Liggunderlag för tältturer

Exped Syn Mat 7 MW

Jag har hittat ett synmat 7 MW för 124dollar (770 kronor) och fri frakt på en sida som heter moon trail.com. Törs jag handla och hur mycket avgifter kan tilkomma
 
Skulle tro att slutsumman blir dyrare än om du beställer från tex Facewest i England då Moontrail väl är i USA och då tillkommer tull, moms och allt sådant.

Mvh / Johannes
 
hej sam.
skillnaden mellan cellplast och downmat stavas komfort och nattsömn......;)
mvh

Hej hej!
Mja. Ömtåligt, sårbart o äckligt dyrt skulle jag vilja säga. Har aldrig haft bra sömn på ett uppblåsbart. Prasslar de inte för mycket så rullar man av eller så pysläcker det och man hamnar på marken med en boll hoppressad luft på ena sidan av madrassen. Samt att det tar för mycket energi att värma upp på vintern. O för att motverka det ska man ha ett cellplast med sig. Då kan man lika bra köpa cellplast direkt o köpa en Arcteryx-jacka istället från början :)
 
Jag har hittat ett synmat 7 MW för 124dollar (770 kronor) och fri frakt på en sida som heter moon trail.com. Törs jag handla och hur mycket avgifter kan tilkomma
Moontrail.com är mycket seriösa att handla från, aldrig haft några problem med dem men jag har alltid beställt för leverans i USA för att slippa Svenska importavgifter. Beställer du för leverans till Sverige tillkommer fraktkostnad, svensk tull och moms på hela summan av varuvärdet inkl frakt samt postens avgift för tullklarering som är 100kr. Beställer du inom EU blir det betydligt enklare.
Var även medveten om att tillverkarna begränsar möjligheten att exportera vissa varumärken från USA till Europa.
 
hejsan sam
dessvärre börjar min kropp bli lite sliten och stel så ska jag kunna sova hyfsat på ett cellplast så får jag nog lov att hälla i mej en åtminstone en halvliter...;)
eftersom några liter whisky väger mer än ett downmat så blir valet enkelt på veckoturen.....:cool:
mvh
 
När man är över 40 så är exped, thermarest m, m helt nödvändigt! hade inga problem att ligga på en tidning ute i skogen som liggunderlag när jag var yngre....så är det inte längre.

Seam...du verkar ha fått det backvänt här.....exped synthmat/downmath är grymt mycket varmare än något cellplast där ute.

Har använt uppblåsbara liggunderlag från therarest första från 1995 typ tills idag och har bara fått ett haveri...och det var första turen 1996 vid en sprättade eld;) visste inte vad som kunde hända. hade bara använt försvarsmaktens vattenuppsugande liggunderlag fram tillsdess :)

Schnozzlebagen funkar inte med äldre exped med pump...typ 2012 pga stort hål. finns adapter som aldrig finns i lager hos svensk ÅF.....jag vet för jag har en Schnozzlebagen hemma som inte kan användas;)
 
Jag sover väldigt gott på mitt NeoAir, den gamla fyrkantiga. Jag och sambon har ett långt (180cm någonting) och ett kort (120cm någonting). Längden är bara tycke och smak, sover bra på båda fast jag är 190cm. Tricket är att blåsa upp det betydligt mindre än vad man tror.

Har haft dåliga erfarenheter med Exped, där jag hade två Synmat som lossnade i limningen så det blev en stor ballong. Säkert ovanligt, men inte ett okänt problem. Inget man kan laga i fält direkt.

Edit: Kan tillägga att jag kombinerar med ett 0,3 cm cellplast under, vilket antagligen ökar värmen lite och är väldigt praktiskt som skydd och vid raster.

Jag kör samma kombo. Ett gammalt neoair med ett noname tunnt cellplast (förkortat) som används under raster och som extra isolering från huvet till rumpan.
 
När man är över 40 så är exped, thermarest m, m helt nödvändigt! hade inga problem att ligga på en tidning ute i skogen som liggunderlag när jag var yngre....så är det inte längre.

Seam...du verkar ha fått det backvänt här.....exped synthmat/downmath är grymt mycket varmare än något cellplast där ute.

Har använt uppblåsbara liggunderlag från therarest första från 1995 typ tills idag och har bara fått ett haveri...och det var första turen 1996 vid en sprättade eld;) visste inte vad som kunde hända. hade bara använt försvarsmaktens vattenuppsugande liggunderlag fram tillsdess :)

Schnozzlebagen funkar inte med äldre exped med pump...typ 2012 pga stort hål. finns adapter som aldrig finns i lager hos svensk ÅF.....jag vet för jag har en Schnozzlebagen hemma som inte kan användas;)

Inte för att 40 är någon ålder att tala om, men det har nog inte så mycket med saken att göra. Jag har använt Ridgerest i många år och fyller 70 i sommar. Det enda som kunde motivera ett uppblåsbart, säg NeoAir, är det mindre skrymmet.
 
"Karrimat"

...dvs idag tillverkas de under namnet Multimat eller Beacon products motsvarande liggunderlag.
Lätta och varma för att vara "vanliga" cellplastunderlag. Finns också som x wide.

...fungerar ju fint att sova på även om jag kan hålla med om att uppblåsbart är lite bekvämare :).

//J
 
Moontrail.com är mycket seriösa att handla från, aldrig haft några problem med dem men jag har alltid beställt för leverans i USA för att slippa Svenska importavgifter. Beställer du för leverans till Sverige tillkommer fraktkostnad, svensk tull och moms på hela summan av varuvärdet inkl frakt samt postens avgift för tullklarering som är 100kr. Beställer du inom EU blir det betydligt enklare.
Var även medveten om att tillverkarna begränsar möjligheten att exportera vissa varumärken från USA till Europa.

Tull behöver man inte betala så länge summan inte går över 1300 kr. http://www.tullverket.se/innehallao...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html
 

avslutad210712

Gäst
Hej hej!
Mja. Ömtåligt, sårbart o äckligt dyrt skulle jag vilja säga. Har aldrig haft bra sömn på ett uppblåsbart. Prasslar de inte för mycket så rullar man av eller så pysläcker det och man hamnar på marken med en boll hoppressad luft på ena sidan av madrassen. Samt att det tar för mycket energi att värma upp på vintern. O för att motverka det ska man ha ett cellplast med sig. Då kan man lika bra köpa cellplast direkt o köpa en Arcteryx-jacka istället från början :)

Inget av det där känner jag igen sedan jag gick över till uppblåsbara förutom att det inte är så skoj att ta fram ett uppblåsbart och blåsa upp det vid kortare raster på dagen.

Och eftersom jag inte har någon Arteryx-jacka så känns det inte som att jag saknar den heller :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.