Lantmäteri Karta, ViewRanger

Hej! Går det på något sett att få Topo map/lantmäteri karta 1:10000 till viewranger? Eller är det någon annan som har något bättre alternativ till vandrings/kart gps till iPhone och dator?
 
Är ingen expert men lantmäteriets app har förvandlat mitt liv...

Går in och tittar på ställen jag vill besöka och skalar upp dem så enormt att ingen papperskarta kan jämföras. (Även om jag alltid har en papperskarta och kompass om det är viktigt.)
Sedan där ute så finns detta sparat i min iPhone så även om jag inte har uppkoppling är den uppskalade delen kvar i minnet. GPS punkten berättar min position. Underbart.

Att sedan växla från karta till flygfoto ger mig ännu större förståelse för hur det antagligen ser ut dit jag vill. Även den topografiska delen är ett stort hjälpmedel.
 
Viewranger har ett eget kartformat så om dom inte säljer den versionen av Lantmäteriets karta i sin webshop så är det troligen omöjligt. Om du har 10.000 delen i något annat format så kan jag kolla om t.ex.MAPC2MAPC kan konvertera den till Viewranger. (Räcker inte 50.000-delen som karta för dina vandringar?)
 
Min Karta
Vi vill att Lantmäteriets kartor ska vara tillgängliga och enkla att hämta till din smartphone. Min Karta-apparna ger dig aktuella kartor och flygfoton för att alltid ha en innehållsrik karta tillgänglig med grundläggande verktyg för att kartan ska komma till användning. Utvecklingen av dessa appar är ännu i ett tidigt skede och pågår kontinuerligt.

Innehåll
Appen innehåller bland annat:

  • Karta i form av topografisk webbkarta
  • Flygfoton i form av bilder fotograferade från luften (ortofoton)
  • En hybridkarta med simulerad belysning av terrängen
  • Historiska flygbilder
  • Visa position med hjälp av GPS
  • Markera och namnge favoritplatser
  • Dela kartinnehåll
Ladda ner
För dig som använder iOS finns den att ladda ner i App Store (öppnas i nytt fönster).

För dig som använder Android finns den att ladda ner i Google Play Store (öppnas i nytt fönster).
 
Min karta till android kan vad jag vet inte spara vyer för offline visning. Jag kör med viewranger på alla äventyr.
Du kan ju köpa 1:50 000 i viewranger mig veterligen finns inget bättre att tillgå för fjällvärlden digitalt
 
Väljer man Locus eller Orux så finns Terrängkartan och Topografiska kartan för hela Sverige att ladda ner kostnadsfritt. ( Då måste man ha Android som operativsystem.)
 
Varför skulle det vara olagligt. Kartorna får användas för personligt bruk utan kostnad. Sedan har han som gjort dom lagt in ett koordinatsystem och det är heller inte förbjudet. (Användaren får däremot inte börja sälja kartorna.) Han som gjort det har till och med blivit tackad av Lantmäteriet.

Alla Lantmäterier i våra grannländer har fixat så att man kan ladda ner offline kartor gratis till olika appar. Jag tror också att EU har ett krav på att befolkningen skall ha fri tillgång till kartor men det svenska lantmäteriet har löst det på billigast möjliga sätt dvs du kan göra utskrifter på papper.
 
Varför skulle det vara olagligt. Kartorna får användas för personligt bruk utan kostnad. Sedan har han som gjort dom lagt in ett koordinatsystem och det är heller inte förbjudet. (Användaren får däremot inte börja sälja kartorna.) Han som gjort det har till och med blivit tackad av Lantmäteriet.

Alla Lantmäterier i våra grannländer har fixat så att man kan ladda ner offline kartor gratis till olika appar. Jag tror också att EU har ett krav på att befolkningen skall ha fri tillgång till kartor men det svenska lantmäteriet har löst det på billigast möjliga sätt dvs du kan göra utskrifter på papper.

Okej ja nä jag frågade för att jag var osäker 😊
Men sannerligen en smula omstädligt. Viewranger tar några hundringar per år så har man hela landet.
 
Min karta till android kan vad jag vet inte spara vyer för offline visning. Jag kör med viewranger på alla äventyr.
Du kan ju köpa 1:50 000 i viewranger mig veterligen finns inget bättre att tillgå för fjällvärlden digitalt

Hänger inte med riktigt. Är inte lantmäteriets app bättre!? Där har du en skala på lågt mer detaljerat än ens 1:1000 om du förstorar. Om du har gått igenom området förstorat online har du det sparat offline. Du växlar till flygfoto och topografiskt mycket enkelt. Däremot kan du inte spara din tripp du gjort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
troell Minneskort med Lantmäteri-kartor Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.