Ber om råd om liggunderlag i fjällen

Hej,

Jag planerar att skaffa nya liggunderlag för turer i fjällen både sommar och vinter. Hittills har jag vid sommarturer använt ett klassiskt normal-långt och vid vinterturer samma klassiska + ett gammalt "självuppblåsande" och tungt Thermarest med någon sorts syntetfyllning. Är 188 lång så det har ibland känts lite kort med vanliga liggunderlag men på sommaren går det bra att "förlänga" med diverse klädesplagg som kudde etc och på vintern är de förskjutna i längdled. Nu funderar jag på följande kombinationer för sommar respektive vinter.

Sommar
Ett 3/4-kort och kanske lite smalare traditionellt liggunderlag + ett normal-långt eller 3/4-långt uppblåsbart. Det traditionella fungerar då även som underlag vid raster samt nödsituationer. Det uppblåsbara önskar jag i första hand skall tillföra komfort.

Vinter
Ett extra långt och kanske lite bredare traditionellt liggunderlag + ett normal-långt eller 3/4-långt uppblåsbart.

Frågor:
- Allmänna synpunkter på detta och kanske andra förslag på kombinationer?
- Förslag på ett 3/4-kort och kanske lite smalare traditionellt liggunderlag?
- Förslag på ett extra långt och kanske lite bredare traditionellt liggunderlag?
- Förslag ett normal-långt eller 3/4-lång uppblåsbart, som helst skall fungera för både vinter och sommar, eller behövs det två olika?

Vänligen/Rickard
 
På sommaren kan det räcka med ett uppblåsbart. Ska man använda det på marken eller i vindskydd är det bra med något underlag, groundsheet, byggplast, så att man inte får punka.

Sen finns det ju mängder att välja, olika vikt / pris / storlek / tjocklek / isolering. Olika om man ska klara -10 el -30...
 
--> Har ett Thermarest neoair xlite + byggplast när det är >0, och köpte just ett 15 mm tjockt Bergans cellplastunderlag. Tänker testa dessa två tillsamman senare i vinter (har inte provat än) -> Bilcamping / vindskydd ! Båda är full längd.
 
Vintertid sover jag gott på Exped downmat 9 XP LW
Har även stolöverdarget som jag oftast har på för att skydda mot punka och dessutom skönt att sitta i "stol" ute i skogen.

Sommartid kan det vara i varmaste laget och visst det väger lite men min rygg är glad för tjockleken.

Går även att sova bra på inomhus på ett hyfsat hårt golv.

/Patrik
 
För egen del och tresäsongsbruk använder jag en Exped Synmat 7 LW som jag är nöjd med. R-värde på 4,7 isolerar bra mot kyla även när yttertemperaturen kryper under nollan på natten. Jag är 193cm lång och väljer ett liggunderlag som passar mig både till längd och bredd samt hellre accepterar den lilla extra vikten än att ligga med delar av kroppen ex armarna/ben/fötter utanför mot den kalla marken och riskerar nattsömnen.
Nu tältar jag inte vintertid, men vid en sådan användning hade jag nog av säkerhetsskäl dubblat med ett cellplastunderlag om punkan skulle vara framme.
Synmat 7 LW motsvarar idag Dura 5R LW. Vill du ha ett högre R-värde finns ju Dura 6R och 8R för mer utpräglat vinterbruk.
 
Tycker Savottas liggunderlag är bland de bästa som finns. Inte speciellt lätt men den har flikar som viks ut och gör den lite bredare.
 
Vid vintertältning är dubbla liggunderlag bra. Cellplastunderlaget överst blir varmare i varje fall om det uppblåsbara inte har riktigt högt R-värde.

Thure
 
Fördelarna med kombinationen uppblåsbart liggunderlag och ett tunnare i cellplast är att du får ett hög isoleringsförmåga mot markkylan samtidigt som packvolymen inte blir alltför skrymmande. Ett vikbart eller rullbart liggunderlag som du fäster utanpå ryggsäcken ger dig också fördelar när du stannar och fikar. Du knäpper lätt loss det tunna liggunderlaget då du vill sitta i blöt eller kall terräng. På sommaren kan du snabbt lägga ut det cellplastunderlaget om du vill lägga dig i solen en stund utan att behöva packa upp hela ryggsäcken. Det blir också en nödlösning om det går hål på det uppblåsbara. De liggunderlag som blåser upp sig själva tar ofta upp väldigt mycket plats och är dåliga på att hålla kylan borta. Har du möjlighet att planera ditt köp kan du invänta XXL:s återkommande rea på Expeds Synmat. Då får ett kvalitetsunderlag för fyra säsonger för runt 700-800 kr som inte är större än en termos. De flesta kvalitetsunderlag finns i modeller som betecknas LW vilket står för Long och Wide. Detta ger marginellt högre vikt och packvolym men det kan det ju vara värt om man sover bättre på det.
 
Jag försåg brorsonen med ett Dura 8R LW i höstas (inför Fjälledarlinjens kommande vinter-
äventyr) - och så här långt har inga negativa kommentarer hörts... Kombinationen av det
där Expedunderlaget och en Caravan Arctic Isblå (eller en CdL) förstärkt med en USArmy
GoreTex Bivy Cover är nog nästan oslagbart vintertid. Såväl i tält som i snögrotta - eller
direkt utomhus... :)
/Odd
 
Senast ändrad:
Även under sommarsäsong är det skönt att ha med sig ett cellplastunderlag, för att kunna sitta/ligga på vid rast, använda som dörrmatta i tältet och ha som reserv vid haveri av det uppblåsbara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.