Limma fotstöd?

Ser ut som du råkat ut på en så kallad blåsning. Keepers stöden är av polyeten och aldrig tänkta att limmas.

Ta med dig Stöden och gå till närmsta järnhandel och köp 4 st plåtskruvar. På Keepersna finns 2, alt 3 st hål (gänggods) skruven skall vara något tjockare än hålet. Skruven får inte vara för lång utan ungefär lika läng som tjockleken på gänggodset.. Köp också brickor till skruvarna.

Använd dom yttre hålen på Keepersna borra ett hål först. Täck borrstället med maskeringstejp så blir det lättare att markera och borra hälet. Använd sedan Keepersna som mall och borra sedan det sista hålet.

Stoppa in skruven i det borrade hålet hålet skall vara något större än skruven. Lägg på en klick sikaflex på spetsen av skruven. Skruva sedan fast Keepersna. Det underlättar betydligt om man kan få hjälp när detta görs.

Hans Friedel
 
Ser ut som du råkat ut på en så kallad blåsning. Keepers stöden är av polyeten och aldrig tänkta att limmas.

Ta med dig Stöden och gå till närmsta järnhandel och köp 4 st plåtskruvar. På Keepersna finns 2, alt 3 st hål (gänggods) skruven skall vara något tjockare än hålet. Skruven får inte vara för lång utan ungefär lika läng som tjockleken på gänggodset.. Köp också brickor till skruvarna.

Använd dom yttre hålen på Keepersna borra ett hål först. Täck borrstället med maskeringstejp så blir det lättare att markera och borra hälet. Använd sedan Keepersna som mall och borra sedan det sista hålet.

Stoppa in skruven i det borrade hålet hålet skall vara något större än skruven. Lägg på en klick sikaflex på spetsen av skruven. Skruva sedan fast Keepersna. Det underlättar betydligt om man kan få hjälp när detta görs.

Hans Friedel

Hans, som jag sagt tidigare i tråden så är jag varken händig lr modig nog att borra hål i min kajak - men visst har du rätt i att de borde varit skruvade, det syns ju på dem.
Men de har hållit i 6 år med limmet, så om de sitter lika länge till med nytt lim så får jag vara nöjd.

Varför finns det ingen som jobbar med att fixa till kajaker åt tomtar som jag? Hade gärna lagt en slant på diverse kajakmeckande, om det bara funnits en kajakverkstad att gå till.
 
Närmsta småbåtsvarv fixar nog det där.
Polyeten är snudd på omöjligt att limma bra. Har provat tämligen seriöst med primers och lite av varje, någon limleverantör hävdade att plasten skulle flamberas för bästa resultat.
Det betydde att den skulle behandlas med gasolbrännare för att påverka ytan. Fan trot! Det satt rätt dåligt ändå. Jag minns att vi provade med ganska många typer av lim - men även om det gick lite olika bra, så gick det inte särskilt bra. Eriks metod är ju bra eftersom du slipper hål i kajaken. En liten mekanisk verkstad, eller plåtslagare fixar nog plåtbitarna om du frågar. Ju smalare de är desto mindre betyder bockningen. Men en lite större yta är förstås inte fel.
 
Det är inte frågan om att bygga en Månlandare. Utan bara att borra 4 stycken hål. Det grejar du lätt

Hans Friedel
 
Då finns det nog faktiskt ännu bättre alternativ från t ex Sikaflex. Men det är troligen det som tillverkaren använt...
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Närmsta småbåtsvarv fixar nog det där.
Polyeten är snudd på omöjligt att limma bra. Har provat tämligen seriöst med primers och lite av varje, någon limleverantör hävdade att plasten skulle flamberas för bästa resultat.
Det betydde att den skulle behandlas med gasolbrännare för att påverka ytan. Fan trot! Det satt rätt dåligt ändå. Jag minns att vi provade med ganska många typer av lim - men även om det gick lite olika bra, så gick det inte särskilt bra. Eriks metod är ju bra eftersom du slipper hål i kajaken. En liten mekanisk verkstad, eller plåtslagare fixar nog plåtbitarna om du frågar. Ju smalare de är desto mindre betyder bockningen. Men en lite större yta är förstås inte fel.

Närmsta småbåtsvarv :)
Det närmsta jag kan googla/eniroa mig fram till är göteborg/västervik, vilket båda är långt bort. Men funderar faktiskt på att limma tillfälligt & sen höra med typ vitudden om de vill fixa den mer seriöst i vinter.
 
Det är inte frågan om att bygga en Månlandare. Utan bara att borra 4 stycken hål. Det grejar du lätt

Hans Friedel

Vilket förtroende du har för mig :D
Om det varit ngt annat än kajaken så hade jag inte dragit mig för att borra, men om det går åt skogen lr bara hamnar lite fel så skulle jag bli rätt trött på mig själv.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips