Lundhags eller Bergans barnryggsäck?

Ja vi kollade på en sån tidigare. Men hon i butiken tyckte inte att det var riktigt rätt. kanske får kolla på den igen då.
 
Det är svårt det där med ryggländen. Blir den för lång hamnar vikten fel och det blir baktungt. Exos kanske är värd att kolla upp. Hur lång är den i ryggen? Hur lång rygg har er nioåring? / Sofia
 
Bergans har en juniorsäck som heter Knuten 40. Ska funka från 130-150 cm? Någon som har erfarenhet av den? / Sofia
 
Det blev en deuter 30 till min favvokille iaf. Typ 500kr var den ju värd och den sitter bra. Jag köpte den på snow and motion.
 
Jag har för mig att han är ungefär 135cm nu.. fast det där förändras ju fort :)
Det ganska lätt att justera rygglängden på den och känns ganska rejäl i "bygget" överlag.
Midjebältet är inte så tjockt (1cm?), har mesh på insidan och lite styvare material på utsidan. har en ögla på vardera sidan av midjebältet, om man skulle vilja hänga något där. Midjebältet påminner lite om det jag har till min stora säck, Aether 70.
Det är lite synd att inte tillverkarna gör lite mjukare och följsammare bärsystem på barnsäckarna. Lite som Exos och Atmos tex. Men jag tror iosf inte att det är så jättestort problem då säcen inte kommer att ha så stor lastvikt.

Jag lastade en hel del i den, för att testa och se hur mycket han orkade bära, när vi skulle upp till gävle för att hälsa på släkten. Det funkade rätt bra. Hade ingen våg, men uppskattningsvis var det väl 5kg eller något. Fast det tänker jag inte göra när vi skall ut i vildmarken såklart. Jag tror inte att det blir mer än sovsäck, liggunderlag och lite snacks och kläder, kanske en bok. några kilo alltså.
Vi ska väl göra en provtur ganska snart hade jag tänkt. lite kort vandring/utflykt med övernattning, så vi får känna efter lite. Det ska ju vara roligt också, inte en pina. :)
Jag resonerade så att för 500kr var det värt att testa.

Btw, jag köpte en Exos 46L till mig själv häromdagen, men funderar på att byta upp den till en 58L istället då jag förmodligen behöver det extra utrymmet. Jag provpackade lite och fick ner det mesta jag kan tänkas vija ha med mig, utom maten, och det blev ganska fult. De där 12L extravolym för 100g viktökning känns ju väl investerat. Exos säcken känns jäkligt bra iaf. ett tips.
 
Vi har också ryggsäcksfunderingar för vår sexåring inför planeringen av sommarens lilla fjälltur. Sonen har under ett par säsonger haft en Mammut First Ascent 12 l. och trivts bra med den men till fjällen rymmer den inte mycket. Jag funderar därför på om samma modell fast 18 l. räcker till några år eller om ni tror att han kommer växa ur den snart? Här är en länk till säcken.

Ni som har äldre barn kanske också har en uppfattning om hur tungt en sexåring orkar bära? Jag har mest tänkt sonens egen sovsäck och lite kläder. Alla barn är ju olika men finns det några riktlinjer?

Tycker att det är svårt att hitta rätt säck som ändå varar ett par år och det verkar ju inte enklare när barnet är ytterligare några år...

/Anna
 
hm... 1 cm, mesh på insidan? På bilden är det bara mesh inte fodrat alls?

Jag hittade http://www.snowandmotion.se/vinter/produkter/ryggsackar-vaskor/ryggsackar/deuter-climber-firesilver 22 liter (den höftremmen ser skönare ut) "till de mindre i familjen" vad 17 det nu menas (har mailat dem) Den skulle räcka till min dotter om hon ej för stor, vill att hon ska kunna ha den några år (snart 11 år nu). Hon kommer ha mkt lätt packning denna gången men vill ha en bekväm.

Jösses, tack men jag/vi är totala nybörjare och yngsta 5 år, så jag har köpt en Osprey 28 till mig REA), mkt bekväm & regnskydd i ett fack. Vi ska sova på fjällstation och gå daxturer.

Tål Deuter regn? Hittar inget om det.

/Marie
 
Anna:
Jag/vi är totala nybörjare ;D Ska vandra med 5 + 11 åring i sept. Norge. Kanske du har tips till mig vad din pojk tyckte var roligt/jobbigt i 5-årsåldern?

Kikade på länken och säcken, tror den räcker länge - men inte för stor nu? Står från 7 år, är han stor för sin ålder? (min son kommer bara ha en mini-säck, för att öva sig ; )

/Marie
 
Var uppe i Grövelsjön hösten när han var nästan 4 1/2 år och gjorde små dagsturer. Kommer ihåg att godsaker i ryggsäcken uppskattades mycket som pannkakor och "fjällgodis" med russin och små chokladbitar i bl.a. Vi gick aldrig några långa "vuxenturer" och det fungerade bra eftersom jag gillar naturfoto och stannar ofta för att fotografera.
Vet också att "toppmärken" kan locka barn. Sonen gillar märken och jag vet att det fungerade på mig själv när jag var fem. Hade hela ryggsäcken full av tygmärken på 70-talet :) Det måste inte vara jättehöga toppar bara det finns märken att locka med ;) Spana renar och leta renhorn var också kul.

Får ni svar på för vilken ålder eller längd säcken som ni länkade till är tänkt för så är jag nyfiken. Vill inte köpa för stort men önskar ändå att den ska räcka till några år. Tror att vår nästan sexåring är ca 120 cm.

/Anna
 
Här är den som vi har:
http://www.alp.dp.ua/images/products/d7140d5896ee082bd0135afe9eaf38e4.jpg

Jag tror den du tittat på kommer att funka. Som sagt, det är ju inga jättevikter vi talar om,
men man vill ju inte ha skavsår heller. Det brukar ju gå att skicka tillbaka den om den inte passar.
måtten är nästan lika och enligt deuters sida har den "short back system" dvs, samma som fox 30.

http://www.deuter.com/en_DE/backpack-details.php?category=108&artnr=36079&title=Climber


Jag tror att det ligger jättemycket mentalt i att ha en egen rygga att bära lite egna prylar i. Jag tror att barnen uppskattar det och känner sig mer deltagande på det viset.

Det där med vattentålighet skulle jag inte lita på med någon rygga faktiskt, om det inte rör sig om en sån roll-top drybag förstås. Satsa hellre på ett enklare regnskydd och/eller drybags för det som inte får bli blött. (sovsäck och kläder och sånt)

Jag är relativt ny på vandringar jag med men har varit mycket i skogen tidigare och när jag var liten. Jag är dock sjukt nördig, så jag har ägnat mycket tid att läsa på innan vi ska på vår vandring i vålådalen efter midsommar. Dock är det ju bara jag och min 9åring som skall ut, så det är inte så mycket att hålla reda på, som när man är flera.
Funkar det bra blir det fler turer.. veckan innan skolan började förra året cyklade vi på gotland i 5dagar, det var sjukt uppskattat. Det roligaste och jobbigaste han gjort sa han. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
girlupnorth Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Norrköping Barn och friluftsliv 3
Ingle Ull/bomull - bra eller värdelöst? Barn och friluftsliv 14
c lotten Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Göteborg? Barn och friluftsliv 9
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
serenade Kvikkjokk eller liknande med barn! Barn och friluftsliv 7
vixol Tält eller vindskydd? Barn och friluftsliv 5
friluftsmamma Skidor med Nordic Cab eller Chariot Barn och friluftsliv 9
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
malaurin Rätt eller fel kläder - Barn Barn och friluftsliv 16
mattiase Hängmatta för Chariot-vagn...Bra eller dålig? Barn och friluftsliv 18
Jessica J Deuter Kid Comfort II eller III? Barn och friluftsliv 5
lenajo mc kinley manitu eller annat familjetält Barn och friluftsliv 1
ehn Kurs för barn - vattenskidor eller segling? Barn och friluftsliv 2
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.