Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lasta Explorer 4,6 på biltaket -ensam?
- Trådstartare lawe
- Start datum
En lastrulle långt bak på bakluckan kan underlätta enormt. Alternativt kan den fästas på dragkulan.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det var ju en smart lastanordning (på youtube). Men kanske inte direkt användbar för en Explorer 4,6 som har rullsäte med utriggare.
Hur funkar det med en lastrulle på dragkroken? Dom lastrullar jag har sett sitter på aktersta lastbågen.
Detta är ett intressant problem. Har själv en Explorer som kräver 2 man för att lasta.
Hur funkar det med en lastrulle på dragkroken? Dom lastrullar jag har sett sitter på aktersta lastbågen.
Detta är ett intressant problem. Har själv en Explorer som kräver 2 man för att lasta.
När jag seglade jolle, i helvedsträ, var det ett par bröder från Östkusten som rullade upp 200kg jolle på taket av en amerikansk herrgårdsvagn modell större. De hade en lastrulle baktill på takräcket samt en på en fiffig hållare på dragkroken. De lastade jollen och mast på taket och körde sen så det rök.
Moderna biltak tål inte 200 kg, läs i instruktionsboken innan ni knäcker takbalkar. Det senare kan snabbt bli vida kostbarare än en båtvagn.
Moderna biltak tål inte 200 kg, läs i instruktionsboken innan ni knäcker takbalkar. Det senare kan snabbt bli vida kostbarare än en båtvagn.
Med två lastbågar är det intressanta om det går att luta båten bakifrån mot bilen så den sedan bara är att skjuta upp. Någon rulle har jag svårt tro att det behövs. Båten är så lätt att friktionen inte borde bli särskilt stor. Rimligen blir det hela betydligt mer lätthanterligt om man riggar av båten. Är snabbt gjort, frågan bara om man får rum i bilen med riggen utan att skriva isär den.
Något på marken, en matta eller så, för att kunna få båten mot bilen på ett smidigt sätt kan nog också vara bra. Jag tror jag inte skulle försöka välta upp båten utan resa den i ena änden på raka armar (är inte tungt) och sedan dra båten mot bilen och förhoppningsvis luta ner den mot en lastbåge.
Något på marken, en matta eller så, för att kunna få båten mot bilen på ett smidigt sätt kan nog också vara bra. Jag tror jag inte skulle försöka välta upp båten utan resa den i ena änden på raka armar (är inte tungt) och sedan dra båten mot bilen och förhoppningsvis luta ner den mot en lastbåge.
Innan jag skaffade trailer till min båt lyckades jag med viss möda få upp den på taket.
I princip:
Drog upp den ur vattnet på ett träunderlag, satte fast en kanotvagn i aktern på ovansidan av båten, roterade sedan paketet 180 grader. Tog tag i fören och rullade fram till bilen och lade upp på bakre takbågen. Sedan gick jag till aktern och sköt upp båten. Fungerade hyfsat.
Riggen måste naturligtvis monteras ur först.
(I själva verket var det en lite krångligare procedur för min del, eftersom jag har en ovansida på båten som inte kan skjutas på bågarna)
Är annars nöjd med trailern som jag köpte på Jula för 2.000:- (nedsatt pris) och förlängde, då får man ju köra lite långsammare förstås...
Går ändå mycket snabbare från dörr till sjö, eftersom det bara är att haka på och köra i väg. Men man bör ju ha tillgång till en ramp då.
I princip:
Drog upp den ur vattnet på ett träunderlag, satte fast en kanotvagn i aktern på ovansidan av båten, roterade sedan paketet 180 grader. Tog tag i fören och rullade fram till bilen och lade upp på bakre takbågen. Sedan gick jag till aktern och sköt upp båten. Fungerade hyfsat.
Riggen måste naturligtvis monteras ur först.
(I själva verket var det en lite krångligare procedur för min del, eftersom jag har en ovansida på båten som inte kan skjutas på bågarna)
Är annars nöjd med trailern som jag köpte på Jula för 2.000:- (nedsatt pris) och förlängde, då får man ju köra lite långsammare förstås...
Går ändå mycket snabbare från dörr till sjö, eftersom det bara är att haka på och köra i väg. Men man bör ju ha tillgång till en ramp då.
Nu har jag testat att lasta av och på min Explorer ensam. Började med att ta bort dubbelriggen och utan rigg väger ju inte båten så mycket. Jag satte bakre lastbågen längst bak på bilen (en kombi) och ovanpå den spände jag fast en träregel som var ca 20 cm bredare än bilen åt båda sidorna. Detta för att inte riskera att halka av lastbågen när jag skjuter upp båten. sen var det bara att lägga upp fören på den, lyfta aktern och skjuta fram båten tills den låg på plats. Enkelt utan rigg, men är det bra att spänna fast båten utan rigg? Det är väl delvis riggen som håller "ihop" skrovet?
Glädjande visade det sig att det gick i princip lika lätt med en rigg monterad. Riggen hindrar visserligen påskjutningen, men det gick ganska lätt att lyfta förbi en sida i taget genom att vicka båten hållande i aktern. Med båten på plats ligger visserligen inte riggen på lastbågarna, men det fungerar för en kort transport. Planerar att köpa 1-2 lastbågar till som placeras under riggen för fastsättning.
Kändes som ett stort framsteg idag att kunna lasta båten ensam på biltaket!
Få se om jag kommer på fler saker som underlättar hanteringen.
Glädjande visade det sig att det gick i princip lika lätt med en rigg monterad. Riggen hindrar visserligen påskjutningen, men det gick ganska lätt att lyfta förbi en sida i taget genom att vicka båten hållande i aktern. Med båten på plats ligger visserligen inte riggen på lastbågarna, men det fungerar för en kort transport. Planerar att köpa 1-2 lastbågar till som placeras under riggen för fastsättning.
Kändes som ett stort framsteg idag att kunna lasta båten ensam på biltaket!
Få se om jag kommer på fler saker som underlättar hanteringen.
Riggers bör vara kvar i eXplorer när man lastar!
Vilka framsteg! Jag följa diskussionen med spänning. Alla verkar hitta på en ny eller personligt sätt att lösa problemet.
Efter har lastad eXplorer tusen talls gånger (inte ensam) kan jag rekommendera i alla läge att riggersbör vara kvar i båten när man ska spänna fast den. Riggers utgör del av konstruktionen i eXplorer och jag upplever att det är nästan omöjligt att spänna fast båten utan den stabiliteten som riggers medföra.
Ska man bara transportera båten korta sträckor i lägre farter kan man transportera båten med rätt sidan uppåt. Det kan vara enklare att ensam få up den på taket om man inte behöver rulla den. Finns en V-formad kajakhållare från Thule som jag tror att jag har sett någon använda till en eXplorer för några år sedan. Verkade som en bra lösning då…
Vilka framsteg! Jag följa diskussionen med spänning. Alla verkar hitta på en ny eller personligt sätt att lösa problemet.
Efter har lastad eXplorer tusen talls gånger (inte ensam) kan jag rekommendera i alla läge att riggersbör vara kvar i båten när man ska spänna fast den. Riggers utgör del av konstruktionen i eXplorer och jag upplever att det är nästan omöjligt att spänna fast båten utan den stabiliteten som riggers medföra.
Ska man bara transportera båten korta sträckor i lägre farter kan man transportera båten med rätt sidan uppåt. Det kan vara enklare att ensam få up den på taket om man inte behöver rulla den. Finns en V-formad kajakhållare från Thule som jag tror att jag har sett någon använda till en eXplorer för några år sedan. Verkade som en bra lösning då…
Liknande trådar
- Svar
- 16
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 27
- Visningar
- 5 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg