Lantmäteri Karta, ViewRanger

Jag använder Topo GPS till iPhone (tror den finns till Android också). Mycket smidigare att använda än Viewranger (har den med). Enkelt att spela in spår, planera rutt mm. Lantmäteriets kartor kostar en engångskostnad på 40kr (Gröna kartan)
 
Betyder det att ni som kör med Lantmäteriets appar och Viewranger i Iphone inte har med längre en GPS typ Garmin eller vilken som helst? Förstår att apparna inte ersätter papperskartor.
Jag kom för en vecka sedan hem från Höga Kustenleden och använde mig förutom en papperskarta också av Calazos nerladdade terrängkarta. Leden var ju bra markerat så egentligen behövdes inte det. Jag hade Iphonen inställt på flygplansläge och testade ibland min position och för det mesta funkade det kanon men ibland inte. När jag då tog bort flygplansläge, vips så visades min position.
Jag vill helst inte ta med min Garmin 62 stc på kommande fjällvandring, har med papperskartor och laddat ner Lantmäteriets kartor och Calazos. Jag ska inte ta med mig en manuell kompass, är inte tränat på det. Är det dumt att låta Garmin 62 stc hemma?
 
Hej! Går det på något sett att få Topo map/lantmäteri karta 1:10000 till viewranger? Eller är det någon annan som har något bättre alternativ till vandrings/kart gps till iPhone och dator?
Hur stor fil blir det om man ska spara ner kartan i alla nivåerna ner till 1:10000?

Jag sparade ner till 1:50000 på appen Sweden Topo maps sist och den blev 40 mb stor. Lite svårt att se att jag skulle behöva ännu mer inzoomat, men kanske kan va kul.
 
Betyder det att ni som kör med Lantmäteriets appar och Viewranger i Iphone inte har med längre en GPS typ Garmin eller vilken som helst? Förstår att apparna inte ersätter papperskartor.
Du ersätter en dedicerad gps med en app i din mobil. Det är troligen samma elektronik som gör lägesbestämning i både gps och mobiltelefon. Din mobil skall helst vara vattentät eller förvaras skyddat. På telefoner med Android kan man ställa in flygplansläge och sedan gå in på Inställningar och slå på platstjänsterna ( vilket startar gps:en i mobilen). Då förbrukar den minimalt med ström. Slå inte på tracking/spårning får då börjar batteriet dräneras betydligt snabbare. Stäng telefonen på natten. Ibland kan det ta litet tid innan gpsappen ger dig en position - speciellt när den varit avstängd.

Troligen fungerar iPhone likadant men det kanske någon annan kan svara på.

( Nåt tråkigare att släpa på än en Garmin 62C kan jag inte tänka mig men papperskartor och kompass är ett måste för mig)
 
Hur stor fil blir det om man ska spara ner kartan i alla nivåerna ner till 1:10000?

Jag sparade ner till 1:50000 på appen Sweden Topo maps sist och den blev 40 mb stor. Lite svårt att se att jag skulle behöva ännu mer inzoomat, men kanske kan va kul.
Topografiska kartan för hela Sverige i 1:50 000 är ca 3,1 gB om du skall ned till nivå 14 (vilket gör att du kan förstora kartan relativt långt utan att den blir suddig). Du har nog bara laddat ner en bråkdel av den. Skall du ha 10.000-delen så blir det otroligt stort. Jag tror inte att skala 1:10 000 finns hos Vieranger. Dom kör med ett eget filformat.
 
Topografiska kartan för hela Sverige i 1:50 000 är ca 3,1 gB om du skall ned till nivå 14 (vilket gör att du kan förstora kartan relativt långt utan att den blir suddig). Du har nog bara laddat ner en bråkdel av den. Skall du ha 10.000-delen så blir det otroligt stort. Jag tror inte att skala 1:10 000 finns hos Vieranger. Dom kör med ett eget filformat.
Ja kan tänka mig att den måste bli enorm. Det var ju bara en del av Jämtland/Härjedalen och i 1:50000 där jag skulle vandra. Jämförde med lantmäteriets app nyss och den blir ju skarpare, men verkade inte bli mycket fler detaljer på nära håll vad det verkar förutom viss bebyggelse.
 
Baskartan i Sverige är väl baserad på 1:50000 (några ställen 1:00000) så det är klart att en vektoriserad karta ser snyggare ut men upplösningen blir inte bättre... Själv kör jag QGIS och printrar och laminerar kartor när jag är på tur. Se tex denna från Muddus.

på telefonen (iOS) kör jag appen Fjällkartan och Backwater Maps som båda använder sig av Lantmäterdata samt Calazo (har några specialkartor tex kebkartan i högre upplösning).
 

Bilagor

  • 298AD27B-E9C1-47CD-8A6C-41D65D91CE91.jpeg
    298AD27B-E9C1-47CD-8A6C-41D65D91CE91.jpeg
    974.5 KB · Visningar: 205
[...] lantmäteriets app [...]

Går in och tittar på ställen jag vill besöka och skalar upp dem så enormt att ingen papperskarta kan jämföras. (Även om jag alltid har en papperskarta och kompass om det är viktigt.)
Sedan där ute så finns detta sparat i min iPhone så även om jag inte har uppkoppling är den uppskalade delen kvar i minnet. GPS punkten berättar min position. Underbart.

Att sedan växla från karta till flygfoto ger mig ännu större förståelse för hur det antagligen ser ut dit jag vill. Även den topografiska delen är ett stort hjälpmedel.

Jag undrar hur detta funkar med 'offline' i Lantmäteriets app Min Karta. Finns vissa delar liksom kvar i cachen av sig själv eller kan man som användare bestämma precis vilka delar som ska sparas för offline-användning vid senare tillfälle.
(Har i många år använt Locus' alla möjligheter men kommer förmodligen byta till iOS.)
 
Möjligen så är en nackdel med android smartphone jämfört Garmin sämre känslighet på gpsmottagningen. Är i varje fall min erfarenhet vid skogsvandring och paddling. Men det kan vara modellrelaterat.

Thure
 
Jag undrar hur detta funkar med 'offline' i Lantmäteriets app Min Karta. Finns vissa delar liksom kvar i cachen av sig själv eller kan man som användare bestämma precis vilka delar som ska sparas för offline-användning vid senare tillfälle.
(Har i många år använt Locus' alla möjligheter men kommer förmodligen byta till iOS.)

Riktig 'offline' verkar nu finnas i 'Min Karta' version 1.5.0 som släpptes 1 Juni.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
troell Minneskort med Lantmäteri-kartor Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
Wirsin Topografisk karta Gunnbjörn fjeld, Grönland Navigering 0
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.