Nallo eller Nammatj?

Jag tror inte att Nallo och Nammatj klarar lika tufft väder. Det finns ju en orsak till olika kraftig väv och sedan olika för- och nackdelar med det. Nu tror jag att jag egentligen inte var i närheten av att tältet skulle gå sönder (fick dock en böjd tältstång), det var väl större risk att man skulle blåsa bort. Jag blev helt överraskad av det dåliga vädret då jag gjort en koll via telefon och yr.no sa 10-11 m/s. När det var försent för att flytta på nånting fick jag reda på att fjällvädret på SMHI sa 18-22 m/s. Fick i efterhand veta att det blåst 26 m/s. Det jag är ute efter är att de i teorin är snarlika men när man sitter där på fjället i mörker, ösregn och stormvind så är det skönt att veta att man har det bästa.
 
jag vill bara säga att jag inte säger att det ena är bättre än det andra, jag redogjorde för hur jag valde. oavsett om man väljer nallo eller nammatj så blir man nog nöjd, det är tält i premiumklassen och det är bra skit helt enkelt. personligen tycker jag att det finns tält som är betydligt mer prisvärda men det är en annan historia.

kolla även hillebergs egna outlett, man kan göra våldsamma klipp om man har lite is i magen.
 
Det behöver ju faktiskt inte vara så att man har en tjockare väv för att tältet skall klara tuffare väder utan för att det skall tåla, i övrigt, tuffare tag... Nu säger jag inte att det är så.

Men precis som det har nämnts tidigare så "slackar" Nallo väven något under snötyngd och regn vilket innebär att man under dessa förhållande kan behöva spänna om sitt tält.
Om man inte, under några omständigheter, är beredd på att göra detta så är det den tuffare väven som gäller.

Precis som jag viljat hävda när det gäller annan utrustning så kan man behöva lite mer erfarenhet/försiktighet för att uppnå samma resultat med lättare/tunnare material.

//Peter, som för övrigt också anser att det finns mer prisvärda alternativ på tält än nya Hilleberg tält.

PS. Kolla in prylmarknaden. Där finns ovanligt många Hilleberg-tält men man får nog vara snabb om man skall ha ett.
 
Niklaz: wow ! bra att det gick bra!

Det viktigaste med all design är att den skall främja brukarens intentioner och ideer. I mitt exempel är inte det viktiga att tältet faktiskt klarar en storm, utan att det är tältets löfte om att göra det som är viktigt. Psykologi är mycket mera värt än funktion. Ibland är de detsamma men det är sällsynt.

Jag tar gärna råd på mer prisvärda tält. Kollade på Marmot men de verkar klena. Åandrasidan har jag aldrig varit mycket för kompromisser. Antingen kör jag med engångskameran eller Hasselbladarn/4x5 tumskameran liksom. Men jag är tacksam för råd!

Peter, jag förstår lättpackarfilosofin, men ni vet ju själva att om du tar bort vikt så tar du bort hållbarhet eller funktion. I fallet Nammatj så är hållbarheten funktionen. Det är krasst att det försöker skapas något slags [lätt packning = mer kompetent] ekvation som är ganska enkelspårig och det är väldigt lätt att vända på det argumentet. Jag vill inte gå ut och sträcka. Varför? tja jag kan ju ligga i mitt Termo G. Det väger runt 1.5kg och har en packvolym på 20x10cm. Det är sjukt hängigt, men man kan sträcka. Som sagt, jag har rest och campat och backpackat i många år med sjukt minimalistiskt (och lätt) utrustning. Och nu när jag närmar mig tretti och inte har en tonårings uthållighet längre så vill jag smaka "den andra sidan".

tack alla för responsen
/Tor
 

Bilagor

  • loch lomond024.jpg
    loch lomond024.jpg
    24.1 KB · Visningar: 509
Det är krasst att det försöker skapas något slags [lätt packning = mer kompetent] ekvation som är ganska enkelspårig...

Påstå bara inte att det är jag som har kommit med den ekvationen för i så fall har du missförstått mig.

Valet att använda lätt packning är helt och hållet enskilt men det kan vara så att när du har använt lättare utrustning och skaffat dig den erfarenheten med den så visar det sig att den faktiskt är så hållbar som du förväntar dig av den.

Det är faktiskt inte helt ovanligt att man överdimensionerar bara för att vara på den säkra sidan. Det vet, inte minst, jag som jobbar som konstruktör i byggbranschen.
//Peter
 
Peter, jag tyckte mig bara se en argumentation med Patric och niklaz att det inte spelar någon roll med Nammatjs kraftigare konstruktion. Alla håller nog med om att brukarens kompetens alltid är viktigast... men Michael Schumacher har förmodligen bilbälte ändå. Om jag skall göra det övertydligt. Men just den diskussionen har vi sett i en mängd andra trådar om allt från tält till ryggsäckar till etc.

Vad som är intressant för mig är huruvida tältet "känns" i blåst och regn. Normalt spöregn och normal kuling. Jag är övertygad om att Nallo håller nästan överallt där Nammatj håller, det handlar inte om det (i förrgår skulle jag bestämt ha Nallo och det kan vända än), utan det handlar om vinterkomfort och fulväderkomfort. Det handlar om känslan att ha det grymmaste kick ass tältet i världen och vetskapen att om jag vill kan jag campa på Grönland nästa vecka. Där finns en frihet som är inspirerande. Jag kan helt enkelt inte campa på Grönland i mitt 40 år gamla ryggåstält! (om jag sen gör det är inte så viktigt) Det är en dröm, drömmen om äventyret, självständigheten och oberoendet.
Nammatjs koncept hänger bättre ihop med bilden om Hilleberg som den yttersta kvaliteten. Nallo, genom sin "slapphet", ligger närmare resten av klungan och är därför påsättochvis mindre prisvärt för drömmaren?

Jag tycker det är lite märkligt att diskussionen kring prylarna är så pragmatiskt inriktad. Vem försöker vi lura? Att det läggs tiotusentals kronor på de här sakerna har knappast med verkligheten för de flesta här att göra. (ursäkter till Skinnarmoarna och Kropparna).

Ursäker för långrandighet. Ni är själva välkomna att filosofera kring prylarna!

Och glöm inte att gärna rekommendera några Skoda tält. Kanske behöver jag inte Mercedes Benz ändå?
 
1800 väv är kratftigare än 1200 väv, 10mm stänger är kraftigare än 9mm stänger. Därför tål också ett nammatj mer än ett nallo varje dag i veckan, oavsett det gäller vind, snölast eller slitage, speciellt mycket filisoferande behövs inte för att komma fram till det.

Sedan vad man behöver eller anser sig behöva, där kommer filosofin in..
 
Som sagt, jag har rest och campat och backpackat i många år med sjukt minimalistiskt (och lätt) utrustning. Och nu när jag närmar mig tretti och inte har en tonårings uthållighet längre så vill jag smaka "den andra sidan".
/Tor

Ja så sant....... det var därför jag skaffade den större absiden och med dörren som hade knottnät så att jag kan titta ut även när jag sitter inne, utan att bitas ihjäl eller ha knott huva på mig.
Du gör rätt i att gå till affären och titta närmare på tälten.
 
urar: ja, och varför man behöver eller anser sig behöva. behovet är ju i de flesta fall subjektivt av typen "jag vill ha ett hilleberg för det är bäst och från jämtland" och ganska sällan objektivt; "jag skall gå ensam till sydpolen och behöver det säkraste som finns". (jag överdriver och polariserar för att resonemangen skall vara så klara som möjligt) Det är alltid en mix av de två, men som sagt så är det de pragmatiska vinklarna det oftast fokuseras på, inte de subjektiva bakomliggande motiven och smak.


Morgan: haha! ja vi får se i affären. Ett vanligt Nammatj/Nallo kommer i vilket fall te sig otroligt rymligt i jämförelse med vad jag är van vid. Det känns som innertältets myggnät och utsikt räcker för mig när det öser. Mina ögon är vid sådana tillfällen ändå oftast fixerade i en bok. Dessutom är jag ju mest själv och går inte gärna över 3kg. Om jag prioriterade GT skulle det isåfall bli ett Nallo 2/3 GT som har liknande vikt som ett Nammatj 2. Och just nu känns Nammatj konceptet bättre för mig, med mer mångsidighet och robusthet i väder och vind. Vad jag kan se från dina tidigare inlägg har väl du barn och hundar som skall med och då förstår jag helt klart GT behovet.

/Tor (kom igen då, ni som har prylkoll, ge mig några alternativ. kriterier: rejält skitbra, lätt 2p tält som utan att knota trivs i snö, och skitväder. Gärna i minst tio år.) Jag har haft fullt upp bara att begripa Hillebergs sortiment. Har även kollat Marmot och Fjällräven. Var på gång med Helsport och det där tyska.. Vaude. Men mängden tält när man trycker på "produkter" får mig att tappa andan. Ni märker ju vilka svårigheter man kan ha bara inom samma märke!
 
Vad jag kan se från dina tidigare inlägg har väl du barn och hundar som skall med och då förstår jag helt klart GT behovet.

:) jodå 2 ungar har jag med men inga hundar.......... Vi sov 3 vuxna i sommras.......jag tyckte att det va precis att man kunde sova 3 vuxna, och man ska nog vara bra kompisar :)

Hoppas du hittar vad du söker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Joakim Ambrosson Nallo 2 GT eller annat? Bo och sova 2
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Anders111 Nallo 2 eller 3 Bo och sova 19
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
G-66 eller Nallo 2 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.