Lasta Explorer 4,6 på biltaket -ensam?

Jag kan inte se att det skulle vara något problem att lägga skrovet på lastbåtarna vare sig riggarna är på eller inte.
Hm, jag missade att det då gäller att man har en väldigt bred bil. Och dessutom har jag bara haft båten på ett biltak en gång så jag borde väl inte uttala mig ;-)

På Forden i bilden nedan syns det ju tydligt att lastbågarna är betydligt smalare än båten.
 

Bilagor

  • DSC07866 besk.jpg
    DSC07866 besk.jpg
    22.9 KB · Visningar: 1,484
Hm, jag missade att det då gäller att man har en väldigt bred bil. Och dessutom har jag bara haft båten på ett biltak en gång så jag borde väl inte uttala mig ;-)

På Forden i bilden nedan syns det ju tydligt att lastbågarna är betydligt smalare än båten.


Om du först lägger två stycken längsgående reglar på takbågarna (ytterst på var sida). Sen lägger du ett par tvärgående, lite kraftigare, ovanför de ordinarie takbågarna. På så vis kan du bredda bågarna på ett säkert sätt. Använd gärna "avgasklammer" för att fixera reglarna till takbågarna.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Det har gått bra att köra Explorern på taket på en Volvo 745. Jag har använt 4 lastbågar -två som legat precis under riggens profiler och två som varit stöd under relingen längre fram respektive bak. sedan har jag surrat riggen mot bågarna i mitten och lagt en rem över skrovet vid vardera yttre lastbåge. Det har känts stadigt och tryggt (men kanske lite av hängslen och livrem på en gång).

Men nu vill jag kunna lasta båten på en annan bil som inte har så långt tak, och undrar därför om det räcker att använda lastbågar under riggen -det innebär att de sitter ca 70 cm isär, det känns lite osäkert (?) men jag har inte provat än. kanske borde jag lägga två träreglar så långt fram/bak som möjligt mellan båten och railsen och sen remmar som håller ner skrovet -det blir visst ungeför som på 745an.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips