Lundhags eller Bergans barnryggsäck?

Hade mailat Pickpack om vilken ålder Deuter fox 30 var till, sent men utförligt svar:

"Både Fox 30 och 40 är väldigt flexibla och kan lite beroende på hur tungt man lastar användas i ett brett åldersspann. Skillnaden mot vuxenryggsäckar är främst att de går att göra väldigt korta i ryggen samt att de är smala över axelpartiet. De går också att göra ganska långa i ryggdelen och kan därför användas långt upp i tonåren - så länge bäraren inte är allt för stor och bredaxlad. Fox 40 används faktiskt även av en del (smala) vuxna kvinnor, bla flera som gått pilgrimsleden till Santiago de Compostela.
I Deuters informationsmaterial finns inga uppgifter om lämplig ålder för Fox 30. Jag har därför pratat med Deuters svenska distributör för att fråga om en nedre åldersgräns (produkten är precis ny för oss). Han har själv barn i flera olika åldrar och hans dotter som är 10 har en Fox 30. Distributören lovade att testa ryggsäcken på dotterns småsyskon i kväll och återkomma med resultatet. Preliminärt trodde han att ryggsäcken skulle funka från ca 6 års ålder."

OK, nu är jag ännu mer osäker ; ) Vilken av de två jag ska välja...
/Marie
 
Det är jobbigt att välja, jag funderade mycket och bestämde mig för att helt enkelt chansa. Insåg att jag inte skulle komma någon vart annars. Jag tycker som sagt att fox 30 är bra och den kommer att funka bra. Min 9åring kommer inte att bära så värst mycket ändå. Han säger att den satt skönt och att han gillar den. Han är 135cm och väger 30kg, ungefär.

Du har inte möjlighet att kuta in i en affär och prova då?
 
Anders:

Jo man kan väl gå in i en fysik affär antar jag ; ) Dock mkt sällan jag har med dottern i stan. Naturkompaniet har mkt men inte allt. Jag fick nytt svar från Pickpack.se om Fox 30 (eloge för deras service!):

"Nu har vi fått lite mer info om Fox 30. Vår leverantör har testat ryggsäcken på sin son som är 4,5 år och ca 110 cm lång. Det funkade på honom, men där någonstanns verkar gränsen gå. Kanske var den lite lång i ryggen, men det var ett gränsfall. Dottern som är 10 år och ägare till testryggsäcken är 145 cm lång, där sitter Fox 30 perfekt när bärsystemet är justerat till sitt längsta läge. Åldersmässigt bör detta betyda att ryggsäcken passar till barn i åldrarna ca 5 till 11 år. Fox 40 funkar från 7-8 års ålder upp till små, smala vuxna.
Om du har fler frågor är det bara att återkomma. Vi har nu gjort en lite utförligare beskrivning av ryggsäcken, se länk; http://www.pickpack.se/product.asp?product=2037

Med vänlig hälsning
Anders Jonsson
Pickpack.se"

Så nu är jag helt 100, Jib:en blir det! Det får kosta 1200kr, that´s it. Min dotter är 145 cm och spinkig ; ) Ja fast hon får ju prova den självklart!

/Marie
 
Jag gick den andra vägen och lämnar tillbaka min Jib. Tack vare Anders erfarenheter och Maries research hittade vi en lösning för båda våra barn Tack! Själv försökte jag få vettig information från Outnorth och de var verkligen inte särskilt serviceminded... De hade inte ens koll på om man kunde reglera bärsystemet. Bara en sur kille i telefonen. Summa summarum: Trevligare och billigare på Pickpack!
 
Se där! Va bra! ;D Ja bra service är A och O eller hur! De som har det, de får kunder och återkommande kunder!
Hade Pickpack.se haft Jib:en hade jag köpt den där!

(notering till berörda företag: Dessa inlägg syns högt på Google, good & bad.. ; )

/Marie
 
Jag gick den andra vägen och lämnar tillbaka min Jib. Tack vare Anders erfarenheter och Maries research hittade vi en lösning för båda våra barn Tack! Själv försökte jag få vettig information från Outnorth och de var verkligen inte särskilt serviceminded... De hade inte ens koll på om man kunde reglera bärsystemet. Bara en sur kille i telefonen. Summa summarum: Trevligare och billigare på Pickpack!

Kul att du hittade rätt pryl för dig. Tråkigt med oengagerade säljare på outnorth. Jag trodde de var rätt bra och kunniga på området. Du kanske hade otur bara?
Man hoppas ju det, för deras skull alltså. Pickpack fick dock pluspoäng för sitt engagemang. Det är ju kul.

Nu återstår ju det roliga, att faktiskt använda prylarna. :)
 
Kul att du hittade rätt pryl för dig. Tråkigt med oengagerade säljare på outnorth. Jag trodde de var rätt bra och kunniga på området. Du kanske hade otur bara?
Man hoppas ju det, för deras skull alltså. Pickpack fick dock pluspoäng för sitt engagemang. Det är ju kul.

Nu återstår ju det roliga, att faktiskt använda prylarna. :)

Jag hoppas verkligen att det var ett undantag att kontakten med Outnorth hade brister. De har ju i den tidigare organisationen varit stabila... De lovade att kolla upp sina barnsaker lite mer och lägga till den information som jag efterfrågade. Vi väntar och ser...

Som tur är kommer det roliga snart... Nu väntar scouthajk och senare läger samt till sommaren äntligen en fjällvandring igen.
 
Fox 30 och 40

Jac tror det var en drive just när jag köpte den. Deuter Fox 30 heter den och sitter rätt bra. Som med "alla" barnryggor med riktigt höftbälte kan jag tycka att de är onödigt bulkiga och kraftiga. Tror man skulle tjäna på att ha något som liknar det till osprey exos istället i mesh.
Men jag tycker den sitter rätt bra. Priset var på strax över en femhundring och det tycker jag definitivt att den var värd. Känslan är som en vuxenrygga fast i miniformat. Lite overkill för den vikt som den är tänkt att bära, men samtidigt är det ju skönt att den är rejäl också och ingen leksaksrygga.

Tyget är redigt och silikonbelagt på insidan. Den har såna bra elastiska och öppna sidofickor som jag har på mina ospreyryggor. Där kan man ju slänga ner ett fiskespö, ha vattenflaska eller något sånt. Ett "sovsäcksfack/lucka" i nedre delen, topplock och kompressionsmöjligheter man känner igen från andra modeller och märken. Har för mig att det går att ha något vätskesystem också. Den har också fästen för stavar och sånt.
Jag har den inställd på minsta rygglängden och tycker den verkar sitta bra.

Har kollat lite på några klipp på youtube och reviews på nätet och kommit fram till att den verkar vara ganska poppis runt om i världen.

Mina upplevelse av Fox 30 och 40 är liknande. Här kommer iaf lite ytterligare tankar efter att ha provat såväl dessa säckar som Osprey Jib:

Fox 30 skulle kunna fylla glappet som saknas mellan barnsäckarna och de små damryggorna som vi diskuterat tidigare i tråden. Iaf som en bra scout, res eller lägersäck. För oss kommer de inte att fungera för en veckas vandring. För detta är nog Jib en bättre kandidat trots pris och vikt.
Min bedömning efter att ha mätt mina barns och min rygglängd är att Fox 30 funkar vid en rygglängd ca 29 cm -45 cm och Fox 40 från ca 35-55 cm. (Det kan tilläggas att på kortaste nivån blir blir Fox 40 vinglig eftersom toppstramarna (heter de så?)blir lite för långa - detsamma gäller för Jib i dess kortaste läge). Båda säckarna upplevs som som förkrympta vuxensäckar med kortare bärsystem och med smalare rygg och remmar. De är rejäla,men hade klart vunnit på att ha mindre stoppning och vara lite smidigare. Ryggsäckarna går snabbt att justera, men vi tyckte att ryggen blev knölig när bärsystemet inte var på sitt högsta läge med båda säckarna (vi hade inte alls detta problem med Jib). Jag efterfrågar alltså fortfarande en liten, lätt smidig säck ca 30 liter som passar de mellanstora barnen.
De säckar som vi testade uppfyllde inte våra krav och klumpigheter och en del tryckande sömmar och vassa hörn gjorde att jag ska få att ryggsäckarna inte funkade för våra tjejer.
Kanske var det måndagsexemplar... Pickpack har iaf lovat att ta in säckarna för att undersöka detta. (En eloge till deras intresse och engagemang i frågan. De vill gärna höra våra synpunkter och följer den här tråden...)
 
Vi knatade Läggesta -> Marvikarna ToR i helgen som var.
Favvokillen bar sin Fox 30 med ca 5kg packning och det funkade rätt bra. Kanske lite i överkant om man ska vandra längre sträckor, men den sträckan gick det bra. Det var en fantastisk helg med härligt väder och vi fick chans att testa grejorna lite. :)
 
en ryggsäck 9-12 år verkar förbli en svår nöt att knaäcka. Har nu köpt - och fått lämna tillbaka fyra säcka. Jib satt inte skönt på min dotter, Deuter 30 och 40 inte de heller, Gick in på Friluftsvaror och hittade en 35-10 säck som satt ok och hade ett mycket bra pris 299 kr. Tänkte att den kan ju iaf fyunka som scoutsäck, men det visade sig vara mycket små litrar och rymde inte alls det som behövdes... Blir att byta för femte gången!
 
Lundhags Dovre Jr

Bild finns tex här:

http://www.maximalfritid.se/shop/?artnr=1236023

Köpte jag för 2,5 år sedan till min då 9-årige son och den passar fortfarande bra. Den rymmer 40 liter vilket gör att han får plats med det han behöver för en veckas scoutläger eller en helgs vandringshajk. Ryggen är välstoppad så att inga vassa hörn sticker ut. Det finns tre ytterfack där han kan ha regnkläder, matsaker eller vad han nu snabbt behöver kunna komma åt och regnskydd som även räcker runt utanpåspänt liggunderlag.

Vi är mycket nöjda med den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
girlupnorth Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Norrköping Barn och friluftsliv 3
Ingle Ull/bomull - bra eller värdelöst? Barn och friluftsliv 14
c lotten Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Göteborg? Barn och friluftsliv 9
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
serenade Kvikkjokk eller liknande med barn! Barn och friluftsliv 7
vixol Tält eller vindskydd? Barn och friluftsliv 5
friluftsmamma Skidor med Nordic Cab eller Chariot Barn och friluftsliv 9
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
malaurin Rätt eller fel kläder - Barn Barn och friluftsliv 16
mattiase Hängmatta för Chariot-vagn...Bra eller dålig? Barn och friluftsliv 18
Jessica J Deuter Kid Comfort II eller III? Barn och friluftsliv 5
lenajo mc kinley manitu eller annat familjetält Barn och friluftsliv 1
ehn Kurs för barn - vattenskidor eller segling? Barn och friluftsliv 2
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.