Nallo eller Nammatj?

...eller tvärtom!

Själv har jag resonerat precis motsatt Niklas ovan.

Eftersom jag tänkte att jag bara hade råd med ett tält i 5000+kronors-klassen, så fick det bli ett Nallo 2GT. Det fyller alla mina sommar-, höst- och vårbehov med råge (väldigt mycket plats i tältet, och man kan både laga mat och torka kläder i absiden samtidigt), och fungerar dessutom helt OK för kortare vinterturer. Med åren har dessa blivit allt fler, så efter fem år med Nallo 2GT (dessförinnan 3 år m Nallo 2) så har vi nu investerat i ett Keron också.

Nallo 2GT:t har stått sig bra under många turer, sommar som vinter. Hållfastheten har aldrig svikit (även om jag också gillar att ha marginaler vilket är skälet till att jag skaffade ett Keron för vinterbruk, så undrar jag: Har någon sett ett Nammatj stå där ett Nallo faller, sida vid sida under riktigt jävliga förhållanden? Och i så fall vilka förhållanden?). Normalt beror ju tälthaverier på felaktigt handhavande, och mina vintertältturer har ändå inneburit en hel del fulväder (men inga polkorsningar eller bergsbestigningar...)

Komforten vintertid är förstås sämre i Nallot, mest pga kondensen men kanske också pga sitthöjden (skiljer väl 5 cm, samt den lätta taksluttningen i fotänden). Kondensen är oftast inget jätteproblem, inte så stort problem att den skulle motiverat för mig att ta ett tyngre tält. Under barmarksperioden, när jag inte kan stuva tältet i pulka, tackar jag Hilleberg för varje gram de sparat på Nallo-modellen. Så att byta kondenstorkning vissa vintermorgnar mot att bära ett tyngre tält de övriga tre säsongerna är inte ett alternativ för mig.

Summa summarum: Jag väljer Nallo2 GT:t som mitt enda tält, med tioårsperspektiv, oavsett priset.
 
Hej!

Jag och min blivande make söker tält ...
.....
Ska ni ta en regnig tälttur innan ni gifter er? Det var vågat, blir nog ett bra test;)

Jag skulla ha gjort som Niklas och skaffat ett Nammatj av de två. Men när fler tält granskas hade det blivit som Strykarräven och ett Keron med de raka gavlarna, möjligen ett Kaitum GT,

Om jag var ni, och ingen är uppåt 185-190 cm lång, skulle det bli ett Nallo 3 GT. Det är mycket tält för de 2,8 kg det väger. Ni ska inte vara ute mycket på vintern vad det verkar nu, då duger ett Nallo. Kanske Kaitum 3 GT, om extraingången anses värd vikten. 3:an på två personer ger utrymme för två liggunderlag á 60 cm och t.ex brickan emellan sig. Om fler än två personer någon gång så finns tält för det.

Raskesven
 
Jag har ett Namatj 3GT som är inne på tredje säsongen.
Det jag tycker är bäst är den myggtäta dörren från absiden och ut, så himla skönt att sitta där
och fixa käk och samtidigt titta ut medans knott och mygg slåss utanför.
Vi är två ungar på 12-13 och en vuxen och det är bra att sitta i absiden och äta, men två vuxna så hade jag ändå tagit ett 3 manna, så stor skillnad i vikten är det inte jämfört med bekvämligheten med utrymme.

Hade jag valt nu med 2 vuxna så hade ett Keron 3 GT vart alternativet då jag hellre har den raka väggen istället för den vinklade på Namatjen som kräver nogrannare val av plats.
Jag hade lite strul att inte få inner och yttertält klibba ihop när det sluttade för mycket i fotänden.

Och attans vad skönt med ett innergolv (footprint) när det öser ute och att sitta tort i absiden + att packningen ligger torr.

Detta är vad jag tycker........
 
Tack så hemskt mycket för alla otroligt informativa svar! Synd bara att de gjorde valet ännu svårare än vad vi började med... ;) Nammatj eller Nallo? Tvåmanna eller tremanna? Och dessutom har Kaitum lagts till i ekvationen.

