Lundhags eller Bergans barnryggsäck?

aha! Kan de få "märken", jag har noll erfarenhet av fjällvandring och friluftsliv ; ) Vi ska till:

http://www.turistforeningen.no/geiterygghytta/cabin.php?ca_id=35&fo_id=5255
där ska finnas ren, troligen "tama" och fjällräv :D Det finns märkta turer, speciellt barnvänliga turer som vi ska gå, ingen aning om det är några toppar men tror det! (Fjordar är vi nog tyvärr för långt ifrån, annars hade jag velat visa barnen det, wow! va vackert det är!)

Japp "små-gott"/mutor ska vi ha med (sånt som tål rumstemp. ingen kyl el så på rummet)
Sonen är 5,5 i sept. På gott och ont är det mkt folk i Norska fjällen, de vandra ju mer, fler har hytte osv. men vem vet, kanske vi hittar renhorn? (när tappar de?)

Japp ska skriva vad de sa om säcken! Jag hoppas på till stora barn (verkar vara jobbigt när de är 10-11 och ska ha ny säck, ett slags "mellan-läge" i ålder.)

/Marie
 
Marie - ser ut att vara ett fint ställe att starta på. Har inte vandrat i de norska fjällen själv.
Renen fäller nog hornen i början av året eller så men jag tror att med lite tur kan man nog hitta något även i september. Tror i alla fall att vi har hittat lite vid sidan av lederna i augusti.

Bra ryggsäckar för barn verkar ganska svårt hela vägen tror jag. Kanske är svårigheten att man vill att de ska ha något att växa med ett par år?

/Anna
 
Jag har som jag sagt tidigare en ganska kort 9 åring 130 cm. Hennes Luå endhags Komet har varit toppen men var korr i pr för att det skulle funka med avbärarbältet. Vi provade efter tips på forumet att koppla på en midjeväska under och det funkar förvånansvärt bra. Säcken rymmer precis hennes sovsäck och extrakläder men liggunderlaget får vi ta. 3-3,5 kg blir nog lagom för henne att bära under en vecka med etapper på 8-12 km. Hoppas att denna info kan vara till hjälp. Vi kommer att köpa en Osprey Jib som hon kan ha nästa år och som storasyster 12 år kan ha i sommar. Verkligen ingen lätt säck men bekväm och lättare än den storasyster har nu. / Sofia
 
Igår fyllde sonen sex och då fick han en ny Bergans Nordkapp 18 l. som väger 0,55 kg och är tänkt till 5-9 åringar.
Sonen är just nu 118 cm. När han packat säcken med sovsäck och lite annat smått provade han den och den ser ut att sitta riktigt bra på honom. Till skillnad mot 12 l. säcken han hade tidigare får han nu ner sin egen sovsäck.
Problemet att hitta en bra säck blir nog ännu större när han vuxit ur denna om tre (??) år.

/Anna
 
Igår fyllde sonen sex och då fick han en ny Bergans Nordkapp 18 l. som väger 0,55 kg och är tänkt till 5-9 åringar.
Sonen är just nu 118 cm. När han packat säcken med sovsäck och lite annat smått provade han den och den ser ut att sitta riktigt bra på honom. Till skillnad mot 12 l. säcken han hade tidigare får han nu ner sin egen sovsäck.
Problemet att hitta en bra säck blir nog ännu större när han vuxit ur denna om tre (??) år.

/Anna

Ni kan ju alltid ta vår midjeväska ;)
 
Jag har som jag sagt tidigare en ganska kort 9 åring 130 cm. Hennes Luå endhags Komet har varit toppen men var korr i pr för att det skulle funka med avbärarbältet. Vi provade efter tips på forumet att koppla på en midjeväska under och det funkar förvånansvärt bra. Säcken rymmer precis hennes sovsäck och extrakläder men liggunderlaget får vi ta. 3-3,5 kg blir nog lagom för henne att bära under en vecka med etapper på 8-12 km. Hoppas att denna info kan vara till hjälp. Vi kommer att köpa en Osprey Jib som hon kan ha nästa år och som storasyster 12 år kan ha i sommar. Verkligen ingen lätt säck men bekväm och lättare än den storasyster har nu. / Sofia

Texten ovan blev konstigt i min mobil :-(
Det ska vara hennes Lundhags Komet/Meteor har varit toppen, men var för kort i rocken för att det skulle funka med avbärarbältet...
Kan tillägga att Jib:en sitter toppen på vårt 12 åring som är 150 cm och den kommer att funka bra ett bra tag till. Funkar för mig också... (164 cm lång/ kort)
 
mmm... svårt att bestämma mig.. men Osprey Jib finns bara i 35 liter... lite komiskt när min (dags-) säck är på 28 lit. - annars verkar perfekt för några år framöver. Värd 1200kr?

(Jag är 1,67 kanske den funkar på mig med då, så kan vi byta Ospreys med varann av och till ;P Nej min Kestrel nog för stor för henne...)


/Marie
 
Jag hittar inte denna på deras hemsida. Hur satt säcken i verkligheten? Vad heter den mer precis?

Jac tror det var en drive just när jag köpte den. Deuter Fox 30 heter den och sitter rätt bra. Som med "alla" barnryggor med riktigt höftbälte kan jag tycka att de är onödigt bulkiga och kraftiga. Tror man skulle tjäna på att ha något som liknar det till osprey exos istället i mesh.
Men jag tycker den sitter rätt bra. Priset var på strax över en femhundring och det tycker jag definitivt att den var värd. Känslan är som en vuxenrygga fast i miniformat. Lite overkill för den vikt som den är tänkt att bära, men samtidigt är det ju skönt att den är rejäl också och ingen leksaksrygga.

Tyget är redigt och silikonbelagt på insidan. Den har såna bra elastiska och öppna sidofickor som jag har på mina ospreyryggor. Där kan man ju slänga ner ett fiskespö, ha vattenflaska eller något sånt. Ett "sovsäcksfack/lucka" i nedre delen, topplock och kompressionsmöjligheter man känner igen från andra modeller och märken. Har för mig att det går att ha något vätskesystem också. Den har också fästen för stavar och sånt.
Jag har den inställd på minsta rygglängden och tycker den verkar sitta bra.

Har kollat lite på några klipp på youtube och reviews på nätet och kommit fram till att den verkar vara ganska poppis runt om i världen.
 
Jag kanske kan slänga ner lite prylar i den och kränga på den på favvokillen och ta en bild. Om jag får för honom alltså. :)
 
mmm... det är mellan de 2 det står nu Jib och Deuter Fox 30 - men den sista finns inte längre till det billiga priset du fick (nu 700-900kr), så då är nog Jib:en förnuftigare till min 11-åring, långsiktigt


/Marie
 
mmm... det är mellan de 2 det står nu Jib och Deuter Fox 30 - men den sista finns inte längre till det billiga priset du fick (nu 700-900kr), så då är nog Jib:en förnuftigare till min 11-åring, långsiktigt


/Marie

Om det inte är Exos eller vad nu Ospreys lätta heter som är ett alternativ... Den tål väl inte scoutliv, men väl vandring och den väger 1 kg - någon eller några hundringar dyrare.
Vi valde iaf Jib:en och det blir nog toppen nästa år för den lilla. Exos blir för stor. Jib:en är smidig, men blir lite vinglig om man har den på det lägsta läget. För min 12 åring satt Jib helt perfekt! det märks att avbärarbälten och axelremmar är anpassade för barn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
girlupnorth Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Norrköping Barn och friluftsliv 3
Ingle Ull/bomull - bra eller värdelöst? Barn och friluftsliv 14
c lotten Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Göteborg? Barn och friluftsliv 9
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
serenade Kvikkjokk eller liknande med barn! Barn och friluftsliv 7
vixol Tält eller vindskydd? Barn och friluftsliv 5
friluftsmamma Skidor med Nordic Cab eller Chariot Barn och friluftsliv 9
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
malaurin Rätt eller fel kläder - Barn Barn och friluftsliv 16
mattiase Hängmatta för Chariot-vagn...Bra eller dålig? Barn och friluftsliv 18
Jessica J Deuter Kid Comfort II eller III? Barn och friluftsliv 5
lenajo mc kinley manitu eller annat familjetält Barn och friluftsliv 1
ehn Kurs för barn - vattenskidor eller segling? Barn och friluftsliv 2
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.