Livsnjutning!!

Svar

Absolut inte!

Jag fiskar för att det är roligt, inte för att jag känner mig närmare naturen! Men jag tycker man ska ange den verkliga orsaken.
 
Man kan ju faktiskt tycka att det är roligt på grund av att man känner sig närmare naturen. Själv upplever jag naturen på ett mycket intensivare sätt när jag är ute och jagar, än när jag är ute på fjällvandring eller skidåkning.

BOS
 
Att du upplever naturen på ett speciellt starkt sätt när du jagar tror jag beror på att du har alla din sinnen koncentrerade och kroppen spänd inför jakten.
Det jag reagerade på var att inlägget gick ut på att man skulle vara närmare naturen för att man dödade sitt vilt och åt upp det. I dagens jakt finns inte så många "naturliga" förtecken kvar då man använder modern utrustning. Likadant med fisket.

Att man upplever naturen intensivt och nära är en sak men att man skulle vara naturliagre än fotografen som äter fläskkotlett håller jag inte med om.

Jag tycker man måste göra upp med de personliga vanföreställningar man har när man sysslar med jakt/fiske/friluftsliv. Med dagens utrustning och möjligheter har vi kommit väldigt lång bort från det naturliga. Jag tycker inte det ena är sämre eller bättre. Man sysslar med det för man tycker det är roligt.

Vill man vara nära naturen så kan man bosätta sig i naturen, leva där året om och endast livnära sig på vad man kan samla och jaga. Fast det är ett väldigt främmande scenario för de allra flesta.
 
Överens?

Hej Josef!
Du säger i ett tidigare inlägg att du inte ser någon skillnad på jägaren som skjuter sitt kött själv och den som köper uppfött.
Då är vi ju egentligen överens!(?)
Vi jagar vilt åt oss själva och du låter bonden jaga åt dig.
(Han jagar ju tamgris i lagårn med slaktmask!)
Om vi tycker det KÄNNS (helt subjektivt och omöjligt att emotsäga) bättre att göra jobbet själva så får vi ju alla som vi vill eller hur?

Ditt inlägg om moderna prylar är faktiskt mycket tänkvärt! Man bör, som flera här verkar göra, kritiskt granska sig själv då och då.
Hur ställer vi oss till exempel till inuiter som fortfarande lever på jakt men använder skoter och motorbåt?
Har de helt lämnat naturen?
Gjorde de det kanske redan då de uppfann kajaken?
 
I princip ja,...

Anledningen till att jag skev inlägget från början var att jag ville visa på att det är så svårt att gradera vem som gör rätt och vem som gör fel. Lika lite kan man bedöma vem som är mest "naturlig". Jägaren som skjuter eller fotogrefen som äter uppfött kött. Båda två är "lika goda kålsupare", om man nu kan använda det uttrycket här.

Nej, givetvis känslan kan jag aldrig ta ifrån dig. Men jag kan ha en åsikt om dess riktighet...

Problemet med urbefolkningen som använder mer och mer hjälpmedel är mycket svår! Var ska man dra gränsen? Eftersom de är just urbefolkning och har en naturlig rätt till sina gamla näringar. Men efter som de ofta är statligt subventionerade så måste vi som skattebetalare också indirekta betalare ställa krav. T.ex jag reagerar på att samerna använder fyrhjulingar och cross-motorcyklar i renskötseln. Inuiterna är jag alldeles för lite insatt i för att ens kunna uttala mig om. Men en intressant fråga är det som sagt...
 
Jag tror faktiskt att just det att man dödar sitt vilt och sedan äter det, medför att man kommer närmare naturen, än när man går till butiken och köper en köttbit. Just detta ger en större förståelse för naturens villkor. Om man sedan är torr om fötterna och inte fryser för att man har moderna kläder minskar inte på något sätt upplevelsen.
BOS
 
Det här med urinvånare...

...har jag också funderat på.

Samer använder skotrar och motorcyklar, inuiter har naturligtvis gevär och skotrar, ja, den tekniska revolutionen når fram överallt.

Som stadsbo som gillar naturen, vill jag ju gärna se det genuint riktiga, när jag ser inuiter, samer och andra 'mer naturnära' folkgrupper.
Kajaker av sälskinn, ljuster, nät, lasso, och allt det där...

Men är det någon som har frågat dem?

Om jag hade varit same, och ägnat alla mina timmar åt renskötsel, men plötsligt kunna få några timmar extra för att göra något annat jag vill, genom att använda modern teknologi som motorcyklar o.dyl., då hade jag givetvis gjort det.
Dessutom skulle jag bli fly förbannad över alla stadsbor som vill tvinga mig att återgå till de verktyg som använts sedan stenåldern (kanske lite överdrivet, men ändå).

Jag var uppe i Jämtland och åkte hundspann för någon månad sedan. Mannen som hade hand om hundspannet, skulle, när vi rastade, tända elden på 'riktiga sättet', så som 'riktiga jämtar' gör.
Det innebar att hälla någon form av diesel eller motorolja på vedpinnarna. Oslagbart för att snabbt få upp eld.
När han först kom dit, stockholmare som han var, trodde han att det gällde att ha med sig torra stickor, flinta och stål, nästan, men jämtarna var inte lika glada åt det genuina som han var.

Nu är detta en liten överdrift, och självklart är det fel att använda miljöovänliga bränslen för att tända en eld åt några turister.

Men, vi ska nog tänka efter lite, innan vi pådyvlar exempelvis samer och inuiter en livsstil som vi tycker de ska ha för att det är 'mer genuint, mer riktigt'.

Vad vi själva väljer när vi är ute och frilufsar, är en annan sak.

Tycker jag.
 
svar

Jag förstår dina synpunkter mycket väl och jag menar absolut inte at man ska tillbaka till stenåldern. Dock får man försöka hitta den gyllene medelvägen.

Jag vet inte var du har för erfarenehet av fjällen, om du någonsin vandrat över en bedårande fjällhed och sett de stora sår som de nämda motorfordonen orsakar. Dessutom är jordlagret på kalfjället så väldigt tunt så vid vårtiden så gör sådana sår att erosionen blir mycket kratfigare än innan. Stora partier av jordlager kan erodera bor på grund av hjulspåren. Detta är inte bra eftersom fjällnaturens och dess växter har mycket svårt återhämta sig, om de någonsin gör det. Istället får man kala partier där urberget sticker fram.

Likadant så utgör motorfordonen ett ganska rejält stressmoment på fjällvärldens djur. Idag är fjällräven totalt utrotad från vår fjällvärld, de enstaka individer som är kvar är helt beroende av utfodring. Lyssnade på ett mycket sorgligt föredrag här i lund, av några av de biologer som deltagit i projektet. idag är läget hopplöst. Många teorier går ut på att dess utrotning beror på just den ökade stressen i omvärlden.

Man hamnar alltid i slutändan i situationen där man måste värdera rennäringen mot naturvärden. Det är mycket svårt. Jag har inga färdiga svar att ge...

Föressten har man gjort försök med hästburna renskötare. Tycker jag är en utmärkt idé!
 
Det är sant...

Nej, jag har inte tagit mig möjligheten att vandra i fjällen - än.
Så jag har inte sett det du beskriver. Och det är ju helt riktigt, såna saker ska ju också vägas in.

Lika lite som vi får köra terrängbilar i naturen här nere, så ska väl 'de där uppe' inte heller få köra omkring med vad som helst, hur som helst.
Antar jag.

Det här bevisar ju att vi bara ser den del vi själva känner till... :eek:)
Det är bra med de här forumen...

/M
 
Fel om rävar

Hej Josef!

Fjällräven är i och för sig troligen ett av de mest hotade däggdjuren i Sverige idag, men riktigt så illa som du får det att låta är det inte...

Fjällrävsstammen är på inget sätt utrotad från de svenska fjällen. Det finns i dagsläget ca 40 st vuxna rävar i Sverige. Även om vissa av dessa fjällrävar utfodras så är det fel att säga att de är helt beroende av utfodringen.

Inte heller är läget hopplöst för fjällrävarn, även om det ser mycket mörkt ut. Det är lite olyckligt att det inte finns någon debatt om fjällräven i media...

Det finns inga vetenskapliga teorier om att det är en ökning av stress som gör att stammen minskar. Därmed inte sagt att ripjakt, naturfotografer m.m. inte kan påverka negativt.


Med Vänlig Hälsning

Love Dalén
Doktorand
Projekt Fjällräv
Stockholms universitet
 
Intressant!

Tack för denna information!!
Synnerligen intressant...

Håller med dig om att det behövs en offentlig debatt om fjällräven. Den verkar helt enkelt undskuffad av t.ex. vargfrågan. Jag tycker dock att det skulle vara ett svghetstecken om något om, på det här landets miljöpolitik om den tillåts dö ut.

Får ursäkta att jag spridit felaktig information om fjällräven. Kan bero på att det var en växtekolog som berättade om projektet på en föreläsning...?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.