Nu verkar det luta mot Nallo 3 GT. Vi hade funderat en del på om vi skulle skaffa ett tremanna istället men tänkte att det nog vägde mycket mer. Niklas svar fick oss dock att faktiskt titta efter och ser man på! Nallo 3 GT vägde bara 200g mer än Nallo 2 GT. Den vikten kan man ju gärna investera i den extra platsen och flexibiliteten. Vi planerar nog inga ensamvandringar inom de närmsta åren eftersom vi bor i Holland så varje hajk är en ordentlig ekonomisk investering om man inte vill vandra bland motorvägar.

Det är dock lite synd med Nallos ventilationssystem. Å andra sidan gillar vi den nya GT-absiden där man kan ta av hela fronten. Det ersätter kanske inte bakventil men det gör det väl nog lättare att leva med så länge det inte regnar alldeles för horisontellt.

Nallo snarare än Nammatj blir det nog för att vi som Strykarräven och Raskesven säger troligen kommer att vandra en hel del mer under den varmare delen av året och kondensen under de få vinterhajkerna nog är värd minskad vikt under sommaren. Och om vi lär oss att älska vinterhajker kanske vi vid det laget har råd att investera i ytterligare ett tält.

Och Raskesven, du kan vara lugn. Den extra absiden blir perfekt för fästmannen när han blir för jobbig! :cool:
 
Nej, det är inte så lätt. Och det är ju en del penger så det er ju fint om det blir någorlunda rätt. Men det verkar som du fått med dig en del viktiga poäng i tältväljarkonsten så det blir nog bra!

Trevligt med så många fina resonemang från er andra :)

N
 
Ett litet tält väger mindre, är billigare att köpa, tar mindre yta i anspråk så de är lättare att resa, dessutom är de oftare mindre vindkänsliga. Se bara fördelar.
 
Takhöjden

Precis det här valet står jag och min pojkvän också i just nu. Intressant läsning! men en aspekt saknar jag i diskussionenså jag hoppas diskussionen kan ta fart igen: Nallo GT har sluttade tak (kortare bakre och främre båge) medan Nammatj GT har rakt tak, dvs samma takhöjd genom hela tältet och absiden. Dessutom är det en skillnad i ytteröppningen, den är större/högre på Nammatj (vet inte exakt hur lösningen är gjord).

För oss är det just nu det här utrymmet som vi väger mot det extra kilot i ryggsäcken. vi är inte särskilt långa någon av oss dock. Är det nån som har erfarenhet eller synpunkter på detta? Är utrymmet på höjden värd ett kilo extra?

Everlasting: har ni tagit beslutet? vad blev det?
 
Lite sent kanske men om du lagt till Kaitum som alternativ tycker jag inte det är någon tvekan.
När det gäller Nallo och Nammatj så passar dom inte så bra för lite längre personer, jag är 191 cm och mina fötter skaver mot tältduken, sluttningen är för brant.

My 2 cents.
 
Ljud och häng och snö?

Hej,

Var inte säker på om jag skulle göra en ny tråd men nu finns ju den här VS tråden så jag använder den.

Jag skall köpa ett nytt tält och det står mellan Nallo 2 och Nammatj 2. Jag skippar "verandan" då jag aldrig från tidigare tältning saknat ett sånt. Då köper jag hellre en tarp att ta med om det är regnigt.
Jag skall mest ligga själv i det men ibland två.

Varför jag inte bara köper det röda Nallot direkt har två orsaker. Och det är här jag undrar om ni kan hjälpa mig:
1. Jag kommer tälta ganska mycket även på vintern. Vad har ni för erfarenhet av dessa tält på vintern?

2. Jag har läst en del om att Nallo duken är hängig i blöta, att den är högljudd i blåst etc. jämfört med Nammatj. Vad tycker ni?


Nallo 2 - 2.2 kg
Nammatj 2 - 2.8 kg

600 grams viktskillnad. Samma pris.
Tusen tack
/Tor
 
Min gamla Nallo-duk hängde i väta och var betydligt mer högljudd än Nammats.
Och tältar du även vintertid är nog Nammats ett bättre val.Till högre komfort och vikt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Joakim Ambrosson Nallo 2 GT eller annat? Bo och sova 2
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Anders111 Nallo 2 eller 3 Bo och sova 19
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
G-66 eller Nallo 2 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.