Lite Hillebergskvaller

Köpte ett grönt Nammatj 2 häromdagen och fick hem det igår. Blev förvånad då tältet var nästan svart med en mörkgrön ton. Mycket mörkare än deras vanliga skogsgröna. Blev förvånad och kontaktade Hilleberg. Det visade sig att det är deras nya gröna, som kommer ta över nästa år. De har inga bilder på sin egen hemsida, eller ens nämnt det. Alla bilder jag hittat på nätet är den gamla gröna.
Tycker nog den är ok. Blir nog lite mörkare i tältet. Kan påverka temperaturen. Duken ska vara mera UV-beständig.
Så här ser nya färgen ut:
10584090_451705114971373_42729625755858390_n.jpg

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag är tveksam till den nya färgen. Föredrar den vanliga gröna som smälter bättre in i naturen. Dessutom lär ett nästan svart tält inte bli mindre varmt inuti när solen skiner som TS redan påpekat.

Jag är tveksam till den nya färgen. Föredrar den vanliga gröna som smälter bättre in i naturen. Dessutom lär ett nästan svart tält inte bli mindre varmt inuti när solen skiner som TS redan påpekat.

Nja, jag sade att det kunde påverka, men inte åt vilket håll. Av någon anledning är beduinernas tält svarta eller mycket mörka. Aldrig ljusa. Och de är gjorda för att vara uppslagna på dan i öknen. En mörk duk skuggar mera. Mindre ljus kommer in genom väven, träffar ytor i tältet och blir till värme i tältet. Om ljuset träffar väven, absorberas och utstrålar värmen utåt, bör värmen i tältet minska.
Däremot borde det bli kallare på vintern. En mörk kropp utstrålar mer värme än en ljus. Så beduinerna tar kostnaden för mer utstrålning i den kalla ökennatten för att få bättre skugga på dan.

För bilar är det tvärt om. Eftersom ljuset ändå inte tar sig igenom plåten, är det bättre med en vit bil som utstrålar ljuset direkt.

Nu blev jag sugen på att köra ett fysikexperiment med eleverna. Fyra små tält med svart botten. Vitt, mörkt, alufolie och genomskinligt (Plastfolie) får stå i solen och sen i kylrum. Datalogga temperaturkurvorna. Borde passa till ett Mythbustersprojekt. (Gratis idé till andra naturlärare om man rapporterar resultatet.)

Du bör för sakens skull antagligen ha en värmekälla i tälten för att det ska bli rättvist (framförallt i kylrummet). En 5 W bilglödlampa kanske?

Du bör för sakens skull antagligen ha en värmekälla i tälten för att det ska bli rättvist (framförallt i kylrummet). En 5 W bilglödlampa kanske?

Visst för att få en realistisk bild av hur det kommer sluta i praktiken, men för att mäta dukarnas effekt i sol/kallt mörker skulle jag nog köra utan. Sedan komplettera med värmekälla. Då ger vi oss in i diffekvationernas förlovade land med härliga flervariabla modeller. Flöde in och ut. Tror dock att det är lite över högstadienivå.
Men ett enkelt modellförsök med få variabler och sedan jämföra två olika tält i fullskala.
Det borde f ö Hilleberg ha gjort innan de valde nya färgen?

Reagerade också på att mitt nya Nallo såg väldigt mörkt ut, valde ändå grönt efter att ha haft uppe både rött och "sand"(brunt?) i butiken, nyss hemkommen från Lappland kan jag dock meddela att det kändes som att tältet "blev grönare" ute på fjället :)

Jag tycker färgen är väldigt lik den på mitt gamla Keron från 1983. Hilleberg har alltså äntligen bestämt sig för att byta tillbaka.

/Thomas

Köpte ett grönt Nammatj 2 häromdagen och fick hem det igår. Blev förvånad då tältet var nästan svart med en mörkgrön ton. Mycket mörkare än deras vanliga skogsgröna. Blev förvånad och kontaktade Hilleberg. Det visade sig att det är deras nya gröna, som kommer ta över nästa år. De har inga bilder på sin egen hemsida, eller ens nämnt det. Alla bilder jag hittat på nätet är den gamla gröna.
Tycker nog den är ok. Blir nog lite mörkare i tältet. Kan påverka temperaturen. Duken ska vara mera UV-beständig.
Så här ser nya färgen ut:
10584090_451705114971373_42729625755858390_n.jpg

var det ngn större skillnad vad gäller ljusinsläpp? kändes den väldigt mörkare inifrån?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips