyster har gått med sin scoutsäck på 40-50 liter fast lätt packad (inkl säck ca 5-6 kg) under två år då hon var 10 och 11. Det är en McKinley 40-45 liters säck där bärsystemet kan göras kort. Ingen superkvalitet, men funktionsduglig och billig.
Tyvärr väger alla säckar med riktigt bärsystem ca 1 kg vilket i mitt tycke blir för stor procent av totalvikten för ett barn. är det någon som har ett annat tips
 
Ja, den är liten. Nu är min dotter snart nio år och vi måste köpa en ny. Hon är visserligen stor för sin ålder, men 8-12 år stämmer inte. Ryggsäcken blir för liten för din dotter.
 
Alternativ till 9 åring?

Vi har tittat på massor med ryggsäckar som ersättning för vår Lundhags Komet/ Rocket och vi har hittills inte hittat ett bra alternativ. Osprey har sin Jib som i funktion är bra, men som väger alldeles för mycket. Vi vill ha en bra säck för fjällvandring och som gärna funkar på scouthajker så 30-40 liter vore lagom. De ska kunna växa med barnet som nu är snart 9. Någon som har ett bra alternativ? Jag fick tips i en tidigare tråd att ha en midjeväska som höftbälte under t.ex skolryggsäcken, men vi får inte detta att funka. Bärkonforten blir inte tillräcklig. Någon annan som har ett tips?
 
Haglöfs - gammal modell

Jag har köpt en Haglöfs rygga gjord för barn. Finns dock inte kvar i sortimentet. Det är en knepig ålder/storlek. "Skolryggor" är för små och vuxenryggor är för långa. Kanske om det finns någon liten damrygga med justerbar rygg? Brukar dock inte finnas i så små storlekar.
 
Är Osprey Jib värd vikten?

Jag har köpt en Haglöfs rygga gjord för barn. Finns dock inte kvar i sortimentet. Det är en knepig ålder/storlek. "Skolryggor" är för små och vuxenryggor är för långa. Kanske om det finns någon liten damrygga med justerbar rygg? Brukar dock inte finnas i så små storlekar.

Just nu har jag bara hittat två ryggor - som båda väger för mycket: Everest 40 lit (599 kr Stadium) som kan blir ok iaf från 140 cm längd med som väger mer än 1,5 kg kanske så mycket som 1,7 kg. Sen har jag hittat den tidigare nämnda och klart dyrare Osprey Jib (1099kr på addnature) som är välanpassad för barn men som också väger 1,4 kg. Sedan återstår alternativet att modifiera en modell större skolryggsäck så att man får ett vettigt avbärarbälte. Borde bli en funktionell och lättare lösning - om man nu orkar mecka med detta (vilket jag eg inte gör).
Vad tror ni: Är komforten så god med Jib att det är värt vikten? / Sofia
 
Tog mig till slut till Femmans sport och provade en Jib - som visade sig vara för stor. Klara en rygglängd från 33 cm och min dotter var bara 31 cm och då bleb det baktungt. Passar alltså ryggar lite längre än 33 cm. Verkar annars som en bra och genomarbetad säck - tung dock. Det återstår väl bara att sy/ modifiera själv...
 
Jag är också påväg att köpa mig en bra ryggsäck till min 9-åriga son. Men det är precis det ni beskriver som gör det lurigt.

Vikten på ryggsäcken är i mitt tycke för stor i förhållande till vad han kan bära i slutändan.
Har kollat på osprey jib mest eftersom jag själv har en aether 70 och trivs jättebra med den. Jib känns dock lite tung som sagt. 1460g.

Sen finns Deuter fox 30 som jag inte sett annat än på "papper". Den väger 1250g (enligt route62.se) finns tydligen i 40 liter med men det känns ju lite väl stort. Han kommer ju iaf inte att orka bära så mycket. Den väger iaf 1320g.

Undra varför det inte finns någon lättviktare? Det känns ju som det är här som det verkligen behövs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
girlupnorth Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Norrköping Barn och friluftsliv 3
Ingle Ull/bomull - bra eller värdelöst? Barn och friluftsliv 14
c lotten Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Göteborg? Barn och friluftsliv 9
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
serenade Kvikkjokk eller liknande med barn! Barn och friluftsliv 7
vixol Tält eller vindskydd? Barn och friluftsliv 5
friluftsmamma Skidor med Nordic Cab eller Chariot Barn och friluftsliv 9
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
malaurin Rätt eller fel kläder - Barn Barn och friluftsliv 16
mattiase Hängmatta för Chariot-vagn...Bra eller dålig? Barn och friluftsliv 18
Jessica J Deuter Kid Comfort II eller III? Barn och friluftsliv 5
lenajo mc kinley manitu eller annat familjetält Barn och friluftsliv 1
ehn Kurs för barn - vattenskidor eller segling? Barn och friluftsliv 2
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.