Lim till skidstavar

Vad ska man använda för lim när man limmar fast handtagen på längdstavar? Har för mig att det ska vara nåt lim som man kan värma loss om man vill korta staven, smältlim altså. Vilken sorts smältlim? Duger Clas Ohlsons "låg smälttemperatur"-lim (110 grader) eller finns det bättre?

Lim

Jag har användt Claes Ohlson lim till truger på rullskistaver utan några problem.
Som jag ser det är det en fördel om limet inte behöver att värmas för mycket när man skall byta nästa gong.
Bör vara det samma för handtak

/Jon

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack

Tack. Jag kör nog med det limmet. Det dom använder i affärerna kan man värma loss i kokande vatten, så jag var lite tveksam till 110 graders-limmet. Men man kan ju använda värmepistol. Hur fick du loss trugorna när du använt Clas Ohlson-limmet?

Vanligt smältlim borde som sagt funka. Jag har använt det till både stavtrugor, rullskidholkar och handtag. Stoppa ner det du ska värma bort i en gryta kokande vatten. När du ska sätta dit handtag eller trugor så värms de i vatten så att de blir mjuka i platsen och kommer på plats ordentligt.

/Andreas

Bra!

dabac; sa:
Det lim på 8 mm stav som jag köpt hos Clas Ohlsons smälter vid 85 grader C. Provat i vattenbad hos labb med kalibrerad termometer.

Tack. Precis vad jag behövde veta. Bra att det finns fler än jag som kollar upp grejor, grossister och detaljister verkar ju inte ta sig tid.

P.S. Som vanligt har CO ingen aning om vad dom säljer, men det är billigt... D.S.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips