Nallo eller Nammatj?

Min gamla Nallo-duk hängde i väta och var betydligt mer högljudd än Nammats.
Och tältar du även vintertid är nog Nammats ett bättre val.Till högre komfort och vikt.

Håller med, Nammatj har bättre vinterventilation och väven slackar mindre än den lättare väven i Nallo, så om vinteranvändning är prioriterat så skulle jag välja Nammatj utan tvekan.

//J
 
Jag skippar "verandan" då jag aldrig från tidigare tältning saknat ett sånt. /Tor

Det man inte vet har man inte ont av............
Jag tycker att det är en otroligt skön plats att ligga på foot printen och vila och titta ut genom knottnätet i dörren. Men det är ju jag det.
Men du skulle nog prova om du har möjlighet.
 
jag gillar lättviktsvandring men inte ultralätt, vi valde nammatj 3 gt av flera anledningar, det är bra att kunna stoppa in packning i absiden vid behov, vi kan ha hundarna i absiden vid behov.. man klarar sig med nallo 9 av 10 dagar men den där 10 de dagen är det skönt med nammatj. jag kan inte ärligt säga vad man ska välja men jag personligen tar hellre ett tåligare tält och enklare kläder än tvärs om.. smaksak..
 
Jag var med om stormstyrka i byarna i september och det var ingen rolig natt. Det kändes skönt med ett Nammatj då även om jag trodde att det skulle gå åt pipan då och då under natten. Iofs har jag frilufsat i många år men haft tur att aldrig ha haft mer än "jävligt väder". Det var skönt med marginaler den gången det händer faktiskt.
 
Jag var med om stormstyrka i byarna i september och det var ingen rolig natt. Det kändes skönt med ett Nammatj då även om jag trodde att det skulle gå åt pipan då och då under natten. Iofs har jag frilufsat i många år men haft tur att aldrig ha haft mer än "jävligt väder". Det var skönt med marginaler den gången det händer faktiskt.

Som det har diskuterats så många gånger så spelar det inte någon roll vad du har för tält för att det ska tåla vindstyrka eller storm. Det som spelar roll är hur du sätter upp ditt tält och val av tältplats.
Ett dåligt uppsatt Nammatj eller ett dålig uppsatt Nallo, i stormstyrka, reagerar lika. Dom kommer blåsa sönder båda två och tvärtom.

Nallo är definitivt inget dåligt tält men i regn och snötungt så slackar det lite, precis som alla tält med lättare väv. Men även här så beror det på tältplats.
Vill man vara, lite mer, på den säkra sidan så bör man dock välja ett Nammatj.

//Peter
 
frågan är väl vilket som är att föredra när skiten träffar fläkten om vi förutsätter att dom är korrekt uppsatta

Nja! Frågan som ställdes var väl snarare hur dessa tält reagerar i snö och i regn.

Jag anser ju själv att det inte spelar någon roll om du har ett Nammatj eller ett Nallo i storm, under förutsättning att alla förhållanden är "perfekta".
Dom håller lika bra båda två, däremot så kommer det "kännas" osäkrare i ett Nallo men det håller.
//Peter
 
Nja! Frågan som ställdes var väl snarare hur dessa tält reagerar i snö och i regn.

//Peter


njae.. så var det inte..

"Så frågan är, är det värt att investera det extra kilot och skaffa ett Nammatj istället om man vill bo relativt bekvämt i en regnstorm eller klarar ett Nallo det lika bra? Och i snöstorm?"

det handlade inte om vanligt regn och snö utan om när skiten träffar fläkten.. håller nallo lika bra i snö/regnstorm?
 
kul med alla svar!

morgan: jo kanske har du rätt. jag har funderat en hel del på det här med GT eller inte (liksom alla) men kommit fram till att jag inte behöver det. Mina prylar och primus får plats i ett vanligt förtält. Eller inne i det eftersom det är tvåmans och jag mest kommer vara själv.

Om jag ville ha ett stort komfortabelt tält skulle det bli Kaitum 3 GT eller Keron 3 GT.

Konceptet med Nallo och Nammatj är ju att de är kompakta, vilket jag gillar.

Just nu lutar det starkt åt ett Nammatj. Jag bär de 600 extra grammen utan att knota för detta tälts stadga. Skall det brännas 5000 på ett tält så känns det bra när det är rejält. Dessutom kommer det användas flitigt i vinter. Jag är ute varje vecka.

Vad jag sover i nu? Ett Fjällräven Termo G 66 som jag ärvt av min far som jag tror han köpte i slutet på 60-talet. Jag har använt det i många år. Man kan sova i det. Det går inte att sitta innuti! Innan det något tält från Överskottsbolaget. När jag backpackade i nio månader hade jag en gammal försvarsryggsäck från 40-talet utan vaddering i axelremmarna. Kort sagt: min samlade utrustning kostar under tusen spänn.

Men nu! NU har jag fått korn på Utsidan, nu har jag fått korn på komfort och prylar. Från att alltid ha campat ultraspartanskt med skitsovsäckar från konsum och plast och kläder till liggunderlag blir det nu först nammatj, synmat, ranger och antingen arvaker eller mjölner (de är ju så himla fina) Sistnämnda blir formgivningsporr tillsammans med min Skeletool CX som jag hittade ny på eBay för 500 spänn!
 

Bilagor

  • IMG_0091.jpg
    IMG_0091.jpg
    71.3 KB · Visningar: 526
Har efter en mkt blåsig å regnig sommar sålt mitt Kaitum 3 å istället köpt ett Keron 4 GT å nu sover jag mkt bättre ;)
Så mitt tips är Nammatj

/Janne
 
njae.. så var det inte..

"Så frågan är, är det värt att investera det extra kilot och skaffa ett Nammatj istället om man vill bo relativt bekvämt i en regnstorm eller klarar ett Nallo det lika bra? Och i snöstorm?"

det handlade inte om vanligt regn och snö utan om när skiten träffar fläkten.. håller nallo lika bra i snö/regnstorm?

Jag syftade som sagt till den "nystartande" tråd-frågeställningen och inte den ursprungliga.
Den andra frågan har jag redan gett min åsikt om.
//Peter
 
Petnor och Patric: er argumentation är intressant, och representerar vad jag kan se två olika skolor. Så ingen har ju fel. (Fast någon vits måste det ju finnas med den kraftigare designen i Nammatj ur säkerhetssynpunkt, annars skulle det inte existera)

Men vad jag är mer intresserad av är hur tältet "känns"? Hur känns det att ligga inne i tältet? Vilket är mest tillfredställande? Nammatjs tysthet och dukkvalitet eller Nallos ryggsäcks och vandringskvalitet. Trötta ben eller trötta ögon?

Stuvarn och brigas inlägg är relevanta i det sammanhanget. brigas talar om nallos slappa duk och nammatjs bättre duglighet som vintertält medan Stuvarn framhåller sin fridfullare sömn i den kraftigare konstruktionen.

Idag lutar det mycket åt Nammatj 2. Igår var det Nallo 2. Jag skall såklart först undersöka tälten i butik. Getout säljer dem för extrapriset 4983 kr för tillfället (de beställer nammatjet, jag frågade) och det ser ut som ett bra pris. Det är ju tusen spänn billigare än Naturkompaniet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Joakim Ambrosson Nallo 2 GT eller annat? Bo och sova 2
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Anders111 Nallo 2 eller 3 Bo och sova 19
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
G-66 eller Nallo 2 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.