Liggunderlag för tältturer

Jag tänker i jämförelse mellan ett xtherm och Downmat. Men låt säga att liggunderlaget går sönder och är omöjligt att reparera i fält. Då borde ju ett Downmat åtminstone vara bättre, än xtherm? Bara en tanke. Helst ska det ju inte gå sönder alls;)

Om det öht är ett argument att ta i beaktande vid val av liggunderlag tåls att diskutera.

För övrigt känns thermarests generellt mer lättlagade än expeds. Men det är bara en känsla.
 
Jag tror att den skillnaden är i princip obefintlig och bör absolut inte avgöra valet.
Jag hade en sådan downmat ul 7 och den gick sönder. Redan efter 5:e natten delaminerade den i mittenkanalerna så att hela allt var en stor bubbla. Inte den bästa natten kan jag lova, visst jag fick en ny på garanti och jag hade tur att det bara var en kort resa med en övernattning så jag slapp tänker på hur resten av resan skulle bli om det hade varit fler nätter.
På sommaren känns det helt okej med dessa luftmadrasser men på vintern vågar jag inte lita på de som enda underlägg. Har nuförtiden alltid basic ul varianten och sedan en cellplast ovanpå när det är kallt och det funkar bra det.
 
Jag tror att den skillnaden är i princip obefintlig och bör absolut inte avgöra valet.
Jag hade en sådan downmat ul 7 och den gick sönder. Redan efter 5:e natten delaminerade den i mittenkanalerna så att hela allt var en stor bubbla. Inte den bästa natten kan jag lova, visst jag fick en ny på garanti och jag hade tur att det bara var en kort resa med en övernattning så jag slapp tänker på hur resten av resan skulle bli om det hade varit fler nätter.
På sommaren känns det helt okej med dessa luftmadrasser men på vintern vågar jag inte lita på de som enda underlägg. Har nuförtiden alltid basic ul varianten och sedan en cellplast ovanpå när det är kallt och det funkar bra det.

Tack för att du delar av dina erfarenhet! Jag ska ut i +14 dagar och är väl därför jag velar så. På det sätt du beskriver så blir ju expeds madrasser i princip omöjliga att laga själv. Av den anledningen känns ju ett thermarest onekligen bättre.
 
Jag sover väldigt gott på mitt NeoAir, den gamla fyrkantiga. Jag och sambon har ett långt (180cm någonting) och ett kort (120cm någonting). Längden är bara tycke och smak, sover bra på båda fast jag är 190cm. Tricket är att blåsa upp det betydligt mindre än vad man tror.

Har haft dåliga erfarenheter med Exped, där jag hade två Synmat som lossnade i limningen så det blev en stor ballong. Säkert ovanligt, men inte ett okänt problem. Inget man kan laga i fält direkt.

Edit: Kan tillägga att jag kombinerar med ett 0,3 cm cellplast under, vilket antagligen ökar värmen lite och är väldigt praktiskt som skydd och vid raster.

Jag har åxå råkat ut för "ballongproblemet" med min downmat. Finns det något liknande liggunderlag, som håller bättre? Jag tror att jag gav 1700:- för mitt underlag. Det är skam att något sådant händer.
 
Jag tänker i jämförelse mellan ett xtherm och Downmat. Men låt säga att liggunderlaget går sönder och är omöjligt att reparera i fält. Då borde ju ett Downmat åtminstone vara bättre, än xtherm? Bara en tanke. Helst ska det ju inte gå sönder alls;)

Om det öht är ett argument att ta i beaktande vid val av liggunderlag tåls att diskutera.

För övrigt känns thermarests generellt mer lättlagade än expeds. Men det är bara en känsla.

Xtherm borde rimligtvis vara varmare vid punka iom att det är värmereflekterande alu-folie i det underlaget. Men varmt lär det inte bli vilketsom....

Jag har bägge varianterna och iom att xtherm väger hälften av downmat och är lika bekvämt så är det för mig ett enkelt val...
 
thermarest

Jag har haft ett thermarest neo air trekker i ett och ett halvt år nu och jag är typ hemlös, dvs ca 300 nätter per år i tält. Nu först har det gått sönder i svetsen mellan två kanaler, men räknar man ut normal användning skulle det varit okej i många år. Har ett torso, lätt bekvämt känns stabilt och hållbart. Har campat i november december i sverige, aldrig känt mig kall underifrån och aldrig haft ett enda hål (på förpackningen är det en tecknad bild där de visar hur de använder underlaget på vassa grässtrån och stenar...).
Har tidigare haft 3 stycken exped och haft problem med alla...
 
Jag har haft ett thermarest neo air trekker i ett och ett halvt år nu och jag är typ hemlös, dvs ca 300 nätter per år i tält. Nu först har det gått sönder i svetsen mellan två kanaler, men räknar man ut normal användning skulle det varit okej i många år.

Thermarest gör ju reklam för sin livstidsgaranti ibland så nog borde du kunna gå till vilken återförsäljare av dem som helst och få hjälp med att reklamera det så länge problemet inte verkar bero på användaren. Neoair trekker har väl inte funnits mer än en fem år och det är ju kortare än de flestas livstid.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har åxå råkat ut för "ballongproblemet" med min downmat. Finns det något liknande liggunderlag, som håller bättre? Jag tror att jag gav 1700:- för mitt underlag. Det är skam att något sådant händer.

Hade ballongproblemet med ett Thermarest så vill man inte råka ut för det så är det nog bara cellplast som fungerar. Tyvärr fungerar inte min rygg speciellt bra efter en natt på cellplast på hårt och ojämnt underlag
 
Vad har ni för erfarenhet av att sova på annat än cellplast och luftmadrasser? Jag tänker då typ tex, olika former av djurskinn, yllefiltar, naturbäddar osv?
 
Vad har ni för erfarenhet av att sova på annat än cellplast och luftmadrasser? Jag tänker då typ tex, olika former av djurskinn, yllefiltar, naturbäddar osv?


Renskinn. Extremt bra sommar som vinter, förutsatt pulka eller bärare.
Granris. Funkar bra sommar som vinter, men man får bygga på ordentligt när det är kallt.
Halm eller vass. Fungerar förvånansvärt bra vintertid men ligger ihop sig så det gäller att ha tjockt från början,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.